صفحه اصلی / اسلایدر / اجرای بی برنامه و ‌ناهماهنگ رمز پویا
اجرای بی برنامه و ‌ناهماهنگ رمز پویا

مهلت ثبت نام برای رمز یک بار مصرف تا پایان دی ماه تمدید شد

اجرای بی برنامه و ‌ناهماهنگ رمز پویا

کسب و کار نیوز- استفاده اجباری از رمزهای دوم یکبار مصرف (پویا) در تراکنش‌های غیرکارتی قرار بود از ابتدای دی ماه آغاز ‌شود که بر اساس آن می بایست رمزهای دوم ایستای کنونی، غیرفعال شوند. اما به دلیل مشکلات بسیاری که بر سر راه اجرای این طرح قرار گرفت بانک مرکزی مهلت دو هفته ای را برای ضرورت استفاده از این طرح منظور کرد. پیش از این نیز قرار بود طرح استفاده اجباری از رمز دوم یک‌بار مصرف از اول خرداد امسال اجرا شود، اما به دلیل ناتوانی برخی بانک‌ها در ایجاد زیرساخت پایدار و مطمئن ارائه این خدمات و همچنین وقوع مشکل در شماری از اپلیکیشن‌های بانکی به تاخیر افتاد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، با وجود اینکه بانک‌ها پس از اجبار بانک مرکزی به سراغ تهیه اپلیکیشن‌های تخصصی رفته‌اند، اما مساله این است که شماری از نرم‌افزارهای تهیه شده، دارای پیچیدگی‌هایی هستند که مشتریان را دچار مشکل کرده‌اند. با وجود اینکه تعدادی از بانک‌ها بیش از یک سال است که نسبت به راه‌اندازی نرم‌افزارهای اختصاصی خود اقدام کرده‌اند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر بانک‌ها به تازگی و در ماه‌های اخیر نسبت به طراحی و راه‌اندازی اپلیکیشن‌های اختصاصی خود رفته و فرصت کافی برای رفع مشکلاتی فنی (باگ) نرم‌افزارهای خود نداشته‌اند. اپلیکیشن‌های این دسته از بانک‌ها، دچار مشکلات زیادی بوده و مشتریان را با چالش مواجه کرده است به طوری که برخی از مشتریان بانک‌ها گلایه دارند که برخی اپلیکیشن‌های معرفی شده توسط بانک‌ها فاقد عملکرد شفاف و ساده هستند به طوری که آنها مجبور شده‌اند که کار نصب و فعال‌سازی را نیمه کاره رها کنند.

یکی از مشتریان نظام بانکی گفت: از هفته گذشته که رمز دوم پویا را بر روی کارتهای خود فعال کرده ام، تاکنون دو بار مجبور به مراجعه به شعبه برای فعال کردن کارت خود شده‌ام؛ چراکه رمز یکبار مصرف با تاخیر از سوی بانک پیامک می‌شود و زمانی رمز پویا به گوشی تلفن همراه من می رسد که اعتبار ۶۰ ثانیه‌ای آن تمام شده است. وی افزود: بر این اساس رمزی که از بانک دریافت کرده و برای انجام خرید اینترنتی وارد وبسایت کردم، منقضی شده بود و بعد از دوبار تکرار وارد کردن رمز اشتباه، کارت من از رده خارج شد و مجبور شدم برای فعال کردن کارت به بانک مراجعه کنم.

یکی دیگر از مشتریان نظام بانکی گفت: در فرآیند فعال سازی رمز پویا، گزینه پیامک را انتخاب کرده‌ام، اما بانک پیامک ارسال نمی‌کند و من مجبور به ارسال مجدد درخواست برای دریافت رمز پویا هستم. این کار مشکلات زیادی را ایجاد کرده و باید حتما به سمت نصب اپلیکیشن بروم. او ادامه داد: قشر جوان آشنایی بیشتری با اپلیکیشن ها دارند، اما بهتر است که نظام بانکی باید خود را آماده ارسال پیامک ها به موقع کند، چراکه تعداد زیادی از مردم ترجیح می‌دهند که رمز پویا را از طریق پیامک فعال و دریافت کنند. هم چنین مشاهدات نشان می‌دهد فعال‌سازی این رمزها برای بسیاری از مردم مشکل است تا جایی که آنها بارها به شعبه بانکی مربوطه مراجعه کرده و خواستار ارایه توضیح از کارمندان بانک برای نحوه فعال‌سازی این رمزها می‌شوند.اما متاسفانه حتی برخی از کارمندان بانکی با رمزهای پویا ناآشنا هستند و گاهی کار به مداخله رئیس بانک برای توضیح به مشتریان کشیده شده که این مسئله بیانگر عدم آموزش کافی کارمندان برخی بانکها با این سیستم است. مردم در پای عابر بانکها سردرگم هستند و حتی عده‌ای با ترک محل از فعال‌سازی رمز دوم بانکی خود منصرف شدند.

