صفحه اصلی / اسلایدر / زمزمه اختصاص سهمیه بنزین به یک خودروی هر فرد
زمزمه اختصاص سهمیه بنزین به یک خودروی هر فرد

کارشناسان معتقدند اختصاص سهمیه بنزین به خودرو و نه فرد با عدالت فاصله دارد

زمزمه اختصاص سهمیه بنزین به یک خودروی هر فرد

کسب و کار نیوز-هر چند دولت بالاخره با افزایش قیمت بنزین توانست هدف خود در رابطه با اصلاح حامل‌های انرژی و هدایت منابع آن به جانب گروه‌های ضعیف جامعه را تا حدی محقق کند. اما برخی از کارشناسان معتقدند این سیاست زمانی می‌تواند نتیجه درست داشته باشد که قیمت بنزین واقعی تر شده و همچنین سهمیه به فرد تعلق بگیرد نه خودروها. البته در همین رابطه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفته، در آینده نزدیک، سهمیه بنزین کسانی که چند ماشین دارند حذف می شود و تنها یک خودرو تحت مالکیت هر فرد، سهمیه بنزین خواهد داشت. بر همین اساس این سوال مهم قابل طرح است که دولت برای برقراری عدالت در موضوع سوخت چه سیاستی باید اتخاذ کند و مهم‌تر آنکه تعلق سهمیه سوخت به فرد به جای خودرو، چه کمکی در پیشبرد اهداف دولت در رابطه با توزیع سوخت دارد؟ آیا حالا زمان مناسبی برای اجرای آن است؟

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، به گفته کارشناسان افزایش قیمت بنزین از ۱۰۰۰ تومان به ۱۵۰۰ تومان برای سهمیه، و ۳ هزار تومان به صورت آزاد تاثیر کمی بر کاهش مصرف دارد. از آنجا که در اقدام تازه دولت، سهمیه برای مصرف در نظر گرفته شده است تاثیر به سزایی بر مدیریت مصرف سوخت ندارد. در عین حال چون سهمیه به خودرو تعلق گرفته است نه فرد، در اجرای عدالت نیز موفق نبوده است؛ از سویی دیگر با توجه به اینکه نرخ ۳ هزار تومانی نیز با نرخ بین المللی و خارج از مرز کشور تفاوت قابل توجهی دارد، در حوزه کنترل قاچاق نیز نمی‌تواند نقش موثری داشته باشد.
در همین رابطه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: یکی از علل افزایش نرخ بنزین، کاهش یارانه پنهانی بود که به افرادی که ثروتمندتر بوده و با چند اتومبیل، بیشتر از بنزین ارزان قیمت استفاده می کردند، بیشتر تعلق می‌گرفت. به عبارتی، مصرف بیشتر، به معنای استفاده بیشتر از یارانه پنهان دولتی در بنزین بود.حال که با تصمیم دولت، بنزین سهمیه بندی شده و به منظور کاهش فاصله نرخ فروش آن با قیمت واقعی بنزین (نرخ فوب خلیج فارس) افزایش قیمت داشته است، این موضوع که به افراد ثروتمند با چند خودرو، به ازای هر خودرو یک سهمیه ماهانه ۶۰ لیتری بنزین ۱۵۰۰ تومانی تخصیص داده شده، با توجه به هدف دستیابی بیشتر به عدالت اجتماعی، سوال برانگیز است.

امیر وکیل‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران امروز اعلام کرد: “در حال حاضر به تمام خودروهایی که به نام یک فرد باشد، سهمیه بنزین تعلق می‌گیرد که این موضوع در حال بررسی است تا در نهایت تنها به یک خودروی هر فرد، سهمیه بنزین اختصاص پیدا کند. “

بر این اساس، در آینده نزدیک، سهمیه بنزین کسانی که چند ماشین دارند حذف می شود و تنها یک خودرو تحت مالکیت هر فرد، سهمیه بنزین خواهد داشت.

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی

یارانه بنزین هنوز در جیب ثروتمندان است

یکی از اهداف مهم دولت در رابطه موضوع سهمیه‌بندی بنزین، کاهش مصرف سوخت و همچنین برقراری عدالت در توزیع این ذخیره مهم در کشور بود. بر اساس سیاست‌های پیشین سوخت با قیمت یارانه‌ای در اختیار افراد قرار می‌گرفت در حالی که قیمت آن واقعی نبود و کسانی که هیچ خودرویی نداشته از این یارانه بی بهره بودند. اما مسئله این است که قیمت بنزین آنقدر افزایش پیدا نکرده تا به کاهش مصرف آن منتهی شود، به عبارتی هنوز هم این نرخ برای افراد پرمصرف و کسانی که چندین خودرو دارند، ارزان است.در حالی که عمده مصرف‌کنندگان سوخت نیز دهک‌های با درآمد بالا  هستند. به عبارتی نرخ فعلی بنزین برای کاهش مصرف بنزین بازدارنده نیست.موضوع دیگر این است که افراد بر حسب اینکه چه تعداد ماشین دارند، می‌توانند از چند سهمیه بهره‌مند باشند. به عبارتی هنوز یارانه بنزین در اختیار ثروتمندان است. این در حالی است که سهمیه بنزین باید به افراد تعلق بگیرد نه خودروها. با توجه به افزایش قیمت بنزین، حالا بهترین زمان برای تغییر سیاست‌های بنزینی دولت است. به عبارتی بهتر است دولت سهمیه افراد چند خودرو دارند را به یک خودرو کاهش دهد و قیمت سوخت هم واقعی تر باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.