صفحه اصلی / اسلایدر / بازگشت ۱۲ میلیارد یورو ارز صادراتی به گردونه اقتصاد
بازگشت ۱۲ میلیارد یورو ارز صادراتی به گردونه اقتصاد

بازگشت ۱۲ میلیارد یورو ارز صادراتی به گردونه اقتصاد

کسب و کار نیوز- بازگشت بیش از ۱۲ میلیارد یورو ارز صادراتی از طریق سامانه نیما از ابتدای امسال تاکنون نشان می‌دهد که کمبودی در تامین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای مورد نیاز وجود ندارد و بخش عمده‌ای از تلاطم‌های اخیر بازار ارز ناشی از فضاسازی و فعالیت دلالان بوده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، بازار ارز در حالی در روزهای گذشته دچار تلاطم شده بود که بررسی‌ها نشان می‌دهد روند بازگشت ارز صادراتی و تامین ارز مورد نیاز بخش واردات همانند گذشته جریان دارد و کمبودی وجود نداشته است.

سامانه نیما به عنوان یکی از مهم ترین ابزارها برای کنترل بازار ارز و تامین ارز مورد نیاز واردات کالاهای مورد نیاز محسوب می‌شود.

به نظر کارشناسان، بخش مهمی از ثبات نرخ ارز در ماه‌های اخیر ناشی از سازوکار شفاف این سامانه بوده است.

در سامانه نیما، حواله‌های ارزی عرضه می‌شود که واردکنندگان می‌توانند از طریق آن به واردات محصولات مورد نیاز اقدام کنند.

سامانه نیما از سال گذشته پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد و صادرکنندگان و واردکنندگان باید معاملات ارزی خود را در بستر این سامانه به ثبت برسانند.

جزییات بازگشت ارز صادراتی در ۹ ماه گذشته

بررسی‌ها نشان می دهد که در مجموع از ابتدای امسال تا ۲۷ آذرماه امسال مبلغ ۱۲ میلیارد و ۴۰ میلیون یورو در سامانه نیما عرضه شده است.

در فروردین ماه یک میلیارد و ۲۷۲ میلیون یورو و در اردیبهشت ماه ۲ میلیارد و ۱۵۱ میلیون یورو ارز صادراتی در نیما در معرض فروش قرار گرفت.

در خرداد ماه یک میلیارد و ۲۴۱ میلیون یورو، در تیرماه یک میلیارد و ۳۳۸ میلیون یورو و در مرداد ماه نیز ۹۲۸ میلیون یورو ارز صادراتی در سامانه نیما ثبت شده است.

میزان عرضه ارز در شهریور ماه به یک میلیارد و ۲۶ میلیون یورو و در مهرماه به یک میلیارد و ۵۴۸ میلیون و در آبان ماه به یک میلیارد و ۲۵۸ میلیون یورو رسید.

از ابتدای آذر تا ۲۷ آذر نیز یک میلیارد و ۲۷۷ میلیون یورو در سامانه نیما عرضه شد.

بیشترین میزان بازگشت ارز صادراتی در سال ۹۸ مربوط به اردیبهشت ماه بوده به طوری که در این ماه میلیارد و ۱۵۱ میلیون یورو ارز صادراتی در نیما عرضه شد.

کمترین حجم عرضه ارز نیز در مردادماه با ۹۲۸ میلیون یورو رخ داده است.

عرضه ۱.۲۷ میلیارد یورو در آذرماه

از ابتدای آذر تا ۲۷ آذر نیز یک میلیارد و ۲۷۷ میلیون یورو در سامانه نیما در معرض فروش قرار گرفت که یک میلیارد و ۱۲۴ میلیون از آن خریداری شد.

میانگین نرخ فروش حواله دلار در سامانه نیما در یک ماه گذشته ۱۰ هزار و ۹۸۷ تومان و نرخ فروش حواله یورو ۱۲ هزار و ۱۱۴ تومان بوده است.

معاون ارزی بانک مرکزی چندی پیش در این باره گفت: امروز با وجود تحریم‌ها، تاکنون از نظر تامین ارز واردات مشکلی نداشته‌ایم و مازاد عرضه ارز در سامانه نیما نشانگر کارکرد روان و مثبت این سامانه است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.