صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / با موضوع: «بررسی ابر مشکلات اقتصادی پیش روی جوانان به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی جویای کار و ارائه راهکارهای اشتغالزایی و تأمین امنیت اقتصادی جوانان»

پنجاه و هفتمين جلسه كميسيون توسعه بازرگاني بنياد اميد ايرانيان برگزار شد

با موضوع: «بررسی ابر مشکلات اقتصادی پیش روی جوانان به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی جویای کار و ارائه راهکارهای اشتغالزایی و تأمین امنیت اقتصادی جوانان»

کسب و کار نیوز - به رياست:‌ محمد صادق مشايخ

و با حضور اعضاي كميسيون از جمله :

ايرج حسابي؛ رييس هيأت امناي بنياد پروفسور حسابي

سيد فاطمه حسيني؛ نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي و عضو فراكسيون اميد

فرزانه شرفباني؛ مديرعامل هواپيمايي كيش اير

سيد جلال ساداتيان؛ سفير اسبق ايران در انگلستان

شهريار عامري؛ استاد دانشكده مهندسي عمران دانشگاه صنعتي شريف

محمد طاهر اميري؛ مهندس مشاور حوزه صنعت نفت و پتروشيمي

زهرا راه پيما؛ مديرعامل گروه حقوقي اول

ثريا دانا؛ ‌كارشناس وزارت راه، مسكن و شهرسازي

عليرضا مهديه؛ مهندس مشاور

ناهيد كشاورز فرد؛ مشاور مديرعامل صندوق كارآفريني اميد

حامد هوايي؛ متخصص نورو ساينس

رمضانعلي صادق زاده؛ قائم مقام معاونت پ‍ژوهش و فن آوري وزارت صمت

عابد مشايخ؛ دبير كميسيون توسعه بازرگاني


به ميزباني: آقاي مهندس ايرج حسابي ، در محل موزه پروفسور حسابي

به گزارش کسب و کار نیوز، در ابتدای جلسه، محمد صادق مشایخ، رییس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان گفت: جمعیت ایران بعد از انقلاب بطور افسارگسیخته و به سرعت افزایش یافت و متأسفانه بدون برنامه، جمعیت جوان کشور، به طور تصاعدی فزونی یافت .

وی افزود: هجوم جمعیت روستایی به شهرها، باعث تخلیه روستاها و بحران حاشیه نشینی در اطراف پایتخت و مراکز استانی شد و حدود ۴۰ هزار روستا تخلیه شد. درحال حاضر وجود حدود ۱۶ میلیون حاشیه نشین در کشور موجبات توسعه فقر، بیکاری و بزهکاری شده است و این یعنی تبدیل نیروی کار مفید روستایی به مصرف کننده بد و ناکارآمد .

محمدصادق مشایخ ادامه داد: از سویی با کشورهای توسعه یافته فاصله زیادی گرفته ایم و متأسفانه جوانان کشور، بدون برنامه اند و جهت اشتغال و معیشت و آتیه خود درمانده اند.

در حالیکه کشور ما پتانسیل بی کرانی دارد، از سرزمین اصلی تا مناطق آزاد و جزایر مطرح آن از جمله: ‌جزیره قشم که می توان با استفاده از این ظرفیت های کلان کشور در جهت اشتغالزایی و حمایت از جوانان در همه حوزه ها بهره برداری کرد. متأسفانه واردات قاچاق افسار گسیخته به کشور باعث بیکاری و بزهکاری گسترده در سطح کشور شده و استعداد سوزی نسل جوان را با خود به همراه آورده است.

از سوی دیگر بهره بالای بانکی، مانع تولید ، توسعه کسب و کار و اشتغالزایی است.

سید فاطمه حسینی گفت: در حال حاضر از ۱۲% اضافه موجودی فریز شده صندوق ذخیره ارزی جهت کسری بودجه استفاده می شود. لازم است دولت در این شرایط به اصلاحات ساختاری به ویژه در بخش بودجه بپردازد. در سال ۱۳۹۶ به دولت تأکید کردیم که نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث توزیع رانت می شود. اما دولت به سمت بازار متشکل ارزی رفت و تنگناها را پذیرفت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود:‌ دولت باید به تأمین رفاه برای جوانان ملتزم باشد.

