صفحه اصلی / اقتصادی / اشتغال و تعاون / وعده یک میلیون شغل با وجود کسری بودجه عجیب است
وعده یک میلیون شغل با وجود کسری بودجه عجیب است

حسن مرادی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «کسب و کار نیوز»

وعده یک میلیون شغل با وجود کسری بودجه عجیب است

کسب و کار نیوز-یک کارشناسان اقتصادی با اشاره به کسری بودجه سال 99 و قطع امید از درآمدهای نفتی گفت: وعده دولت برای ایجاد یک میلیون شغل در سال آتی عجیب است.

به گزارش کسب و کار نیوز، حسن مرادی کارشناس اقتصادی افزود:بررسی لایحه بودجه نشان از کسری منابع در بودجه سال ۹۹ دارد. با توجه به اظهارات مقامات رسمی دولت حتی در مدیریت امور اساسی کشور و تامین مواد مورد نیاز با چالش روبه رو خواهد بود. ازاینرو جایی برای پرداختن به مبحث اشتغال که از دیرباز در صدر برنامه‌های دولت و همچنین اولویت‌های آن نبوده و منابع تخصیص یافته بابت آن نیز اسمی بوده، باقی نمی‌ماند.اساس ایجاد شغل به سرمایه بر می‌گردد. دولت باید مشخص کند که از چه منابعی قادر به ایجاد یک میلیون شغل است؟ آیا چنین وعده‌ای در سال‌های گذشته محقق شد؟ واقعیت امر نشان می‌دهد دولت حتی در تامین مالی مشاغل قدیمی و موجود نیز عاجز بوده است. یعنی حتی از حمایت مالی از شاغلین کنونی نیز ناتوان است، چه برسد به تامین مالی مشاغل جدید و یا ادعای اشتغالزایی میلیونی.

وی ادامه داد: موضوع دیگر کسری بودجه است که راهکاری جدی برای آن در نظر گرفته نشده است. با توجه به جزئیات بودجه در سال آتی نه می‌توان روی منابع نفتی حساب کرد و نه روی پایه مالیاتی جدید و افزایش درآمدهای مالیاتی از این مسیر. بنابراین پیش بینی یک میلیون شغل با وجود کسری بودجه، عجیب است. بودجه تقریبا مثل سابق نوشته شده، اضافه بر آنکه سال آتی چالش‌های اساسی مثل فقدان منابع کافی حاصل از درآمدهای نفتی نیز مواجه است.  با این پیش‌بینی که شرایط در سال آتی به مراتب بغرنج‌تر از گذشته خواهد بود، تحقق وعده‌های اشتغالزایی تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد. مگر آنکه دولت شیوه‌های سابق خود در ایجاد شغل را تغییر دهد.

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.