مینا حسینی
علیاکبر عبدالملکی در گفتگو با «کسب و کار» در پاسخ به اهمیت گردشگری در ارزآوری و اشتغالزایی گفت: «موضوع اساسی این است که در صنعت گردشگری بحث ارزآوری بسیار مهم است. من در مراسم روز ملی صادرات که صادرکنندگان نمونه معرفی شدند، مطرح کردم که یکی از صنایع نامرئی، صنعت گردشگری است. تمامی وسایلی که به عنوان صادرات از آن استفاده میشود؛ از محصولات کشاورزی یا چیزی که تولید میکنیم، از کشور خارج و به ازای آن ارز به کشور وارد میشود و با توجه به تحریمها، بسیار دشوار است که پول کالای صادرشده بهراحتی به کشور برگردد؛ اما در صنعت گردشگری برخلاف آنچه چیزی را صادر کنیم و بدون اینکه چیزی از کشورمان خارج شود خود گردشگر با خودش ارزهایی مثل دلار، یورو و… میآورد و ما باید در این زمینه خیلی کار کنیم که در این زمینه خیلی هم کوتاهی کردهایم. به هر حال خیلی راحتتر از اینها میتوانیم صنعت گردشگری را توسعه بدهیم.» وی افزود: «من از دولتمردان خواهشمندم که روابط بینالمللی و سیاسی کشور را توسعه دهند. رایزنهای اقتصادی و رایزنهای فرهنگی میتوانند رایزنهای گردشگری در کشورهای هدف باشند. سفرا میتوانند در جذب گردشگر بینهایت تاثیرگذار باشند، حداقل ۵۰ سفیر از کشورهای دیگر در ایران حضور دارند، بنابراین به عناوین مختلف این سفیران را دعوت کنیم، هفتههای فرهنگی مشترک بگذاریم و فرهنگمان را که فرهنگی غنی است به سفرای خارجی در هفتههای فرهنگی بشناسانیم و از وزارت گردشگری آن کشورها دعوت کنیم که در ایران حضور داشته باشند و بالتبع این مراودات بر جذب گردشگر تاثیر میگذارد و در کنار آن از بحث گردشگری الکترونیک نیز نباید غافل شویم. هیچ میدانید با قطع شدن اینترنت یک هفتهای چه ضرری به صنعت گردشگری وارد شد؟ خیلی از مسافران ما که بهصورت آنلاین خرید میکردند و بهصورت آنلاین سایتهای گردشگری و سایتهای آژانسهای هواپیمایی و هتلها را میدیدند با قطع اینترنت زده شدند و گفتند مگر امکان دارد در کشوری اینترنت قطع شود؟ یعنی در مخیله آنها نمیگنجد که اینترنت کشوری قطع شود. بنابراین ما باید این موانع را رفع کنیم. اگر این موانع را رفع نکنیم در گردشگری الکترونیک و شناساندن کشورمان به مشکل برمیخوریم. در کنار اینها رویدادهای مهم ورزشی و فرهنگی را داریم که نباید از این فرصتها غافل شویم. در حال حاضر قطر جام جهانی ۲۰۲۲ را آورده و در کنار این، تمام هم و غم این کشور این است که گردشگر جذب کند. اصلا این رویداد ورزشی مهم نیست و هدف این کشور این است که در کنار این رویداد بتواند گردشگر جذب کند. ما چه کار میتوانیم بکنیم در کنار اینکه قطر این کار را انجام میدهد و گردشگر جذب میکند؟ ما بهراحتی میتوانیم کیش، قشم و چابهار را به افرادی بشناسانیم که در این رویداد حضور دارند، پکیجهایی از همین الان آماده داشته باشیم، ما اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی را در پیشرو داریم؛ یک نمایشگاه بینالمللی که از ۱۷۰ کشور به مدت ۶ ماه در این کشور حضور دارند. چه برنامهای میتوانیم داشته باشیم؟ باید از همین حالا به فکر این باشیم که ما چطور میتوانیم جزیرههای کیش، قشم و چابهار را بشناسانیم و پکیجها و رویدادهای فرهنگی را داشته باشیم و بتوانیم یک رویداد فرهنگی برگزار کنیم مثل برگزاری فیلمهای اصغر فرهادی و (کارگردان معروف که تمام دنیا او را میشناسند)، ما آنجا جشنواره فیلمهای اصغر فرهادی بگذاریم. از ۲۵ میلیون نفر جمعیتی که قرار است سال آینده به مدت ۶ ماه در دوبی جهت بازدید از نمایشگاه حضور داشته باشند ما بتوانیم یک درصد از این جمعیت را یعنی ۲۵۰ هزار نفر را جذب کنیم و پکیجهای ویژه به آنها بدهیم. اینگونه درآمدزایی فوقالعادهای خواهیم داشت. در حال حاضر تمام دنیا به سمت تکنولوژی و استفاده کردن از استارتآپهاست. چندی پیش در جلسهای یک نفر فعال در حوزه گردشگری مطرح کرد که ۲۰ نفر پرسنل دارد؛ ولی نتوانسته بود از وزارت میراث فرهنگی مجوز بگیرد. استارتآپها برای گرفتن مجوز فعالیت در این حوزه متولی مشخصی ندارند. مثلا یک نفر میخواهد به صورت آنلاین مسافر خارجی جذب کند و او را برای دیدن تور عشایر ببرد. فردی در زمینه تورهای کشاورزی، کویرنوردی، غارنوردی و تورهای ورزشی به صورت آنلاین فروش داشته و مسافر جذب میکرده است، او مجوز نداشته است. این نداشتن مجوز برای او مشکلساز شده است. او را گرفتند و مسافران او را اذیت کردند؛ اما ما باید از همین حالا به فکر این باشیم که این شتابدهندهها تاثیر بسزایی در جذب گردشگر دارند. بنابراین متولی مشخصی برای آنها در نظر بگیریم که بتوانند بهراحتی مجوز بگیرند. سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی میگوید من مجوز بند «ب» به آژانسها میدهم که بتوانند فعالیت کنند؛ اما آن آژانس که نمیخواهد تور بفرستد و قصدش این است که تور آن هم بهصورت آنلاین بیاورد و این امکانات برای او فراهم نیست که بتواند آن مجوزها را دریافت کند؛ ولی بهراحتی میتواند با ثبت یک برند و یکسری لوگو و شناساندن خودش در فضای مجازی خیلی از کارها را انجام بدهد. پس اینها هم باید حمایت شوند و هم بهراحتی بتوانند مجوز بگیرند و کسبوکارهای نوین را راه بیندازند.»