صفحه اصلی / اسلایدر / سفر باز هم گران تر شد
سفر باز هم گران تر شد

خسارت قطعی اینترنت بر صنعت هتلداری با معافیت صددرصدی از مالیات جبران شود

سفر باز هم گران تر شد

کسب و کار نیوز- مسايل مختلفي هتل‌داران، گردشگران و مسافران را در چند سال اخیر با چالش روبرو کرده که سهم هر کدام از این مشکلات موجب کاهش درآمد صنعت هتلداری، کاهش ورود گردشگر به کشور و کاهش میزان سفرهای مردم شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در چالش اخیر که اصلاح قیمت بنزین و یا به عبارت بهتر افزایش قیمت آن و قطعی اینترنت به دنبال بروز ناآرامی ها در کشور بوده هر کدام از این طیف ها با مشکلات بیشتری روبرو شده اند. سهمیه‌بندی بنزین و عدم اختصاص سهمیه‌ مناسب بنزین برای سفر در کاهش ضریب اسغال هتل ها، کاهش گردشگران و کاهش مسافرت های داخلی به دلیل گرانی بنزین و به دنبال آن گرانی چندباره سفر تاثیر بسیار زیادی گذاشته و با گذشت زمان تاثیرات آن بیشتر و بیشتر نیز خواهد شد.

هتل کالایی گران در ایران محسوب می‌شود

در این زمینه برخی هتلداران نسبت به تحمل خسارت ناشی از قطع اینترنت در یک هفته گذشته معترض شده‌اند. رییس جامعه هتلداران ایران می‌گوید: در حال بررسی میزان خسارت واردشده به صنعت هتلداری کشور و جبران آن از مبادی رسمی هستیم. جمشید حمزه‌زاده اشاره کرد که بررسی و برآورد میزان خسارت مالی واردشده از قطعی اینترنت در یک هفته گذشته، درحال انجام است و در ادامه اظهار کرد: پی‌گیریم در صورت امکان از منابع و راه‌های رسمی خسارت وارد شده به صنعت هتلداری را جبران کنیم. او یادآور شد: هتل در شرایط اقتصادی حاضر کالایی گران در ایران محسوب می‌شود که در دسترس طیف گسترده‌ای از مردم نیز قرار ندارد. پی‌گیریم از طریق مجلس با تصویب طرح‌هایی همچون معافیت صددرصدی مالیات بر ارزش افزوده، قدرت خرید این کالا را در بین مردم افزایش دهیم. رییس جامعه هتلداران اظهار کرد: این طرح هم‌اکنون روی میز کمیسیون اقتصادی مجلس است که با توجه به شرایط پیش‌آمده در کشور معطل مانده است و ما امیدواریم با تصویب این طرح، نرخ هتل‌ها مقرون‌ به صرفه‌تر شود.

او همچین درباره نرخ جدید هتل‌ها که مهرماه هر سال با نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تعیین می‌شود، گفت: میانگین افزایش نرخ هتل‌ها برای یک سال آینده ۱۵ درصد تعیین شده است. این درصد که بسته به میزان مسافرپذیری و استاندارد هتل در هر استان متغیر است، از مهرماه امسال اجرا شده که تا مهرماه سال ۱۳۹۹ معتبر است و قرار نیست برای تعطیلات نوروز همزمان با آغاز سال جدید نرخ‌های دیگری اعلام شود یا افزایشی صورت گیرد. حمزه‌زاده تاکید کرد: این افزایش نرخ پیش از اصلاح نرخ بنزین و یا قطع شدن اینترنت تعیین شده بود و ارتباطی به این مسائل ندارد. هتل‌ها طبق روال مرسوم در مهرماه هر سال این نرخ را با نظر کارشناسان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با توجه به شاخص تورم تعیین می‌کنند.

