صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / ۱۲ اشتباه بزرگ که در صفحه اصلی سایت مرتکب می شوید
۱۲ اشتباه بزرگ که در  صفحه اصلی سایت مرتکب می شوید

۱۲ اشتباه بزرگ که در صفحه اصلی سایت مرتکب می شوید

در این مقاله می خواهم به 12اشتباه بزرگ که مدیران وب سایت در خصوص بازاریابی اینترنتی انجام می دهند بپردازم: این 12اشتباه را نامبرده و راهکارهای مهم را ذکر می کنم، شاید این 12اشتباه ساده به نظر بیایند ولی عواقب خطرناکی برای سایت تان دارند.

کسب و کار نیوز -در این مقاله به ۱۲ اشتباه بزرگ که مدیران وب‌سایت درباره بازاریابی اینترنتی مرتکب می‌شوند، می‌پردازیم. علاوه بر آن راهکارهای مهم در ادامه ارائه خواهد شد. شاید این ۱۲ اشتباه ساده به نظر بیایند؛ ولی عواقب خطرناکی برای سایت‌تان دارند.

اشتباه بزرگ، نبود بستر مناسب برای افرادی است که وارد سایت‌تان می‌شوند. به‌طور کلی خیلی از افراد هزینه‌های زیادی را بابت راه‌اندازی سایت می‌پردازند و هزینه‌های چند میلیونی برای این کار می‌کنند؛ ولی تا زمانی که بستر لازم فراهم نباشد این هزینه‌ها مفید نخواهد بود. پاساژی را تصور کنید که در هنگام ورود و خروج افراد، مغازه‌های آن باز نشده‌اند یا تهویه و حداقل امکاناتی چون کافی‌شاپ، آسانسور و پله‌های مناسب و شیر آب‌خوری مناسب نداشته باشد، تبلیغات برای چنین پاساژی نه‌تنها کمک‌کننده نخواهد بود، بلکه باعث ضرر رساندن به آن می‌شود. پس ابتدا لازم است بستر مناسب فراهم شود. بستر مناسب خیلی از موارد را شامل می‌شود که در ادامه گفته شده است؛ ولی به‌طور کلی بستر مناسب باید قابلیت‌ها و امکانات لازم را داشته باشد مانند‌ هاست قوی، دامنه مناسب، قالب شکیل و استاندارد و…

به جرات می‌توان گفت وب‌سایت شما در فضای مجازی به مشابه چهره شما در فضای واقعی است. وب‌سایت شما اگر زیبایی، کارایی و استاندارد دارد در اصل زیبایی، کارایی و استاندارد بودن شرکت شما را می‌رساند. دقت کنید بستر مناسبی را انتخاب کنید و قبل از شروع هر کار بازاریابی دیجیتالی برای آن وقت و هزینه صرف کنید. ناگفته نماند که فرایند بهبود را می‌توانید همیشه در کار خود داشته باشید؛ ولی اقدامات اولیه و اصولی را نباید نادیده گرفت. در ادامه به چگونگی پیاده کردن این نکات خواهیم پرداخت.

یکی از موارد مهم سایت، صفحه «درباره ما» است، خیلی از سایت‌ها این صفحه را ندارند؛ مانند کارت ویزیتی که فقط روی آن اسم فرد به همراه شماره موبایلش نوشته شده است که بعد گذشت چند ماه از گرفتن آن، خاطرمان نیست که خدمات و محصولات این فرد چه بوده و اصلا به چه دلیلی چنین کارتی را به ما داده است. بنابراین لازم است صفحه مناسبی برای سایت‌تان بنویسید، اطلاعات دقیق شرکت، محصولات آن، پرسونا شرکت و حتی برندهایی را که تاکنون با شما همکاری کردند را ذکر کنید. چنین کاری تاثیری شگرف بر افزایش فروش اینترنتی و اعتماد سایت‌تان دارد.

مورد دیگری که در سایت‌ها رعایت نمی‌شود، «عضویت» و «سیستم خبرنامه» است. سایتی که چنین سیستمی ندارد چه تفاوتی با یک مجله دارد؟ در چنین حالتی تبدیل به یک رسانه یک‌طرفه می‌شوید و هیچ اطلاعاتی از بازدیدکنندگان ندارید، هیچ ایمیلی را نمی‌توانید ارسال کنید و هیچ راه ارتباطی با این افراد ندارید. اگر این دو مورد جداگانه- سیستم عضویت و خبرنامه – ندارید در واقع سایت ندارید زیرا قبل از اجرای هر استراتژی بازاریابی اینترنتی، باید مخاطبان خود را بشناسید و اطلاعات کاملی از آنها داشته باشید تا بتوانید شانس موفقیت‌تان را افزایش دهید.

