صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / آیین‌نامه نحوه عضویت در اتاق‌های بازرگانی اصلاح شد

آیین‌نامه نحوه عضویت در اتاق‌های بازرگانی اصلاح شد

کسب و کار نیوز - بر اساس آیین‌نامه جدید نحوه عضویت در اتاق‌های بازرگانی کشور، دیگری نیازی به ارائه عدم سوءپیشینه از سوی متقاضی دریافت یا تمدید کارت عضویت اتاق بازرگانی وجود ندارد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شورای عالی نظارت بر اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران آیین‌نامه جدید نحوه عضویت در اتاق‌های بازرگانی کشور را ابلاغ کرد. این آیین‌نامه که جایگزین آیین‌نامه مصوب سال ۱۳۷۴ شده‌است، مرداد ماه امسال به تصویب شورای عالی نظارت بر اتاق ایران رسیده و طی آن نحوه پذیرش، تمدید و تجدید عضویت در اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن ‌و ‌کشاورزی ایران تا تسهیل و در عین حال هدفمند شده‌ است.

بر اساس این آیین‌نامه شرط ارائه عدم سوءپیشینه از سوی متقاضی دریافت یا تمدید کارت عضویت اتاق بازرگانی حذف شده است. همچنین متقاضی کارت عضویت اتاق بازرگانی از این پس، دیگر الزامی به ارائه اسناد مالکیت برای معرفی دفتر کار ندارد. حذف الزام متقاضی کارت عضویت اتاق بازرگانی به ارائه گواهی عدم سوءپیشینه یکی از درخواست‌ها و پیشنهادهای اتاق بازرگانی تهران بود که بر اساس آیین‌نامه جدید، این الزام برداشته شده‌است.

با این حال، در آیین‌نامه جدید متقاضی دریافت یا تمدید کارت عضویت حقیقی و حقوقی اتاق بازرگانی باید اسناد مربوط به فعالیت اقتصادی و تجاری خود را ارائه دهد. بر اساس بند (۴) ماده (۱) این آیین‌نامه، «دارا بودن پروانه فعالیت اقتصادی اعم از تولیدی، توزیعی، کشاورزی، خدماتی و خدمات وابسته این فعالیت‌ها و سایر فعالیت‌هایی که از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان رشته‌های اشتغال معرفی شده‌اند» و همچنین «ارائه معرفی‌نامه از پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد یا گواهی ثبت در دفتر تجاری از حوزه مربوطه» برای متقاضیان صدور یا تمدید کارت عضویت حقیقی و حقوقی الزامی شده‌است. بر این اساس، در غیر موارد فوق، ارائه گواهی ثبت در دفاتر تجارتی از حوزه مربوطه الزامی است.

همچنین در آیین‌نامه جدید نحوه عضویت در اتاق‌های بازرگانی، بند مربوط به «داشتن برگ پایان خدمت نظام وظیفه یا برگ معافیت برای آقایان مشمول» که در آیین‌نامه مصوب سال ۱۳۷۴ جزو شروط اولیه دریافت کارت عضویت اتاق بازرگانی آمده بود، حذف شده ‌است.

حذف معرف برای دریافت کارت عضویت

در آیین‌نامه جدید نحوه عضویت در اتاق‌های ایران، حداقل سن برای صدور یا تمدید کارت عضویت حقیقی و حقوقی به ۲۰ سال کاهش یافته‌است. در آیین‌نامه مصوب قبلی، حداقل سن ۲۳ سال تمام شرط اولیه پیش پای متقاضی دریافت کارت عضویت بود.

همچنین در آیین‌نامه جدید «دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم» جزو شروط صدور کارت عضویت حقیقی و حقوقی است در حالی که در آیین‌نامه قبلی، شرط مدرک تحصیلی برای متقاضیان کارت عضویت اتاق بازرگانی وجود نداشت.

از دیگر شروط حذف شده در این آیین‌نامه که طی اصلاحیه‌ای به آن اضافه شده بود، حذف «فرم تایید صلاحیت اخلاقی توسط دو نفر از دارندگان کارت عضویت» است و به این ترتیب، متقاضی دریافت کارت عضویت حقیقی و حقوقی دیگر نیازی به معرف ندارد.

