صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / تولید میدان نفتی سروش با الگوی پیشنهادی دانشگاه سهند افزایش می‌یابد
تولید میدان نفتی سروش با الگوی پیشنهادی دانشگاه سهند افزایش می‌یابد

ثمربخشی ایده زنگنه در بهره‌مندی از ظرفیت دانشگاه‌ها

تولید میدان نفتی سروش با الگوی پیشنهادی دانشگاه سهند افزایش می‌یابد

کسب و کار نیوز :افزایش حداقل ۵۰۰ میلیون بشکه‌ای تولید تجمعی نفت میدان سروش با اجرای روش‌های ازدیاد برداشت پیشرفته و براساس مدل ارائه‌شده از سوی دانشگاه صنعتی سهند امکان‌پذیر می‌شود؛ به این ترتیب می‌توان به صراحت گفت قراردادهای توسعه فناورانه مخازن نفتی که با ایده وزیر نفت در دستور کار مشترک صنعت و دانشگاه قرار گرفت، به بار نشسته است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, جواد رستمی، مدیر طرح ازدیاد برداشت میدان سروش گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد با اجرای یکی از روش‌های تزریق  CO2 یا پلیمر براساس مدل تهیه‌شده توسط دانشگاه صنعتی سهند و مشاوران فنی این دانشگاه، امکان افزایش تولید تجمعی میدان سروش تا ۵۰۰ میلیون بشکه در محدوده چاه‌های تولیدی کنونی و تا حدود ۱.۵ میلیارد بشکه تولید در مقیاس کل میدان امکان‌پذیر خواهد بود.

افزایش قابل‌توجه ضریب بازیافت در میدان سروش

سرپرست مدیریت طرح‌های اکتشافی شرکت نفت فلات قاره ایران افزود: میزان برداشت اولیه میدان به دلیل سنگین بودن این نفت پایین است، اما شبیه‌سازی‌های انجام‌شده و بررسی خروجی‌ مدل‌های ارائه‌شده نشان می‌دهد با اجرای یکی از روش‌های تزریق پلیمر یا CO2، افزایش چشم‌گیری را در ضریب بازیافت این میدان شاهد خواهیم بود.

تحقق بهره‌مندی از روش‌های ازدیاد برداشت ثالثیه

وی گفت: تزریق CO2 و پلیمر در میدان‌های نفتی ایران در حالی مسبوق به سابقه نیست که این روش‌ها سال‌هاست در دنیا اجرا می‌شود و بازدهی خود را ثابت کرده است. البته هم‌اکنون روش‌های بازیافت ثانویه مانند تزریق گاز و آب در شرکت نفت فلات قاره اجرا می‌شود، اما با اجرای این مدل، می‌توانیم به مرحله سوم یا همان ازدیاد برداشت ثالثیه دست یابیم.

ایجاد بانک اطلاعاتی جامع در میدان سروش

رستمی ادامه داد: هم‌اکنون از مدل‌هایی که توسط دانشگاه سهند و شریک خارجی آن تهیه شده، در کارهای روزمره و عملیات مخازن استفاده می‌شود و بانک اطلاعاتی بسیار خوبی از این میدان در نرم‌افزار مرتبط ایجاد شده است. این پروژه کاری یکپارچه و هماهنگ است و امیدوارم تا دو سال آینده به‌صورت پایلوت در میدان اجرایی شود.

آغاز پروژه با دستور وزیر نفت

وی در مورد نحوه آغاز و انجام این مطالعه گفت: بر اساس بخشنامه وزیر نفت به معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت و مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران و توسط کارگروهی که در این وزارتخانه تشکیل شده بود، ۱۰ میدان برای ازدیاد برداشت با همکاری دانشگاه‌های کشور موسوم به پروژه‌های ازدیاد برداشت میدان‌محور انتخاب شدند که در شرکت نفت فلات قاره ایران، میدان سروش انتخاب و دانشگاه صنعتی سهند به‌عنوان مجری برگزیده شد.

