صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / شکست ابزارهای بومی در خدمات رسانی
شکست ابزارهای بومی در خدمات رسانی

اطلاعات موتورهای جستجوی ایرانی قدیمی و به روز نشده است

شکست ابزارهای بومی در خدمات رسانی

کسب و کار- با وجود تجربه یک هفته قطعی اینترنت و ناتوانی پیام رسان های بومی و موتورهای جستجوی فارسی در سرویس دهی، به این نتیجه می رسیم که هنوز زیرساخت های داخلی توانایی میزبانی از این همه کاربر را ندارند. در رابطه با جستجوگرهای بومی باید اشاره شود که اطلاعات بدرد بخوری به متقاضیان ارایه نمی شود. کافی است موضوع مورد نظر خود را در جستجوگر "پارسی جو" وارد کنید تا مشاده کنید فقط دو و در نهایت سه صفحه اطلاعات قدیمی و به روز نشده در اختیار شما قرار می گیرد که به هیچ عنوان جوابگوی نیاز شما نخواهد بود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما آمار استفاده کاربران از شبکه‌های اجتماعی داخلی نشان می‌دهد حتی در شرایطی که به دلیل قطعی اینترنت، کاربران برای رفع نیاز خود به ابزارهای بومی مراجعه کنند، نمی‌توانند از خدمات لازم بهره‌مند شوند و فراتر از موضوع امنیت پیام‌رسان‌ها و حفظ حریم شخصی که قطعا یکی از لازمه‌های رجوع کاربران به پیام‌رسان‌های داخلی به شمار می‌رود، مشکلات فنی آن‌ها همچنان پابرجاست. در نظرسنجی انجام‌شده توسط ایسپا، در تیرماه سال جاری، در پاسخ به این‌که از کدام یک از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید؟ این آمار به دست آمد که : ۴۲.۸ درصد شرکت‌کنندگان از واتس‌اپ، ۴۲.۴ درصد از تلگرام، ۳۹.۵ درصد از اینستاگرام، ۲.۸ درصد از سروش، ۲.۳ درصد از  فیسبوک، ۱.۹ درصد از توییتر، ۰.۸ درصد از لاین، ۰.۷ درصد از بله، ۰.۶ درصد از آی‌گپ، ۰.۵ درصد  از گپ، ۰.۲ درصد از بیسفون و ۰.۱ درصد از ساینا استفاده می‌کنند.

این در حالی است که دبیر شورای عالی فضای مجازی در چند روز اخیر با بیان اینکه اختلالات ایجاد شده در اینترنت با تصمیم نهادهادی امنیتی و به زودی برطرف می‌شود، گفت: رکورد ترافیک استفاده از پیام‌رسان‌های داخل در چند روز اخیر از ۷۵۰ گیگابایت در ثانیه عبور کرد. ابوالحسن فیروزآبادی گفت: اینترنت گرچه در چند روز اخیر قطع بود، اما پیام‌رسان‌های منتخب داخلی از اقبال خوبی برخوردار شدند و ترافیک داخلی رکورد شکست، گرچه پیام‌رسان‌های داخلی در مقایسه با پیام‌رسان‌های خارجی از کیفیت کمتری برخوردار هستند، اما با متانت و صبوری مردم و استفاده از این پیام‌رسان‌های داخلی ترافیک داخلی از ۷۵۰ گیگابایت بر ثانیه تجاوز کرد و رشد چند برابری را  تجربه کرد.

ضرورت راه اندازی بستر لازم برای کسب و کارهای خرد و کلان در پیام رسان ها

مرتضی موسویان، رئیس هیات مدیره انجمن علمی سواد رسانه‌ای ایران

پیام رسان های داخلی و جستجوگرهای بومی باید در حدی بتوانند امکانات ارئه دهند که کاربران حتی در زمانی که اینترنت جهانی را هم داریم تمایل استفاده از ابزارهای داخلی را داشته باشند. در حال حاضر پبام رسان های بومی زیادی در کشور راه اندازی شده اند و فعالیت می کنند و انتخاب تنها یک اپلیکیشن جایگزین تلگرام، راه حل خوبی نیست. بنابراین باید همانند تلگرام که به موقع نقص های موجود در پیام رسان را برطرف کرد به همین سمت حرکت کنیم. باید ابزارهای داخلی در مواقع بحرانی و در شرایط قطعی اینترنت توانایی خدمات رسانی به این تعداد از کاربر را داشته باشند. هنوز تعداد زیادی از استفاده‌کنندگان از شبکه‌های اجتماعی با استفاده از فیلترشکن در تلگرام حضور دارند و چیزی که انتظار می‌رفت با توجه به فیلتر شدن تلگرام اتفاق بیفتد محقق نشده که نشان می‌دهد که نیاز به برنامه‌ریزی بیشتری دارد. برای رقابت با تلگرام  و پیام رسان های حرفه ای باید پیام‌رسانی را تعریف کنیم که علاوه بر بومی‌سازی شدن، تمامی ویژگی تلگرام و حتی بیشتر از آن را داشته باشد، لذا طراحان ایرانی باید سختی این راه را به جان بخرند.

هم چنین تمامی زیرساخت‌های موجود در دنیا برای شبکه‌های اجتماعی API دارند که این API دراختیار مخاطبان قرار می‌گیرد تا بتوانند کسب و کارهای خود را در بستر آن به انجام برسانند. دلیل آنکه پوسته‌های مختلفی از تلگرام به وجود می‌آید نیز همین موضوع است، چرا که در تلگرام بستر لازم برای کسب و کارهای خرد و کلان وجود دارد، لذا یکی از موارد عدم استقبال از پیام‌رسان‌های داخلی این است که API آنها دراختیار مردم قرار نگرفته تا کسب و کارها و ایده‌های مختلف بر بستر داده‌ای آنها فعالیت کند. پیام‌رسان‌های داخلی باید به هم نزدیک شوند و نهادها و سازمان‌ها نیز خدمات خود را به این پیام‌رسان‌ها بسپارند، همچنین پیام‌رسان‌ها باید امکان ایجاد کسب و کار را برای مخاطبان خود فراهم کنند. تمامی این موضوعات امکان‌پذیر است و اگر به لحاظ فنی مشکلاتی در این زمینه وجود دارد باید آنها رفع شوند و این راهکارها، راهکارهایی است که می‌تواند کمک کند زیست‌بوم داخلی رشد کرده و افراد از این زیست‌بوم استفاده کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.