مورد چهارم که باید به آن اشاره کرد صفحه «تماس با ما» است. اشتباه بزرگی که در بیشتر سایت‌ها دیده می‌شود این است که صفحه «تماس با ما» ندارند یا فقط از یک فرم مشخص برای این کار استفاده می‌کنند. این پایین‌ترین سطح یک صفحه «تماس با ما» است؛ در حالی که از نظر استاندارد جهانی خیلی مهم است که در صفحه «تماس با ما» اطلاعات مختلفی قرار دهید که شانس و تنوع راه‌های ارتباطی کاربران‌تان را افزایش دهید مثلا آدرس محل کار، کدپستی، شماره‌های تماس به همراه کدهای داخلی، ایمیل بخش‌های مختلف، راه‌های برقراری ارتباط در شبکه‌های اجتماعی و هر روشی که امکان ارتباط با شرکت‌تان است را بگویید که کاربر امکان ارتباط سریع و آسان با شرکت شما را داشته باشد.

از مهم‌ترین موارد «درگاه پرداخت آنلاین» است. اگر کمپینی را برگزار می‌کنید ولی نشانه‌ای از آدرس درگاه پرداخت نداشته باشد بخش عمده‌ای از فروش اینترنتی را از دست می‌دهید. هدف کمپین‌های تبلیغاتی اینترنتی، ترغیب به خرید محصول ازسوی مشتری است. وقتی برای محصول خود قیمت تعیین می‌کنید باید توضیح دهید که چرا کاربر باید این قیمت را بابت محصول خود پرداخت کند و وقتی توضیحات لازم را دادید و کاربر راغب شد، وجود درگاه پرداخت به شما کمک می‌کند که پول را از مشتری خود دریافت کنید.

اشتباه بزرگ بعدی عدم تولید محتوای مناسب و منظم در وب‌سایت‌تان است. وب‌سایتی که در آن محتوا به‌روز نمی‌شود یک وب‌سایت مرده است. در وب‌سایت‌های شرکتی، بخشی به نام «وبلاگ» قرار دهید و باید محتوای مرتبط با محصولات و حوزه کاری‌تان منتشر کنید. به عنوان مثال اگر شرکتی هستید که درباره دکوراسیون و چیدمان داخلی فعالیت می‌کند محتواهای شما باید به گونه‌ای باشد که درباره دکوراسیون و چیدمان داخلی اطلاعات مفید دهد که کاربران بعد از خواندن آن متوجه شوند که بهترین شرکت برای طراحی و تغییر دکوراسیون شرکت هستید و این کار را به فرد دیگری نسپرند. این پیامی است که باید از طریق تولید محتوا به گوش مخاطبان خود برسانید و در استراتژی تولید محتوا آن را در اولویت خود قرار دهید.

 اشتباه دیگر، عدم فعالیت در شبکه‌های اجتماعی است. شبکه‌های اجتماعی در دنیای حاضر بسیار مهم شده‌اند و می‌توانید برخی از اهداف بازاریابی را از طریق آنها دنبال کنید. به‌طور پیوسته در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید. افراد در حال حاضر در فضای مجازی، ایمیل‌های خود را می‌خوانند یا شبکه‌های اجتماعی را چک می‌کنند و کمتر پیش می‌آید که بخواهند وب‌گردی کنند مگر اینکه به سایت خاصی عادت کرده باشند. بنابراین می‌توانید از طریق تاکتیک‌هایی چون ایمیل‌مارکتینگ و سوشیال‌مارکتینگ افراد مناسب با کسب‌وکارتان را پیدا کنید. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی فقط محدود به این نیست که ۲۰ محصول تولید کردید و عکس ۲۰ محصول را عینا در پیج قرار دهید، بلکه باید پیجی داشته باشید، خدمات رایگان ارائه دهید، مطالب و محتواهای جالب بگذارید، عکس‌هایی از شرکت خود ارائه و به‌طور مرتب پیج خود را به‌روزرسانی کنید که مخاطبان فکر نکنند که با صفحه تجاری روبه‌رو هستند که صرفا برای معرفی محصول از آن استفاده می‌کنید. برای فعالیت موثر در شبکه‌های اجتماعی باید حضور مستمر در آنها داشته باشید. این رمز موفقیت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. سعی کنید در شبکه‌های اجتماعی افراد را به چالش بکشید و از آنها بخواهید فعالیت مدنظرتان را انجام دهند. البته از سیستم‌های اتوماسیون برای زمان‌بندی پست‌های خود در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید استفاده کنید.