در بحث بانکداری ربوی نیز، در مجلس دهم حدود سه سال بر اصلاح قانون بانکداری کشور کار صورت گرفت و الان قانون جامعی تنظیم شده است که با رویکرد این قانون، گذار از بانکداری ربوی در آن دیده شده است. در قانون برنامه ششم توسعه، بانک مرکزی بانکدار دولت است و تمرکز مدیریت بانکی و ارزی در بانک مرکزی باید صورت بگیرد. متأسفانه از محل رسوب وجوه، استفاده های نابجا صورت می گیرد. (مثلاً در بانک های خصوصی)

عضو کمیسیون اقتصادی و فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در بحث اشتغال جوانان، ویژگی پنجره جمعیتی کشور که جوانان اند، بیکاری به ویژه فارغ التحصیلان جوان، بسیار جدیست و نیازمند اشتغالزایی برای آنان هستیم. در این رابطه باید بستر سازی با زیست بوم نوآوری طرح اشتغالزایی فارغ التحصیلان صورت بگیرد. قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان می تواند به اشتغالزایی کمک کند.

طرحی ایجاد شد برای شرکت های استارت آپی که برای توسعه اشتغالزایی تنظیم کرده ایم.

سید فاطمه حسینی در خاتمه گفت: فرآیند نظارت بر اجرا بسیار مهم، زمان بر و هزینه بر است. اما بسیار مهم و تعیین کننده است. در ضمن در رابطه با طرح های اشتغالزایی و راه اندازی شرکت های دانش بنیان و استارت آپی، باید در راه اندازی شرکت های مذکور  در برابر مفاسدی چون امضاهای طلایی ایستاد.

ناهید کشاورز فرد گفت: دولت اقدام خیلی خوبی انجام داده است که از صندوق توسعه ملی اعتبار مطلوبی را به ۴ بانک عامل داده است جهت بهره برداری روستاییان و عشایر و به جهت توسعه اشتغالزایی و کارآفرینی.

مشاور مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید افزود: برخی شرکتها به دنبال دریافت رانت اند و به بهانه رفتن به روستاها و دریافت اعتبار و توسعه کارآفرینی رانتخواری می کنند که باید با آنها برخورد کرد.

از سوی دیگر باید مجوزهای دست و پاگیر را اصلاح کرد جهت توسعه کار و کارآفرینی.

حامد هدایی گفت: نوآوری، فرآیند ایجاد ایده های جدید است باید از برنامه های نوآورانه حمایت کرد.

اگر دولت بخواهد به همه نوآوران و شرکتهای استارت آپی اعتبار دهد ناشدنی است. باید با مدیریت فرآیند به توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی پرداخت.

فرزانه شرفبافی گفت: متأسفانه شاهدهستیم بجای تسهیل گری در فعالیت های علمی، کارآفرینی و اشتغالزایی، مقاومت و مانع تراشی وجود دارد. لذا لازم است سیستم اجرایی کشور در راستای تسهیل گری و حذف موانع در جهت توسعه اشتغالزایی و کارآفرینی به ویژه برای جوانان اقدام کند.

مدیرعامل هواپیمایی کیش ایر افزود:‌ پیش نویس لایحه اصلاح مقررات مالیاتی به زودی به مجلس خواهد رسید و چون به زودی بودجه بدون نفت دولت بناست در مجلس بررسی و تصویب شود،‌در این صورت شرکت های دانش بنیان که بنا بود معافیت مالیاتی داشته باشند و نیز بخش آموزش و پژوهش و همچنین بخش مناطق آزاد، از معافیت مالیاتی حذف می شوند. در این صورت مراکز تحقیق و توسعه و انتشارات و دانشگاه ها و مراکز آموزشی، چون همگی معافیت مالیاتیشان حذف می شود، با بحران جدیدی روبرو خواهند شد. از سوی دیگر معافیت مالیاتی درآمد حاصل از صادرات و کشاورزی و دامپروری نیز حذف شده است که در همگی موارد فوق ناامیدی در ادامه کار حاصل می شود و مانعی جدی خواهد شد جهت توسعه کار و اشتغالزایی.

همچنین مطالعه کنید:

افزایش سهم درآمدهای پایدار به ۵۲ درصد/ ضمانت بانکی جایگزین مالیات تولیدکنندگان

به گزارش کسب و کار نیوز ، سخنگوی اقتصادی گفت: دلیل تاخیر نهایی شدن قانون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.