برگشت به پـول نقد

صنعت پرداخت الکترونیک با قطعی مکرر اینترنت، فیشینگ و عدم اعتمادسازی تهدید شد

برگشت به پـول نقد

کسب و کار نیوز- با توجه به آمارهای ارائه شده میزان رضایت از پرداخت های فیزیکی 50 درصد بیشتر از پرداخت های الکترونیکی شده و تمایل برای خرید اینترنتی نیز به تدریج در حال کاهش است. هم چنین کلاهبرداری ها و فیشینگ هایی که در مدت اخیر ایجاد شده اعتماد کاربران را به فضای الکترونیکی پرداخت کمتر و کمتر کرده و گرایش به خودپرداز و استفاده از پول نقد افزایش زیادی داشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در دنیای امروز و با توسعه ضریب نفوذ اینترنت و تلفن‌های همراه هوشمند یکی از دغدغه‌های روزمره شهروندان رسیدگی به اموری است که اغلب و تا پیش از این، بهترین راه اجرای آنها مراجعه و پیگیری حضوری در مراکزی پراکنده در سطح شهرها بود و امروز با توسعه ضریب نفوذ اینترنت می توان به حل آنها پرداخت. شهروندان خواستار این اتفاق هستند تا با استفاده از راهکارهای پرداخت الکترونیک و سرویس‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات، خدماتی با کیفیت و مستلزم صرف حداقل انرژی و هزینه را دریافت کنند. مراجعه و پیگیری حضوری پرداخت ها علاوه بر این که تقاضای سفرهای درون‌شهری شهروندان و به دنبال آن افزایش آلودگی زیست‌محیطی را افزایش می‌داد، نارضایتی کاربران از صرف زمان‌های طولانی، صرف هزینه وسایل نقلیه، لزوم پیگیری‌های متعدد و بعضاً بی‌پاسخ، مواجهه با ساعت‌های تعطیلی و… را نیز به همراه داشت. اما این در حالی است که هنوز زیرساخت های ابتدایی پرداخت الکترونیک و سرویس‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات در ایران فراهم نشده و قطعی های متعدد اینترنت هم چنان سیستم پرداخت را با مشکلات زیادی مواجه ساخته است. البته فاکتورهای دیگری نیز در این اتفاق دخالت دارند که یکی از مهم ترین آنها عدم اعتمادسازی و فرهنگ سازی در میان مردم برای گرایش به پرداخت های الکترونیکی است.

در همین رابطه حمیدرضا قاضی‌مقدم، کارشنای فناوری اطلاعات می گوید: صنعت پرداخت امروز در کنار تمامی تحولات زیرساختی و فناورانه فعلی، نیازمند به‌کارگیری رویکرد جدیدی است که بتواند در کنار افزایش احساس امنیت کاربران، از حجم بالای تراکنش‌های آنلاین شبکه بانکی کاسته و به این ترتیب، ضمن کاهش نیاز به سرمایه‌گذاری جهت توسعه زیرساخت‌های فنی بانکی، به کاهش هزینه‌های گزاف سیستم بانکی جهت پردازش تراکنش‌های آنلاین نیز منجر شود. قاضی‌مقدم، راه توسعه کاربرد کیف پول و پرداخت مبتنی بر کدهای تصویری را عزم جدی بازیگران و متولیان صنعت پرداخت دانست و ضمن پاشنه آشیل برشمردن مباحث و موضوعات حوزه فرهنگ‌سازی و آموزش عموم جامعه، ایجاد عزمی عمومی بین بازیگران این حوزه را برای معرفی و نهادینه‌سازی پرداخت مبتنی بر راهکارهای یاد شده و نهایتاً توسعه بازار پرداخت الکترونیکی نوین، جدی و ضروری دانست.

مردم از خودپردازها و استفاده از پول نقد رضایت بیشتری دارند

محمد تقی تقوی فرد، استاد دانشگاه

یکی از مهم ترین شاخص های رضایت شهروندی در کلان شهرها بخصوص تهران را می توان در میزان رضایت از ابزارهای بانکی ارایه شده محک زد. سرویس های ارزش افزوده در بستر اینترنت امروز به اصلی ترین ابزار دریافت و پرداخت و جابجایی پول تبدیل شده در حالی که در ایران بر اساس آمارهایی که پس از قطعی اینترنت و افزایش حملات اینترنتی و فیشینگ گرفته شده بسیاری از مردم به دنبال استفاده مجدد از خدمات فیزیکی بانکی بخصوص خودپردازها و استفاده از پول نقد هستند.

بنابراین با احتساب این موارد باید اشاره شود که سیستم و صنعت پرداخت الکترونیک دچار آسیب های جدی شده و مهم ترین نتیجه آن عدم اعتماد مجدد مردم به آن خواهد بود. فیشینگ و موارد متعدد کلاهبرداری ها در این رابطه که آمار شکایات آن در ماههای اخیر رشد بسیاری را تجربه کرده ضعف زیرساخت های اینترنتی کشور را نمایان کرده است. هدف از راه اندازی صنعت پرداخت الکترونیک غلبه بر هزینه‌های هنگفت مدیریت پول نقد بود که متاسفانه اتفاقاتی را شاهد هستیم که دوباره بانک ها را با این چالش ها درگیر خواهد کرد و باید تاکید کرد که با اتفاقاتی که شاهد هستیم پول نقد برای سال‌‌های سال با ما خواهد بود.

به هر ترتیب استفاده از پول در کشور آمار روبه‌رشدی را نشان می‌دهد که همین موضوع شاید تا حد زیادی به دلیل مشکلاتی است که برای صنعت پرداخت الکترونیک ایجاد شده است. بنابراین باید برای توسعه و واردات دستگاههای خودپرداز و به روز کردن امکانات آن وارد عمل شد. در کنار نیاز مردم به دستگاه‌های خودپرداز برای گرفتن وجه نقد از این دستگاه‌ها در هر زمان شبانه‌روز، بحث به‌روز شدن و اضافه شدن خدمات جدیدتر مثل واریز پول نقد به حساب بانکی از طریق خودپردازها، نقد کردن چک،‌ گرفتن کارت هدیه از دستگاه خودپرداز و غیره می‌تواند قدم رو به جلویی برای مردم باشد تا ضعف های پرداخت الکترونیک را بپوشاند و حداقل در این حوزه بتوانیم خدمات جامعی به مردم ارائه دهیم.

 

همچنین مطالعه کنید:

تجارت الکترونیکی در بازارهای سنتی افزایش یافت/ادامه رشد شتابان تجارت الکترونیکی

شایلی قرائی به گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، «امین کلاهدوزان» در نخستین جلسه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.