ممنوعیت عضویت کارکنان دولت در اتاق‌های بازرگانی

بر اساس آیین‌نامه جدید، کارمندان دولت نمی‌توانند به عضویت اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن‌ و‌ کشاورزی در آیند. در تبصره ۴  این آیین‌نامه آمده ‌است: «شاغلین تمام وقت، مستخدمین وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و نیروهای مسلح و قوای سه‌گانه نمی‌توانند به عضویت اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی درآیند و چنانچه پس از صدور کارت عضویت، رابطه استخدامی مذکور کشف یا ایجاد شود، کارت عضویت صادر شده لغو خواهد شد.»

با این حال، بر اساس تبصره دیگری در این آیین‌نامه، «نمایندگان منصوب دولت در هیات نمایندگان اتاق‌های تهران و ایران از این قاعده مستثنی خواهند بود. این در حالی است که در آیین‌نامه مصوب سال ۱۳۷۴، بند الزام‌آور مربوط به عدم عضویت کارکنان دولتی در اتاق‌های بازرگانی وجود نداشت.

صدور کارت حقوقی تنها به نام مدیرعامل

بر اساس آیین‌نامه جدید، عضویت افراد حقوقی در اتاق‌های بازرگانی نیز دستخوش برخی تغییر و اصلاح شده‌است. بر این اساس، مدیرعامل شخص حقوقی علاوه بر آنکه باید حائز شرایط داشتن حداقل ۲۰ سال سن و داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم باشد، ارائه تصویر اساسنامه از سوی وی نیز به شروط اولیه دریافت یا تمدید کارت عضویت حقوقی اضافه شده‌است.

همچنین بر اساس آیین‌نامه جدید، «رییس هیات مدیره» دیگر نمی‌تواند به نمایندگی از شرکت متقاضی صدور یا تمدید کارت عضویت حقوقی شود و بر طبق تبصره (۱) این آیین‌نامه «کارت عضویت اشخاص حقوقی، به نام شخص حقوقی صادر می‌شود و نام مدیرعامل به عنوان نماینده آن بر روی کارت عضویت درج و عکس وی الصاق خواهد شد.»

از دیگر موارد حذف شده در آیین‌نامه جدید، صدور کارت عضویت حقوقی برای شعب شرکت‌ها در استان‌های غیر از محل ثبت آن، است. بر اساس آیین‌نامه قبلی، اشخاص حقوقی که محل ثبت شرکت آنان در استان مربوطه بود اما در سایر استان‌ها نیز شعبه داشته و در روزنامه رسمی شرکت نیز ثبت شده بود، می‌توانستند برای نماینده شعب خود در استان دیگر نیز تقاضای صدور کارت عضویت حقوقی کنند اما این بند، در آیین‌نامه جدید حذف شده‌است.

حذف سوابق در صورت عدم تمدید پس از ۲ سال

همچنین بر اساس آیین‌نامه جدید نحوه عضویت در اتاق‌های بازرگانی، مدت اعتبار کارت عضویت حقیقی یا حقوقی بنا به درخواست متقاضی، حداقل یک و حداکثر ۵ سال است در حالی که بر اساس آیین‌نامه قبلی، کارت عضویت حقیقی و حقوقی تنها یک‌ساله صادر می‌شد.

از دیگر مفاد اضافه شده به آیین‌نامه جدید که در آیین‌نامه مصوب سال ۱۳۷۴ وجود نداشت، بند (ب) تبصره ۳ این آیین‌نامه است.بر اساس این بند از آیین‌نامه «چنانچه دارندگان کارت عضویت پس از اتمام مدت اعتبار، حداکثر ظرف مدت ۲ سال از تاریخ انقضا، اقدام به تمدید عضویت نکنند، می‌بایست مجددا تمامی مراحل صدور کارت عضویت را طی کنند.» همچنین «تاریخ صدور کارت جدید، مبدا اعتبار کارت عضویت خواهد بود و فرد متقاضی می‌بایست علاوه بر حق عضویت‌های مستمر، ورودیه را نیز پرداخت کند.»

به این ترتیب، بر اساس این بند از آیین‌نامه در صورت عدم تمدید عضویت از سوی متقاضی به مدت ۲ سال، سوابق قبلی عضویت شخص حقیقی یا حقوقی نیز عملاً حذف خواهد شد.

برای دریافت آیین‌نامه نحوه عضویت در اتاق‌های بازرگانی اینجا را دانلود کنید.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.