صفحه اصلی / سرخط خبرها / عراقچی: امیدواریم تصمیم مجمع درباره FATF با نهایت مصلحت باشد

عراقچی: امیدواریم تصمیم مجمع درباره FATF با نهایت مصلحت باشد

کسب و کار نیوز - معاون وزیر امور خارجه گفت: پیوستن ایران به FATF موضوعی است که نهایتا مجمع تشخیص مصلحت نظام باید درباره آن تصمیم‌گیری کند و ما امیدواریم که این تصمیم با نهایت مصلحت باشد.

به گزارش کسب و کار نیوز،  «سید عباس عراقچی» بعداز ظهر امروز دوشنبه در حاشیه نشست توسعه روابط تجاری ایران و ژاپن در جمع خبرنگاران درباره سفر رییس‌جمهوری به ژاپن اظهار داشت: سفر دکتر روحانی به ژاپن یک سفر کاملا فشرده کاری است. وی کمتر از ۲۴ ساعت در ژاپن حضور خواهند داشت.
وی افزود: موضوع اصلی این سفر پیگیری روابط دوجانبه و همینطور رایزنی‌ها و مشورت‌هایی است که دو کشور درخصوص اوضاع منطقه و مسائل بین‌المللی با یکدیگر دارند.
وی ادامه داد: در سفر آقای آبه به تهران، این مشورت‌ها در سطح وسیعی انجام شد و ان‌شاالله ادامه مشورت‌ها در توکیو خواهد بود.
این دیپلمات ارشد کشورمان درباره اعزام نیروهای نظامی ژاپن به خلیج فارس عنوان داشت: در این سفر در خصوص همه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی صحبت خواهد شد.
عراقچی درباره تاثیر تصویب کنوانسیون‌های FATF بر روابط ایران و ژاپن تصریح کرد: پیوستن ایران به FATF موضوعی است که نهایتا مجمع تشخیص مصلحت نظام باید درباره آن تصمیم‌گیری کند و ما امیدواریم که این تصمیم با نهایت مصلحت باشد.

 تعاملات اینستکس و ساتنا به مراحل نهایی نزدیک شده است

معاون وزیر امور خارجه درباره سفر رییس اینستکس به تهران و دیدارهای وی در ایران ابراز داشت: تعاملات میان اینستکس و نهاد متناظر ایرانی به مراحل نهایی خود نزدیک شده است. اخیرا یک یادداشت تفاهم همکاری میان این دو شرکت امضا شد و امیدواریم ظرف روزهای آینده اولین تعاملات میان این دو شرکت انجام شود.
عراقچی افزود: البته تعاملات میان شرکت‌های تجاری انجام می‌شود و اینستکس و ساتنا (نهاد ایرانی متناظر اینستکس) تعاملات مالی و تبادلات را هماهنگ کرده و تسویه حساب‌ها را انجام می‌دهند، به صورتی که نیازی به انتقال پول و مسائل بانکی نیازی نباشد. یک مکانیزم پیچیده‌ای وجود دارد که امیدواریم طی روزهای آینده اجرایی شود.
وی در پاسخ به این سوال که اجرایی شدن اینستکس برای ایران کافی خواهد بود؟ بیان کرد: قطعا کافی نیست ولی می‌تواند بخشی از تجارت میان ایران و اروپا را پوشش دهد. این کافی نیست و نشان‌دهنده عمل اروپایی‌ها به ۱۱ تعهداتی که پذیرفته‌اند، نیست.
معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: از نظر ایران، اجرایی شدن اینستکس عملی کردن بخش کوچکی از تعهدات آنها است تازه عملی هم نشده است بلکه منتظر هستیم به مرحله عملیاتی برسد.
این مقام ارشد وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد ایران و آمریکا در ژاپن با یکدیگر مذاکره کنند؟ یادآور شد: خیر؛ چنین برنامه‌ای در سفر به ژاپن وجود ندارد.
عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا ژاپن از ایران نفت خواهد خرید؟ عنوان کرد: این مسئله بستگی به دولت ژاپن دارد. ژاپن یکی از خریداران قدیمی نفت ایران بوده است. سابقه تعاملات نفتی دو کشور به بیش از چندین دهه می‌رسد. ما فشارهای موجود و موانعی که‌آمریکا ایجاد کرده را درک می‌کنیم و امیدواریم با تدابیری که اندیشیده می‌شود، شرکت‌های ژاپنی دوباره ایران برگردند و خریدار نفت ایران شوند اما تحریم‌های فعلی آمریکا موانعی جدی را ایجاد کرده است.

همچنین مطالعه کنید:

داخلی سازی ۹۰ درصد از تجهیزات توسط شرکت های دانش بنیان

به گزارش کسب و کار نیوز ، ارسلان رحیمی مدیر عامل خطوط لوله و مخابرات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.