صفحه اصلی / استان ها / تولید ۱۱ میلیاردی زعفران در مازندران
تولید ۱۱ میلیاردی زعفران در مازندران
زعفران اصفهان۱

تولید ۱۱ میلیاردی زعفران در مازندران

کسب و کار نیوز :معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران درباره چگونگی کشت زعفران در این استان گفت: توسعه کشت زعفران در مناطق خشک و نیمه گرمسیری با آب و هوای معتدل، تابستان خشک و زمستان ملایم امکان‌پذیر است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حسین ملایی با بیان اینکه کشت زعفران در مازندران در مناطق بالا دست و با ارتفاع ۸۰۰ تا ۲۳۰۰ متر از سطح دریا توصیه می‌شود، اظهار کرد: زمان کشت این گیاه بهار و برداشت آن در مهر و آبان ماه است که بیشترین سطح زیر کشت زعفران در مازندران را شهرستان بهشهر با سطح ۲۰ هکتار دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان‌های ساری، گلوگاه و نور از دیگر شهرستان‌هایی هستند که کشت زعفران در آن انجام می‌شود، تصریح کرد: ارزش اقتصادی تولید زعفران در مازندران یک میلیارد و ۱۲۵ میلیون تومان است.

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه امسال کشت زعفران در این استان در سطح ۲۵ هکتار انجام شد، گفت: میزان تولید این گیاه ۱۲۵ کیلوگرم است که در هر هکتار به طور میانگین ۵ کیلوگرم زعفران تولید می‌شود.

ملایی ماده موثره مهم در گیاه زعفران که دارای خاصیت دارویی هستند را سافرانال، کروسین و پیکروکروسین عنوان کرد و افزود: زعفران محصولی است که در مناطق بالا دست مازندران مورد اقبال بهره‌برداران قرار گرفته است چراکه این مناطق به دلیل سبک بودن بافت خاک، سرد و خشک بودن هوا جزو مناطق مستعد برای کشت است.

وی با اشاره به اینکه برای کشت زعفران در هر هکتار ۴ تا ۶ تن پیاز لازم است، خاطرنشان کرد: در اکثر مواقع پیاز زعفران از استان خراسان به مازندران انتقال داده می‌شود که تولیدکنندگان باید بدانند انتقال این گیاه شامل ضوابط قرنطینه‌ای است و باید با هماهنگی مدیریت باغبانی و حفظ نباتات سازمان صورت گیرد.

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران درباره کشت بدون آب و خاک زعفران در مازندران یادآور شد: مراحل تحقیقاتی اجرای این کار از سوی مراکز تحقیقاتی در حال انجام است که با به نتیجه رسیدن میزان مواد موثره، مباحث فنی و توجیه اقتصادی به تولیدکنندگان اعلام خواهد شد و در حال حاضر سازمان جهاد کشاورزی هیچگونه تاییدی را بر انجام این نوع کشت ندارد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.