صفحه اصلی / اسلایدر / موج جدید گرانی‌ها
موج جدید گرانی‌ها

قیمت برخی کالاها و خدمات بعد از افزایش قیمت بنزین جهش 30 تا 40 درصدی داشته‌اند

موج جدید گرانی‌ها

کسب و کار نیوز-جهش 30 تا 40 درصدی قیمت برخی از کالاها و خدمات در بازار بعد از گرانی بنزین و همچنین آثار تورمی یارانه پرداختی دولت، خیلی‌ها را نسبت به آینده بازار بدبین کرده است. به گفته برخی از کارشناسان در ماه‌های آتی شاید شاهد تشدید رکود تورمی باشیم.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و نیوز، طبق تحلیل‌های کارشناسان از سیاست اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، دولت نهایتا می‌خواهد بگوید از طبقات ثروتمند می‌گیرد و به طبقات فرودست کمک می‌کند. در حالی که همان مقداری که به طبقات فرودست کمک می‌شود باعث ایجاد تورم بیشتری خواهد شد. از دید برخی نیز پرداخت یارانه نقدی بعد از افزایش قیمت بنزین درست همان اقدامی بود که دولت قبل در خصوص پرداخت یارانه نقدی انجام داد و آثار تورمی آن در جامعه خود را نشان داد. بر همین اساس این سوال‌ها در خصوص سیاست جدید دولت پیش می‌آید. ۱٫ آیا طی ماه‌های اخیر باید منتظر افزایش دوباره قیمت‌ها و تشدید تورم باشیم؟ چه امیدی به رشد اقتصادی و خروج از رکود با این وضعیت وجود خواهد داشت؟ آیا رقم پرداختی دولت که به اعتقاد کارشناسان باید دوبرابر این مبلغ باشد، کمکی به خانوارهای ضعیف خواهد کرد؟
در حال حاضر قیمت‌ها در برخی از بازارها رو به افزایش گذاشته است. قیمت هر متر مسکن در برخی مناطق افزایش پیدا کرده، قیمت خودرو در بازار چند میلیون افزایش داشته و سکه در ۶ روز اخیر ۱۸۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. تاثیر این گرانی در بالا رفتن برخی از اقلام خوراکی نیز ملموس است. به گفته وزیر صمت نیز ۵۰ درصد از کالای پرمصرف افزایش قیمت داشته‌اند.
بر اساس گزارش‌های موجود، افزایش قیمت بنزین ۵ تا ۱۰ درصد بر تورم تاثیر خواهد داشت و گرانی را افزایش خواهد داد. گرانی پیش می‌آید چون حمل و نقل گران می‌شود. نیسان و وانت که بخش مهمی از حمل ونقل داخل شهر و استانی را انجام می‌داد بنزین سوز هستند و مصرف بالایی هم دارند. اتفاقی که در چندماه آینده خواهد افتاد این است که ما تورم بالایی خواهیم داشت و رکود تشدید خواهد شد. اما از وضعیت بازار چنین به نظر می‌آید که این روند ادامه‌دار باشد.
براساس گزارش مرکز آمار، محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ۵٣,۶ درصد برای دهک اول تا ۶١.۵ درصد برای دهک دهم است.
نرخ تورم کل کشور در آبان ماه ١٣٩٨ برابر ۴١,١ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ۴٠.٧ درصد برای دهک اول تا ۴٢.٧ درصد برای دهک دهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ۵٣.۶ درصد برای دهک اول تا ۶١.۵ درصد برای دهک دهم است. هم چنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٢٩.٨ درصد برای دهک اول تا ٣٨.۵ درصد برای دهک دهم است.

فاصله تورمی دهک‌ها

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٢,٠ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٢.٢ درصد) ٠.٢ واحد درصد کاهش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.٢ واحد درصد افزایش و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ١.١ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.تورم نقطه‌ای دهک‌ها یا تغییر در قدرت خرید خانوارهای مختلف کشور نسبت به ماه مشابه سال قبل، در ماه جاری برای کل دهک ها کاهش یافته است.

لطفعلی بخشی، کارشناس اقتصادی

روند افزایشی قیمت‌ها کند می‌شود

افزایش قیمت‌ها بعد از افزایش قیمت بنزین چیزی قابل انتظار بود و پیش از این نیز به صورت‌های مختلف و قالب تحلیل و اظهارنظرهای کارشناسی به دولت گفته شد. تجربه نشان داده با بالا رفتن قیمت بنزین، قیمت کالاها نیز بالا رفته و تورم اندکی در بازار تشدید می‌شود. اما با توجه به وضعیت پیش آمده که البته بعضا ناشی از انتظارات تورمی در بازار هم است، به نظر می‌رسد آثار تورمی بنزین تا یک ماه دیگر تخلیه و روند افزایشی نرخ تورم کند شود. البته بخشی از وضعیت کنونی ریشه در بحران نقدینگی در کشور دارد که با توجه به حجم نقدینگی و عدم برنامه‌ریزی در خصوص اصلاح آن، موضوع تورم را به یکی از چالش‌های دیرینه اقتصاد کشور تبدیل کرده است. با این حال پیش‌بینی می‌شود طی یکی، دوماه آینده سرعت رشد تورم کندتر خواهد شد. اما در رابطه با رکودی که دامن‌گیر اقتصاد کشور شده باید تاکید کرد این رکود دامنه‌دارترین رکودی است که در طول سال‌های اخیر در کشور حاکم بوده است. چشم‌انداز امیدوار کننده‌ای برای خروج از رکود نیست.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.