صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / ثبت سیم کارت های جعلی با کد ملی افراد
ثبت  سیم کارت های جعلی   با  کد ملی  افراد

کدام سازمان برای فروش خطوط بدون هویت از اطلاعات افراد استفاده می کند؟

ثبت سیم کارت های جعلی با کد ملی افراد

کسب و کار نیوز- برخی مشترکان که برای تعویض سیم کارت و یا خرید سیم کارت جدید به دفاتر خدمات ارتباطی مراجعه کرده اند متوجه سواستفاده از کدهای ملی آنها برای فروش سیم کارت به افراد دیگر روبرو شده اند که به دلیل داشتن سیم کارت های بالاتر از 10 عدد امکان خرید سیم کارت جدید را نداشته اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که بنا به گفته این مشترکان هیچ گاه سیم کارتی غیر از سیم کارت خودشان ثبت نام و خریداری نکرده اند. حال این سوال پیش می آید که اپراتورهای تلفن همراه چگونه با استفاده از اطلاعات کد ملی افراد دیگر برای خرید سیم کارت استفاده می کنند. کدام دستگاه مسئول رسیدگی به این تخلفات است. چند وقتی است که خبرهای مختلفی از یک روش جدید سواستفاده از کدملی شهروندان به گوش می‌رسد. به این صورت که برخی افراد پس از ارسال کدملی خود به سرشماره ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ و ۳۰۰۰۱۵ برای استعلام تعداد خطوط به نام خود، بدون آن که هیچ درخواستی برای ثبت سیم کارت جدید داشته باشند ناگهان چندین سیم کارت به نام آنها ثبت می‌شود.

هرچند که سازمان تنظیم مقرررات و ارتباطات رادیویی اقدامات گسترده ای در زمینه تعیین تکلیف سیم کارت های بی هویت انجام داده است اما درحال حاضر بازهم شاهد خرید و فروش سیم کارت هایی هستیم که صاحب اصلی آن مشخص نیست و گاه برخی خریداران به دلیل عدم اطلاع آن ها را تهیه و استفاده می کنند. گاهی نیز فردی که سیم کارت به نامش به ثبت رسیده اصلا خبر ندارد که چنین اتفاقی رخ داده و اساسا سیم کارتی به نامش به ثبت رسیده است. در این راستا البته رگولاتوری طرحی را پیشنهاد داد که براساس آن فردی نمی توانست بیش از ۱۰ سیم کارت را به عنوان مالک به ثبت برساند که این موضوع با مخالفت دیوان عدالت اداری مواجه و طرح به شواری عالی امنیت ملی ارجاع شد. پس از بررسی هایی که در این رابطه صورت گرفته است، وزارت ارتباطات اظهار داشت که اپراتورهای مخابراتی موظفند اطلاعات مربوط به سیم کارت‌هایی که با کدملی شهروندان به دیگران واگذار می‌شود، را در اختیار آنها قرار دهند. اما متاسفانه پس از آن که چندین نفر برای شکایت به اپراتورهای مربوطه مراجعه کردند متصدیان برخی اپراتورها پس از مسدود کردن سیم کارت‌ها به جای آنکه اسامی و دلیل فعال شدن این سیم کارت‌ها را توضیح دهند، در پاسخ به مشتریان خود آنان را به طرح شکایت در محاکم قضایی حواله کردند. در حالی که به گفته محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اپراتورها وظیفه دارند اطلاعات مربوطه را در اختیار صاحبان کدملی قرار دهند.

جهرمی تاکید کرد: این حق شهروندان است که بدانند سیم کارت‌هایی که به نام و با کدملی آنها صادر شده در کدام دفاتر فعال شده است و نیازی به حضور آنان در دادگاه نیست. در واقع شهروندان باید در مورد این که کدام دفتر خدمات ارتباطی این سیم کارت‌ها را به نام آنان ثبت کرده است، به راحتی مطلع شوند. در واقع از آن جایی که بسیاری از شهروندان اطلاعی از این سواستفاده ندارند ممکن است هرکدام از آنها با ارسال کد ملی خود به این سرشماره‌ها مورد سواستفاده قرار گیرند بنابراین این وظیفه مراکز اپراتورها است که آنان را به طور کامل راهنمایی کنند. مشترکین توجه داشته باشند، از آنجایی که ممکن است در صورت استعلام تعداد خطوط ثبت شده به نام خود و ارسال کد ملی به سرشماره ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ و ۳۰۰۰۱۵ مورد سواستفاه قرر گیرند، می‌توانند با مراجعه به “سامانه استعلام تعداد خطوط” به آدرس www.mobilecount.cra.ir از تعداد سیم‌ کارت‌های ثبت شده به نام خود در اپراتورهای مختلف تلفن همراه مطلع شوند.

