صفحه اصلی / استان ها / نشان دانشگاه فردوسی تلفیقی از هویت ملی و مذهبی است
نشان دانشگاه فردوسی تلفیقی از هویت ملی و مذهبی است

نشان دانشگاه فردوسی تلفیقی از هویت ملی و مذهبی است

کسب و کار نیوز:مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نشان دانشگاه تلفیقی از هویت ملی و مذهبی است که در واقع جایگاه مرکز آموزشی و تحقیقاتی را در ایران نشان می‌دهد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, عادل سپهر  در خصوص تاریخچه نشان دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: دانشگاه فردوسی مشهد از لحاظ قدمت، سومین دانشگاه ایران محسوب می‌شود و تاسیس آن به اواخر دهه ۲۰ برمی‌گردد. نام این دانشگاه در ابتدا آموزشکده بهداری بود. به تدریج در دهه ۳۰ صدور مجوز برای تاسیس دانشکده‌هایی مانند الهیات، دندانپزشکی، داروسازی، علوم تربیتی، علوم و نیز سایر دانشکده‌ها فراهم شد. به این دلیل نام این مرکز به دانشگاه مشهد و پس از آن در سال ۵۳ به دانشگاه فردوسی تغییر پیدا کرد.

وی افزود: پس از انقلاب بنا به شرایطی که در آموزش عالی به وجود آمد و رشته‌های جدیدی که در دانشکده‌های تازه تاسیس اضافه شد، نام این مرکز به دانشگاه فردوسی مشهد تغییر یافت که پس از جدایی مجموعه رشته‌های پزشکی از دانشگاه فردوسی، دیگر نام آن با عنوان دانشگاه فردوسی مشهد شناخته و تاکنون هم با این نام فعالیت می‌کند.

مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: این مجموعه از همان ابتدا تاکنون به صورت رسمی دو نشان اصلی داشته که نشان کنونی تلفیقی از هویت ملی مشهد و نیز نام فردوسی است. همچنین می‌توان گفت جایگاه علمی این مرکز به عنوان بزرگ‌ترین قطب علمی پهنه خاوری ایران زمین و نیز وجود بارگاه امام هشتم که هویت مذهبی این شهر را نشان می‌دهد، برمی‌گردد. نشان ملی برگرفته از فردوسی و بخشی از نشان مذهبی ما مشهد است که در کنار یکدیگر نام دانشگاه فردوسی مشهد را رقم زد؛ بنابراین در نشان دانشگاه هویت ملی و مذهبی دیده می‌شود.

سپهر افزود: نشان گذشته دانشگاه در واقع نشان‌واره‌ای از آرامگاه فردوسی بزرگ و مصرع معروف «خرد باید و دانش و راستی» بود. این مصرع  شعار اصلی دانشگاه نیز بوده است. در واقع این شعار بر روی نشان جدید دانشگاه وجود ندارد اما همواره به عنوان شعار اصلی همراه دانشگاه بوده است. در آرم گذشته هویت مذهبی کمتر دیده شده بود و تنها هویت ملی وجود داشت اما نشان کنونی که تحت عنوان دانشگاه فردوسی مشهد است تلفیقی از این دو هویت را به همراه دارد.

وی اظهار کرد: باید یادآور شد که شعار اصلی دانشگاه همیشه در طول این هفت دهه همراه ما بوده که آموزه‌ای از اشعار فردوسی است. بعد از انقلاب نشان دانشگاه با هویت ملی و مذهبی تلفیق شد و به نام دانشگاه فردوسی مشهد تغییر پیدا کرد که در زیر آرم هم مشخص است.

مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص برنامه‌های هفتادمین سال تاسیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: برنامه‌های هفتادمین سال دانشگاه فردوسی مشهد متنوع هستند و از ابتدای سال این برنامه‌ها آغاز شده و دانشکده‌ها و واحدهای مختلف دانشگاه به فراخور اهدافی که هفتادمین سال دانشگاه دنبال می‌کند، برنامه‌های متنوع خود را انجام می‌دهند. اگر از درب شمالی دانشگاه در بلوار وکیل آباد به سمت میدان علوم حرکت کنیم المان‌هایی وجود دارد که می‌توان این جلوه‌ها را در دانشگاه مشاهده کرد.

وی خاطرنشان کرد: از جمله برنامه‌های ما به مناسبت هفتادمین سالگرد، رونمایی از المان اصلی هفتادمین سال، کتاب مصور دانشگاه، لوح و سکه دانشگاه، تمبر اختصاصی هفتاد سالگی را خواهیم داشت که در شب بزرگداشت به همراه برنامه‌های دیگر برگزار می‌شود. تلاش خواهد شد که این مراسم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت مشترک برگزار کنیم که یادی باشد از سال‌های همراهی ما از ابتدای راه و سال‌های همکاری که در کنار هم قرار داشتیم.

سپهر بیان کرد: عمده برنامه‌های ما از ابتدای سال تحصیلی آغاز شد و مراسم بزرگداشت هفتادمین سالگرد دانشگاه چهارشنبه ۱۳ آذرماه سال جاری در پردیس دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد. مراسم اصلی بزرگداشت هفتادمین سالگرد دانشگاه فردوسی با حضور مقامات سیاسی و دولتی و نیز وزرای کشور جشن خواهیم گرفت.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.