صفحه اصلی / اسلایدر / صف طولانی جاماندگان از یارانه بنزین
صف طولانی جاماندگان از یارانه بنزین

15 گروه شغلی در کشور هیچ گونه اطلاعاتی در بانک اطلاعات ایران ندارند

صف طولانی جاماندگان از یارانه بنزین

کسب و کار نیوز-رئیس سازمان برنامه و بودجه به صراحت اعلام کرده که 60 میلیون نفر یارانه بنزین را دریافت کرده‌اند. در حالی که تعداد زیاد افراد جامانده از این یارانه در گروه‌های مختلف شغلی و ازدحام آنها در میز خدمت وزارت رفاه، چیز دیگری می‌گوید.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین زمینه نایب رییس مجلس باانتقاد از ملاک‌های پرداخت یارانه گفته ۱۵ گروه شغلی در کشور هیچ گونه اطلاعاتی در بانک اطلاعات ایرانیان ندارند. مثل دستفروشان، زباله گردها، بیمه نشده ها، رانندگان و کارگران روزمزدی که بیمه نیستند، کارگاه‌های غیر بیمه و کارمندان شرکت‌هایی که ماهانه ۴۰۰ یا ۵۰۰ هزار تومان دریافتی دارند. همچنین برخی گروه‌ها مانند اصناف جزء که کمتر از ۳ میلیون تومان درآمد دارند، از آنها اطلاعاتی در سامانه ثبت نشده است.
کارگران ساختمانی نیز به گفته فعالان این صنف از لیست یارانه بنزین حذف شده‌اند. اکبر شوکت رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور گفته رؤسای ۴۵۰ انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور از چند روز پیش دائم در حال پاسخ دادن به تماس‌‌های کارگران کم درآمد این صنف درباره واریز نشدن بسته‌های معیشتی هستند.
به گفته وی برنامه‌‌های توزیعی دولت همیشه یک عده جامانده دارد؛ آنهم چه کسانی: کارگران ساختمانی! یعنی کسانی که در سال‌‌های اخیر، شرایطشان برای بهره‌مندی از بیمه کارگران ساختمانی به دقت بررسی شده بود.
قبل از اینکه بنزین گران شود دولت از طرح حمایتی و معیشتی خبر داد که به موجب آن ۶۰ میلیون نفر مشمول دریافت کمک نقدی دولت می‌شدند. اما با واریز این مبلع که البته بر اساس تعداد اعضا در خانواده‌ها متفاوت است، افراد زیادی که بعضا در شمار خانواده ضعیف و از جمله اقشار کارگری و طبقات پایین جامعه بودند،از لیست این یارانه حذف شده‌‎اند.
البته در توضیح حذف شدگان از زبان مسئولان و همچنین شاخص های مدنظر آنان چنین آمده که ۱٫ خانوارهایی که اعضای آن دارای «واحد مسکونی»، «شغل» و «خودرو» به طور «همزمان» هستند یا خانوارهایی که دارای «دو واحد ملکی» هستند.۲٫ خانوارهایی که ارزش ملک آن‌ها در تهران و کلان‌شهرها (۱۲) میلیارد ریال و در سایر شهرستان‌ها (۹) میلیارد ریال باشد .۳٫ خانوارهایی که دارای خودروی سواری با ارزش بیش از (۳۰۰) میلیون تومان یا خودروی عمومی با ارزش بیش از (۴۰۰) میلیون تومان باشند. ۴٫ کارفرمایانی که بیش از (۳) بیمه‌ پرداز داشته باشند .۵٫ خانوارهایی که بیش از (۳) سفر خارجی غیر زیارتی داشته‌اند. ۶٫ گیرندگان تسهیلات بانکی به مبلغ جمعاً بیش از (۳) میلیارد ریال که در حال بازپرداخت اقساط باشند، از دریافت یارانه بنزین حذف شده‌اند.
با این حال صحبت‎های برخی از شهروندان و وضعیت پرداخت یارانه به برخی از خانوار نشان می‌دهد، برخی از خانوار علی رغم اینکه در شمار خانوار مرفه مد نظر این طرح حمایتی نیستند، از دریافت این یارانه جامانده‌اند.

وحید شقاقی، کارشناس اقتصادی

توزیع یارانه با بانک اطلاعاتی ناقص

هر سیاست اصلاح ساختاری نیازمند یک بانک اطلاعاتی کافی و جامع است.اما در کشور ما به این دلیل که دولت‌ها طی سال‌های گذشته به فکر اصلاح ساختارها نبوده و از طرفی از انجام آن طفره رفته‌اند، به سمت توسعه بانک‌های اطلاعاتی نیز نرفته‌ایم. در حال حاضر دولت با همین ضعف بزرگ یعنی بانک اطلاعاتی ناقص به سمت اصلاح ساختاری حرکت کرده است. یعنی توزیع یارانه بدون بانک اطلاعاتی که طبیعتا آثار مثبت این اصلاح ساختار را از بین خواهد برد و به انحراف آن می‌انجامد. وجود بانک اطلاعاتی قبل از اصلاح ساختاری به مثابه انجام آزمایش قبل از جراحی است. تبعات آن نیز همینطور است. قبل از پرداخت یارانه بنزین باید گروه‌های مختلف شناسایی می‌شد و اطلاعات آن به طور جامع در اختیار دولت قرار می‌گرفت. شرایط پراخت این یارانه نیز باید تشریح می‌شد. اما تصمیم عجولانه دولت در اصلاح ساختار یارانه‌ها و همچنین فقدان شفافیت در بانک‌های اطلاعاتی کشور موجب حذف برخی از گروه‌ها از شمار این یارانه پرداختی شد.

فتح الله بیات، فعال حوزه کارگری

ملاک‌های پرداخت یارانه اشتباه است

حذف برخی از کارگران از لیست یارانه‌بگیران در شرایط فعلی نشان از ملاک‌های اشتباه دولت در پرداخت یارانه دارد. برای مثال شاید کارگران و یا افراد در برخی از مشاغل سخت حقوق بالای ۴ میلیون تومان دریافت کنند، اما این حقوق در نهایت صرف رفاه آنها نشود. از سویی نرخ تورم بالا رفته و ارزش حقوق ۴ میلیونی در ماه نیز به ماننده قبل نیست. از سوی اطلاعات دولت از وضعیت معیشتی اقشار مختلف و گروه‌های شغلی ناقص است. از جمله این گروه‌ها کارگران هستند که در شرایط بدی قرار دارند. دولت هنوز اطلاعات جامعی از این افراد که در شرایط فعلی به کار وی آید، تهیه نکرده است. در حالی که تاثیر گرانی بنرین بر وضعیت معیشتی این قشر که با حقوق حداقلی زندگی می‌کنند، بسیار ملموس است. هنوز آثار تورمی افزایش ۲۰ درصدی از زندگی کارگران کم رنگ نشده بود که حالا تورم گرانی بنزین نیز به آن اضافه شده است. این در حالیست که بسیاری از کارگران یارانه پرداختی دولت را دریافت نکرده و آنها هم که دریافت کرده‌اند، از نظر مبلغ دریافتی با گروه‌های دیگر متمایز نشده‌اند. برای مثال مبلغ پرداختی بر اساس تعداد اعضای خانواده است نه شرایط معیشتی. مثلا خانواده ۵ نفره و بیشتر همان ۲۰۰ هزار تومان را دریافت می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

۳۸۰ هزار مجوز کسب و کار، الکترونیکی شد/ اعلام فهرست دستگاه‌ها در تبدیل مجوزهای کاغذی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در میان دستگاه‌هایی که بیشترین تبدیل مجوز کاغذی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.