توجیه آورده‌اند مردم چون «دور دور» می‌کردند بنزین را سهمیه‌بندی و گران کرده‌اند

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران نیز در این رابطه بیان کرد: ما یک منافع ملی داریم یک منافع شخصی. وقتی منافع ملی مطرح است نادیده گرفتن منافع شخصی طبیعی است اما خوب است که تدبیر هم داشته باشیم. مثلا همین اینترنت که به هر دلیلی قطعی شده، به منافع شخصی همه ما آسیب وارد کرده و به صنف گردشگری و هر صنف دیگری که همه اموراتش را اینترنتی انجام می‌دهد، لطمه جدی‌تری‌ وارد کرده است. حالا اگر احساس کنیم منافع ملی به خطر می‌افتد از منافع شخصی عدول می‌کنیم اما آیا اکنون چنین احساسی شکل گرفته است؟

او درباره تاثیر سهمیه‌بندی بنزین در سفر نیز گفت: توجیه آورده‌اند مردم چون «دور دور» می‌کردند و بنزین زیاد مصرف می‌شد آن را سهمیه‌بندی و گران کرده‌اند تا سوخت کمتری مصرف شود. اگر می‌خواهند جلوی زیاده‌روی مصرف در بنزین را بگیرند پس چرا جلو قاچاق سوخت را که تریلی تریلی انجام می‌شود، نمی‌گیرند یا چرا برای ترافیک سنگینی که براساس مدیریت نادرست شهری اتفاق افتاده چاره‌جویی نمی‌کنند. این چه توجیهی است که برای مدیریت سوخت در رسانه ملی مطرح کردند. رفیعی ادامه داد: حالا هم برای کنترل شرایط، اینترنت را قطع کرده‌اند. پس تکلیف اصناف و اداراتی که همه کارهایشان را اینترنتی انجام می‌دهد چه می‌شود. اظهارات مسؤولان نشان می‌دهد آن‌ها قبلا پیش‌بینی چنین واکنش‌هایی را کرده بودند پس چرا برای تامین ابزار کار اصنافی مثل گردشگری پیش‌بینی‌های لازم را نکرده بودند.

لغو تمام تورهای خارجی سفر به ایران

محمدعلی فرخ مهر، رئیس اتحادیه هتل ها و هتل آپارتمان ها

بیشتر از موضوع گرانی بنزین و سهمیه بندی آن، هتلداری از شلوغی ها و اعتراضات اخیر که به دنبال اعلام این خبر اتفاق افتاد ضرر و زیان متحمل شده است. به عبارت بهتر افزایش قیمت بنزین تاثیر زیادی بر صنف هتلداری نخواهد داشت اما خسارت زیادی از لحاظ بد شدن ذهنیت گردشگران خارجی نسبت به ایران داشته ایم که مدت ها طول خواهد کشید تا بتوانیم نظر آنها را برای سفر به ایران مجدد جلب کنیم. به دنبال آغاز اعتراضات و قطعی اینترنت در یک هفته اخیر تمام سفرها به داخل ایران کنسل شد و خارجی هایی هم که در ایران اقامت داشتند به کشورهای خود بازگشتند. هم چنین تمام تورهایی که قرار بود به ایران انجام شود کنسل شده و مجریان تورها را لغو کردند که از این بابت خسارات زیادی متوجه صنعت هتلداری شد.

به دنبال بروز اعتراضات اخیر و قطعی اینترنت و هیاهوی رسانه های خارجی در ناامن نشان دادن ایران تمام تلاش هایی که در ماه های گذشته برای جذب گردشگران خارجی به ایران انجام شده بود بدون سرانجام ماند و حالا باید ماه ها برای جلب نظر خارجی ها و برقراری تورهای خارجی به کشور تلاش شود. بنابراین تا دوباره بتوانیم به گونه ای ذهنیت آنها پاک کنیم مدت زیادی طول خواهد کشید و این موضوع تاثیر منفی بسیاری بر کسب و کار هتل ها خواهد گذاشت. اما در رابطه با گردشگری داخلی دولت با استفاده از بسته‌های حمایتی همچون کاهش مالیات و بیمه اماکن اقامتی می تواند به کاهش هزینه اقامت مسافران در شهر تهران کمک کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

یارانه ۱۰ هزار یورویی برای تاکسی‌های برقی/​ ۷ هزار خودروی برقی در راه ایران

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسن کریمی ‌‌سنجری، مدیر طرح خودروهای برقی وزارت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.