افزایش قاچاق مکالمات با سیم کارت های با نام و نشان جعلی

ارشیا مومن نسب، کارشناس فناوری اطلاعات

وقتی صحبت از سیم کارت بدون هویت می شود منظور این نیست که کسی مالک سیم کارت نیست چراکه در قانونی که به تصویب رسیده باید سیم کارت حتما با کد ملی به نام فرد ثبت شود و غیر از این راه راهکار دیگری وجود ندارد. مدل فروش سیم کارت در حال حاضر به این می ماند که به صورت رندوم یا قرعه کشی از کد ملی افراد دیگر استفاده می شود تا سیم کارت های متعد به نام افراد دیگری ثبت شود. حال اینکه اپراتورها، مخابرات، وزرات ارتباطات و یا رگولاتوری در این میان کم کاری می کنند مشخص نیست اما به نظر می رسد نظارت ضعیف رگولاتوری بر روند این اتفاق موثر است. کاربران باید توجه داشته باشند که در قبال سیم کارت‌های خود مسئول هستند؛ زیرا در صورتی که از هر سیم کارتی مزاحمت یا جرمی صورت بگیرد، مراجع قضایی در گام نخست با مالک آن‌ برخورد می‌کنند و او را مقصر اصلی می‌دانند و برای اثبات اینکه شما مقصر نیستید، باید مراحل قانونی زیادی را طی کنید.

از سیم کارت های این چنینی در موارد مختلفی همچون کلاهبرداری، سرقت، خرابکاری‌، جاسوسی، مزاحمت های مختلف و صدها آسیب تمام ناشدنی که میلیاردها خسارت به اقتصاد، امنیت و اجتماع وارد می کند استفاده می شود. کاربران باید توجه داشته باشند که در قبال سیم کارت‌های خود مسئول هستند؛ زیرا در صورتی که از هر سیم کارتی مزاحمت یا جرمی صورت بگیرد، مراجع قضایی در گام نخست با مالک آن‌ برخورد می‌کنند و او را مقصر اصلی می‌دانند و برای اثبات اینکه شما مقصر نیستید، باید مراحل قانونی زیادی را طی کنید. این مشکلات سالهاست که برای افراد مختلف ایجاد شده و راهکار نهایی برای آن وجود ندارد و تا به امروز هیچ نهادی برای پایان دادن به این اتفاق اعلام حضور نکرده است. اما مشکل دیگری که توسط سیم کارت های بی هویت و یا سیم کارت هایی که با نام و نشان جعلی ثبت شده اند وجود دارد تشدید پدیده قاچاق مکالمه به کمک این سیم کارت ها است. بر اساس برخی آمارهای تایید نشده در حال حاضر صدها میلیاردتومان در سال به وسیله سیم‌کارت‌های با هویت جعلی یا بی‌هویت، قاچاق مکالمه انجام می‌شود.

این در حالی است که سایت سامانه استعلام سیم‌کارت نیز ایرداتی دارد که به این مشکلات دامن زده است. اگر شما فقط یکبار اطلاعات خود را در سایت سامانه استعلام سیم‌کارت جستجو کنید، سامانه به مدت ۱۰ روز به شما اجازه استعلام دوباره را نمی دهد. اما به نظر منطقی تر می رسید که از آنجایی که همواره این احتمال می‌رود که سیم‌کارت‌های جدیدی به نام فرد ثبت شود هر فرد می توانست هر لحظه که اراده می کرد و بدون محدودیت از سیم کارت های ثبت شده به نامش آگاهی یابد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.