صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / دفاع یک گیگابایتی از حقوق کاربران اینترنت
دفاع یک گیگابایتی از حقوق کاربران اینترنت

قطعی یک هفته ای اینترنت، درآمدزایی از مکالمات و ارسال پیامک در اپراتورها را افزایش داد

دفاع یک گیگابایتی از حقوق کاربران اینترنت

کسب و کار نیوز- قطعی یک هفته ای اینترنت موجب نارضایتی کاربران شده و بسیاری از کسب و کارهای فضای مجازی را زمین گیر کرد. از بورس و بازار ارز گرفته تا خرید و فروش کالا و خدمات. تمامی کسب و کارهای آنلاین متحمل خسارات بسیاری شدند که جبران آن بسیار بعید به نظر می رسد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که اپراتورهای تلفن همراه و شرکت مخابرات از قطعی اینترنت سود بسیاری کسب کردند. افزایش مکالمات و رشد ارسال پیامک و تماس از تلفن ثابت موجب شد تا درآمدهای اپراتورها و مخابرات افزایش پیدا کند. برعکس مردم و کسب و کارها، اپراتورهای همراه توانستند از کنار قطعی اینترنت سود خوبی به دست بیاورند. چراکه با استفاده از اینرتنت دیگر کمتر کسی از مکالمات عادی و ارسال پیامک استفاده می کرد و درآمد مخابرات و اپراتورها در این زمینه کاهش پیدا کرده بود.

اما با دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اپراتورها و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی، پس از قطع اینترنت در روزهای گذشته، با اختصاص یک گیگ اینترنت رایگان و اضافه کردن به بسته‌های اینترنتی به تعداد روزهای قطعی اینترنت تصمیم به دلجویی و جبران خسارت کاربران اینترنتی گرفته اند. البته این هدیه ها تنها به کاربران اینترنت موبایل اختصاص دارد و کاربران اینترنت خانگی از آن بی بهره مانده اند. البته اینترنت همراه به جز چند استان، هنوز برای تمامی کاربران در کشور متصل نشده است و همه اپراتورها هنوز جزئیات این بسته‌های جایگزین را کاملا منتشر نکرده‌اند، اما مقرر شده هر یک از اپراتورهای اینترنت همراه پس از اتصال اینترنت موبایل که به صورت تدریجی در حال انجام است، علاوه بر یک گیگ اینترنت هدیه‌ای که به تمام مشترکان داده می‌شود، مدت زمان بسته‌های اینترنتی کاربران را متناسب با آنچه که پیش از قطع شدن اینترنت دریافت کرده بودند، تمدید کنند.

بدین ترتیب که برای مثال اگر کاربری بسته اینترنتی یک هفته‌ای خریداری کرده و در این مدت نتوانسته از بسته خود استفاده کند، یک بسته یک‌هفته‌ای برای او تمدید خواهد شد. همچنین اگر کاربری بسته مدت‌دار یک یا چندماهه خریداری کرده، مدت زمان قطعی اینترنت پس از اتصال مجدد اینترنت موبایل، به بسته اینترنتی او اضافه خواهد شد. حال باید دید آیا هدیه یک گیگابایتی اپراتورها و اضافه کردن مدت ۱۰ روز به بسته های اینترنت کابران می تواند خسارت های ناشی از قطعی اینترنت را جبران کند.

اتمام بسته هدیه ۱ گیگابایتی ایرانسل پیش از رفع محدودیت اینترنت بین الملل!

در حالی که به دستور وزیر ارتباطات مقرر شده پس از وصل اینترنت بین الملل بسته هدیه ۱ گیگابایتی برای مشترکین به عنوان هدیه فعال شود؛ ایرانسل پیش از اتصال اینترنت با در نظر گرفتن تایمی ۲۴ ساعته بسته اش را به اتمام رساند. ایرانسل در ر ابطه با فعال کردن بسته ۱ گیگابایتی هدیه خود راه متفاوتی در پیش گرفته است. این اپراتور این بسته را به مدت ۲۴ ساعت برای کاربران فعال کرده و مشترکینی که درخواست فعال کردن بسته هدیه خود را داده اند؛ در حالی که هنوز اینترنت همراه در کشور با محدودیت همراه است و عملا هیچ استفاده ای ندارد با مسیج ایرانسل در رابطه با اتمام مهلت اینترنت خود مواجه شده اند.

خواب هزینه بسته های اینترنتی در حساب اپراتورها

مرتضی متواضع، کارشناس فناوری اطلاعات

سال های سال روی کیفیت اینترنت و افزایش سرعت آن کار شد که نتیجه آن هم چنان نارضایتی کاربران بوده است. کاربران ایرانی با پرداخت مبالغ بسیار زیاد از حق داشتن اینترنتی برخوردار می شوند که درگیر فیلترینگ و سرعت پایین است. از این موضوع که بگذریم به دنبال بروز ناآرامی ها در کشور قطعی اینترنت بدون اطلاع رسانی صورت گرفت. این در حالی است که باید قبل از قطع اینترنت تدابیر لازم اتخاذ می‌شد تا جامعه با مشکل جدی روبه رو نشود. حداقل باید مراکزی در نظر گرفته شود تا افراد بتوانند در این مراکز با دسترسی به اینترنت امور روزمره خود را انجام دهند. باید تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ می شد.

اما در یک هفته اخیر با قطع اینترنت شاهد افزایش میزان مکالمات و رشد ارسال پیامک در کشور بوده ایم که درآمد اپراتورهای تلفن همراه و مخابرات را نیز افزایش داده است. هم چنین بسیاری از کاربران بدون اطلاع از قطعی اینترنت با خرید بسته های اینترنتی مبالغ زیادی را روانه خزانه اپراتورها کردند که یک هفته در حساب آنها خوابید. چون مکالمات افزایش یافت، فکس و ارسال پیامک هم همینطور که در نتیجه آن درآمد شرکت مخابرات و اپراتورها افزایش یافت. در این رابطه لازم بود اجازه دسترسی به مردم برای انجام کارهایشان به اینترنت ملی داده شود. البته یک سری دسترسی‌های داخلی داده شد اما ضعف وجود داشته و دارد.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

یک دیدگاه

  1. این کابوس کی قراره تموم بشه؟؟؟؟ اصلا بنا به برگردندون اینترنت دارن؟؟؟؟ آقا یه باره بیان بگن تموم شد دیگه وصل نمی‌کنیم! چرا اینجوری ملتو توی انتظار عذاب میدن؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.