انتقال اطلاعات سروش به دانشگاه سهند

رستمی افزود: پس از برگزاری جلسات اولیه با دانشگاه صنعتی سهند و انجام بازدیدهای دوطرفه، مراحل انتقال داده و اطلاعات میدان سروش به دانشگاه سهند به‌سرعت انجام و مقدمات و مطالعات اولیه آغاز شد. با توجه به اینکه اینچنین طرح‌ها با محوریت مطالعات مهندسی و انجام پژوهش و فناوری در کنار یکدیگر برای نخستین بار در ایران تعریف شده بود، این شرکت این موضوع را به‌عنوان فرصت مغتنم شمرد و در زمان کوتاه با همکاری دانشگاه نقشه راه ازدیاد برداشت در پنج فاز در بازه زمانی هفت ساله بر اساس تجارب دنیا تهیه و به‌عنوان برنامه و نسخه ازدیاد برداشت این میدان به مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ارائه شد.

انتخاب یک شرکت معتبر خارجی به‌عنوان شریک مهندسی طرح

به گفته رستمی، پس از تدوین نقشه راه، شرح کار بسته کاری فاز اول و دوم در قالب یک پروژه به دانشگاه اعلام و دانشگاه صنعتی سهند ضمن مذاکره با دانشگاه‌ها و شرکت‌های مشاور و مهندسی مختلف دنیا سرانجام یک شرکت معتبر خارجی را به‌عنوان شریک مهندسی و مشاور انتخاب و پیشنهاد فنی و مالی را نیز ارائه کرد که با تصویب آن در اسفندماه سال ۹۴، پروژه آغاز شد.

الگوی توسعه فناورانه سروش؛ الگوی موفق

وی گفت: نکته مهم در این گروه از پروژه‌های ازدیاد برداشت این بود که مدل مربوط به میدان سروش پس از دو سال آغاز این طرح‌ها از طرف وزیر نفت به‌عنوان الگو و نمونه سایر میدان‌ها معرفی شد و پیشرفت پروژه در میدان سروش هم نسبت به دیگر میدان‌ها قابل‌توجه بوده است. البته هم‌زمان با آماده‌سازی مقدمات فاز سوم، کارگروه بالادستی وزارت نفت برای تسریع در روند این پروژه‌ها در قرارداد تغییراتی داد که اگرچه از شتاب روند اجرا کاسته شد، اما سرانجام با ارائه نتایج فاز اول و دوم مشخص شد نتایج این پروژه بسیار چشمگیر بوده است.

فاز سوم پروژه در حال اجراست

رستمی تصریح کرد: دانشگاه صنعتی سهند با چند شریک تحقیقاتی خارجی با وسواس و دقت مطلوبی در حال انجام فاز سوم این پروژه است و پیش‌بینی می‌شود این فاز نیز با پرداخت به‌موقع مالی به دانشگاه تا ۶ ماه آینده به پایان برسد.

وی ابراز امیدواری کرد با انجام فاز چهارم و انتخاب یکی از دو روش ازدیاد برداشت، در اواخر سال ۱۴۰۰ انجام پایلوت در این میدان آغاز شود.

باور به اهمیت مقوله ازدیاد برداشت

مدیر طرح ازدیاد برداشت میدان سروش یادآور شد: نکته مهم در موفقیت این پروژه باور و اعتقاد قوی مدیران عامل پیشین و کنونی شرکت نفت فلات قاره به مقوله ازدیاد برداشت و استفاده از فناوری در این طرح و تعامل و همکاری و یکدستی در واحدها و کارشناسان مدیریت امور فنی و پژوهش و فناوری شرکت نفت فلات قاره، همچنین هماهنگی و یکدلی با استادان دانشگاه صنعتی سهند و حمایت و کمک مدیریت و تیم پژوهش و فناوری و برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت و پیگیری و نظارت مستمر معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت بوده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.