بی تدبیری فنی در اجرای طرح رمز دوم پویا

حمید ضیایی پرور، محقق و استاد دانشگاه

به موازات رشد تکنولوژی سرویس‌های جدیدی می‌آید که نیاز به آموزش‌های جدید و اطلاع رسانی‌های جدید دارد. اصل مساله رمز پویا کار درستی است و در این مساله شکی وجود ندارد که باید برای افزایش امنیت پرداخت ها سازوکار مناسبی ایجاد شود اما مشکلاتی هم در این راه وجود دارد که ناشی از بی تدبیری فنی در اجرای این طرح است. اول اینکه بانک مرکزی نمی بایست اجرای این طرح را برای عهده بانک ها به طور مجزا قرار می داد. در کشور ما حدود ۳۰ بانک دولتی و خصوصی مشغول فعالیت هستند که رویه یکسانی برای اجرای رمز دوم پویا توسط آنها وجود ندارد.

هر بانک دستور العمل خاص خود و اپلیکیشن های مربوط به خود را دارد و برای اجرای طرح رمز دوم پویا سازوکار اختصاصی خود را در نظر گرفته است. در این فرآیند که انتظار می رفت پیچیدگی های فعلی را از سر راه بردارد شاهد هستیم که هر مشتری حداقل یک بار باید برای دریافت دستورالعمل ها و یوزر و پسورد و احراز هویت به شعب بانکی مراجعه کند که ازدحام زیادی را در شعبات بانک ها انتظار داریم. هم چنین به عنوان مثال بانک ملی ایران دارای سه اپلیکیشن است که هر کاربر باید سه اپ مجزا را بر روی گوشی خود نصب کند. این در حالی است که هر شخصی حداقل ۴ تا ۵ کارت بانکی دارد و لازم است اشاره شود که برخی افراد که تبادلات بانکی زیادی دارند تا ۱۰ کارت بانکی و بیشتر هم دارند که در نهایت منجر به نصب ۱۰ الی ۱۵ اپلیکیشن می شود.

این پراکندگی ها باز هم به همان بی تدبیری فنی مربوط می شود که ساماندهی آن بر عهده بانک مرکزی است. بانک مرکزی به عنوان نهاد متولی پولی و بانکی می بایست قبل از اعلام عمومی استفاده از رمز دوم پویا با ساخت یک اپلیکیشن واحد یا ایجاد زیرساخت مناسب طرحی را ارائه می داد که تمام بانک ها در آن حضور داشتند و تمام کاربران با نصب آن به منوی مخصوص بانک مورد نظر خود دسترسی پیدا می کردند. طراحی اپلیکیشنی که هر کاربر با کلیک بر روی منوی مورد نظر به سامانه بانک خود هدایت شود و عملیات دریافت رمز دوم پویا را انجام دهد. باید در این سامانه یا اپلیکیشن  ارائه شده به صورت خودکار با ورود کاربر آی پی شناسایی شده و صفحه بانکی مورد نظر رویت شود. این بدان معناست که این برنامه باید منویی برای تولید رمز پویا به صورت خودکار برای هر کاربر را داشته باشد.

متاسفانه مدیریت متمرکز در این رابطه وجود ندارد و بانک مرکزی هم موضوع را رها کرده است. تا به امروز ۵ تا ۱۰ درصد مردم برای دریافت رمز دوم پویا اقدام کرده اند که بانک مرکزی ناچار به تمدید مهلت استفاده از این فرآیند شد. البته این تمدید مهلت دو هفته ای هم دردی را دوا نمی کند چراکه پیچیدگی اجرای این طرح این اجازه را نمی دهد. به عنوان مثال بانک پاساگارد فردی را که آشنا به تمام امور بانکی وارتباطی کشور است و دو سال است که برای هیچ گونه عملیات بانکی به شعبه مراجعه نکرده ۴۸ ساعت برای دریافت دستورالعمل رمز دوم پویا معطل می کند. این در حالی است که تمام نسخه های اپلیکیشن های ارائه شده نیز مختص به اندروید است و نسخه آی او اس نیاز به مراجعات بیشتر و صرف وقت زیادی دارد.

نحوه اجرای رمز دوم پویا را می توان سکته در دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک عنوان کرد و با این حرکت بدنه تجارت الکترونیک دچار افت شدیدی شده است که ضرر اصلی را بانک مرکزی خواهد دید. این فرآیند یک برگشت به عقب در حوزه الکترونیک و ناشی از بی تدبیری فنی است. این مهلت دو هفته ای نیز که عنوان شد برای کسانی است که گوشی هوشمند ندارند بهانه ای بیش نبوده چراکه کسی که گوشی هوشمند ندارد از صنعت پرداخت الکترونیکی استفاده نمی کند و سازوکار اجرایی برای آنها با این طرح تفاوت دارد. بنابراین باز هم تاکید می شود این مهلت دو هفته ای نیز کارساز نیست و بانک مرکزی ناچار به تمدید مهلت های پی در پی خواهد شد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.