یکی از اشتباهات خطرناک، در بازاریابی اینترنتی استفاده از روش‌های تبلیغاتی غیراستاندارد است. یکی از معمول‌ترین این روش‌ها، استفاده از پنجره تبلیغاتی بازشونده یا پاپ‌آپ است. در چنین حالتی کاربر بدون تمایل وارد وب‌سایت شما می‌شود و بدون آنکه از صفحه‌ای دیدن کند از آن صفحه خارج می‌شود بدون اینکه بفهمد سایت برای چه کاری است و بدین شکل نرخ پرش سایت شما بالا می‌رود. به هیچ عنوان از این روش استفاده نکنید.

روش دیگری که در این روزها رایج است، استفاده از تبلیغات کلیکی غیراستاندارد است بدین صورت در یک روز هزار بازدید‌کننده از سایت شما دیدن می‌کنند و مبلغی در ازای این کار می‌گیرند. پشت پرده این کار این افراد تنها تجارت می‌کنند بدین شکل که وب‌سایتی را راه‌اندازی می‌کنند که به افرادی که عضو می‌شوند پولی را پرداخت می‌کنند که روی تبلیغ سایت شما کلیک کنند. شاید از نظر الکسا این کار کمک جزئی به سایت‌تان کند؛ ولی این افراد مخاطبان واقعی سایت شما نیستند و از سایت شما خریدی نمی‌کنند و بازدهی واقعی را ندارد.

 اشتباه دیگر ارسال ایمیل‌های انبوه به فهرست‌های پیش‌فرض افراد است. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید بکنید ایمیل‌مارکتینگ و بدترین کاری که می‌توانید بکنید اسپم فرستادن است. به هیچ عنوان به فهرست‌های آماده ایمیل نفرستید و به شماره تماس‌های آماده پیامک نفرستید. این کار تاثیر منفی بر برندینگ کسب‌وکارتان دارد، بلکه از ایمیل افراد مخاطبان هدف خود استفاده کنید. در اصل برای افرادی که وارد سایت‌تان شده و عضو شدند، ایمیل تبلیغاتی ارسال کنید. در مقاله‌ای آمده است از هر ۳۵ میلیون ایمیل انبوهی که ارسال می‌کنید به‌طور میانگین تنها ۲۴ ایمیل به خرید قطعی منجر می‌شود. بنابراین ارزش ندارد که از ایمیل‌های انبوه استفاده کنید.

اشتباه دیگر استفاده از «بنرهای تبلیغاتی» بزرگ در سایت‌های بزرگ است. سایت‌هایی مانند سایت‌های فان وجود دارد که محتوا را تولید می‌کنند و در گوشه و کنار آن تبلیغات شما را نشان می‌دهند. چنین روشی بازدهی خوبی ندارد. بنابراین شما می‌توانید در سایت‌های متناسب با حوزه کاری‌تان و همچنین سایت‌های خبری، تبلیغ کنید. البته ابزارهایی است که سایت‌های معتبر برای انجام تبلیغ و گرفتن نتایج مورد نظر را ارزیابی می‌کنند.

اشتباه دیگر برای این کار استفاده از «سرویس‌های میزبانی بی‌کیفیت» است. بیشتر سرویس‌های میزبانی ۲۴ ساعته آنلاین نیستند و اگر کاربری در صورت مراجعه به سایت‌تان، با سرویس میزبانی بی‌کیفیت مواجه شود و پاسخی دریافت نکند ممکن است سایت را ترک کند و هیچ‌گاه باز نگردد. البته سیستم‌های مانیتورینگ وجود دارد که می‌توانید از کیفیت سرویس‌های میزبانی اطمینان حاصل کنید. همچنین سعی کنید از سرویس میزبانی استفاده کنید که سرورهای آن داخل ایران است زیرا به لحاظ سرعت و کیفیت نسبت به سرورهای خارجی برتری خاصی دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.