صفحه اصلی / اسلایدر / سهم ناچیز هیبریدی‌ها در بازار
سهم ناچیز هیبریدی‌ها در بازار

بازار انحصاری و یارانه سوخت خودروسازان را نسبت به تولید خودروهای کم مصرف بی تفاوت کرد

سهم ناچیز هیبریدی‌ها در بازار

کسب و کار نیوز-کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی، تولید و رواج استفاده از آن همواره یکی از راهکارهای مهم به منظور ساماندهی بازار خودرو بوده است که با افزایش قیمت بنزین نیاز به این موضوع بیش از پیش کرده است. بر اساس بررسی‌های موجود، واردات خودروهای با کیفیت و به‌روز دنیا ازجمله خودروهای تمام برقی و هیبریدی به بازار البته به‌صورت محدود و نظام‌مند باعث رقابت در این بازار، پایان انحصارطلبی دو خودروساز عمده در کشور، افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل و نیز واقعی شدن سطح قیمت‌ها می‌شود.اما به اعتقاد برخی دیگر از کارشناسان کمبود ذخایر ارزی برای واردات این خودروها، قیمت بالای آنها و همچنین رانتی که به ازای واردات این خودروها در جیب واردکنندگان می‌رود، همواره مسئولان را از جایگزینی این خودروها با خودروهای بنزینی در بازار منصرف کرده است. آمار ها نیز نشان از کاهش سهم نزدیک به صفر این خودروها در بازار دارد. از سویی تنوع خودروهای هیبریدی که در چند سال اخیر وارد بازار ایران شده‌اند بسیار محدود است، چراکه سایر خودروهای هیبریدی یا مشمول ممنوعیت واردات خودروهای با ارزش دلاری بیش از 40 هزار دلار بوده‌اند یا نمایندگی آن‌ها در ایران وجود نداشته است؛ ضمن اینکه اصولاً هم تنوع این دست از خودروها در دنیا بالا نیست.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، با این حال در راستای افزایش واردات این خودروها و طرح ساماندهی صنعت خودرو، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرده که تعرفه وارداتی این خودروها به ۵۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. اما بر اساس برخی از گزارش‌ها حتی در صورت واردات این خودروها با تعرفه صفر باز هم حدود ۴۰ درصد به قیمت‌های جهانی این خودروها در ایران اضافه می‌شود که البته این هزینه نهایی نبوده و به آن باید سود واردکننده خودرو را نیز اضافه کرد.
برای مثال در ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه خود مقرر کردند که واردات خودروهای سواری تمام برقی و تمام هیبریدی تا زمان تولید آنها در داخل از پرداخت حقوق ورودی معاف شود؛ اما علاوه بر این تعرفه که باید به خزانه دولت واریز شود و اکنون برای خودروهای هیبریدی به صفر رسیده، هزینه‌های دیگری همچون اسقاط، حق آمبولانس وزارت بهداشت، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و… نیز وجود دارد که در قیمت تمام شده خودروهای هیبریدی وارداتی در ایران تأثیرگذار خواهد بود.
با این اوصاف اگر دولت قصد افزایش سهم این خودروها در بازار داخلی را داشته باشد، آیا چنین کاری منطقی بوده و به نفع بازار و مشتریان خواهد بود؟ با توجه به سهم ناچیز این خودروها در بازار، چگونه می‌توان در جهت جایگزینی این خودروها با خودروهای بنزینی و .. رفت و اصولا آیا چنین کاری درست است؟

فرید زاوه، کارشناس بازار خودرو

افزایش تقاضا برای خودروهای دوگانه سوز

با توجه به افزایش قیمت بنزین، تقاضا برای خودروهای دوگانه سوز در بازار بیشتر شده است. از آنجایی که خودروهای هیبریدی نیاز به مصرف بنزین را در کشور کاهش می‌دهند، یکی از جایگزین‌های مهم برای خودروهای بنزینی به شمار می‌روند. اما مسئله این است که با وجود فراهم بودن بستر تولید این خودروها در کشور، زمینه این امر فراهم نشده است و در این خصوص کوتاهی می‌شود. موضوع دیگر محدودیت‌هایی است که دولت برای واردات این خودروها ایجاد کرده است. ممنوعیت واردات این خودروها و همچنین تعرفه بالای آن، باعث کاهش سهم این خودروها در بازار داخلی شده است. از سویی کاهش ذخایر ارزی دست دولت را برای واردات این خودروها که البته به میزان زیادی ارز نیاز دارد، بسته است. بنابراین با وجود اینکه خیلی از کشورهای دنیا به سمت خودروهای هیبریدی در حرکت هستند، کشور ما قادر به حرکت در این مسیر نیست. به عبارتی بستر لازم برای افزایش سهم این خودروها در بازار داخلی فراهم نشده است.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.