صفحه اصلی / اسلایدر / خودروسازان پول ندارند
خودروسازان پول ندارند

انحصار، پيش فروش و گراني هاي اخير ضرر انباشته خودروسازان را جبران نكرد

خودروسازان پول ندارند

کسب و کار- انحصار، پيش فروش و افزایش عمدی و بدون هماهنگی قیمت‌ها هم نتوانست چاره ای برای زیان انباشته شرکت های خودروساز شود و زیان شرکت های خودروسازی در کشور به مرز ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده تا اشتغال 700 هزار نفر در این صنایع در معرض خطر قرار گیرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در آمارهای رسمی ارائه شده زیان شرکت ایران‌خودرو در نیمه نخست امسال ۱۲۲ درصد و زیان سایپا ۵۳ درصد نسبت به پارسال افزایش یافته است. زیان عملکرد شرکت پارس‌خودرو هم در همین دوره ۱۷۶ درصد رشد کرده است. با این مقدار زیان، کل زیان عملکرد این شرکت‌ها بدون احتساب زیان شرکت‌های تابعه و فرعی به ۳۴ هزارو ۴۳۹ میلیارد تومان رسیده است. این ارقام نشان می‌دهد زیان کل صنعت خودرو‌سازی‌ با درنظر گرفتن زیان شرکت‌های تابعه در سال‌ جاری به مرز ۴۰ هزار میلیارد تومان (۳۹ هزار و ۹۲۲ میلیارد تومان) رسیده است.

اما این زیان نتیجه چیست؟ چگونه خودروسازان ایرانی در شرایطی که بازاری انحصاری در اختیار آنها بوده و چهل سال بدون حضور رقیبی جدی مشغول به فعالیت هستند، چنین ضرر و زیان‌هایی بر جای گذاشته‌اند؟ این روزها، صنعت خودروسازی ایران بدترین شرایط خود را در دهه‌های اخیر تجربه می‌کند و برخی از خودروسازان در مرز نابودی قرار دارند. عامل پدید آمدن چنین وضعیتی بی‌شک مدیریت اشتباه است. بحران ارزی و افزایش قیمت دلار، بسته شدن سایت ثبت سفارش و سایر مسائل که ناشی از سوءمدیریت در کشور هستند، باعث شدند خودروسازان به شرایط فعلی دچار شوند که بیش از هر چیزی، فشار مشکلات بر روی دوش مردم خواهد بود. چالش اصلی صنعت خودرو کمبود و نبود نقدینگی است. در این بین بانک‌ها نیز به دلیل مشکلات فراوان از پرداخت تسهیلات به خودروسازان ناتوان هستند. ضمن این ‎که افزایش قیمت مواد اولیه نیز از دیگر مواردی است که کار زنجیره تامین و به تبع آن صنعت خودرو را با مشکل مواجه کرده است.

سایه سنگین سیاست و تصمیم‌های غیراقتصادی بر صنعت خودرو نیز از معضلات این بخش است. سالهاست دولت از واگذاری سهام مدیریتی خود در شرکت‌های خودروسازی سر باز می‌زند تا همچنان عنان تعیین مدیران این صنایع در دست وزارت صنعت،معدن و تجارت باقی بماند و استفاده‌های سیاسی از دومین صنعت ایران پس از بخش نفت و گاز با توجه به شمار کارکنان و زنجیره تولید طولانی این بخش میسر باشد. تحمیل مدیران ناکارآمد یا فاقد تجربه و کارنامه از سوی دولت بر مجموعه‌های خودروسازی ایران در سال‌های گذشته از جمله عوامل موثر بر ناکارآمدی در این صنعت است.

صنعت خودرو هر روز در حال زیاندهی است

امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه

هر خودرویی که در صنایع خودروسازی و در این شرایط به خط تولید می رسد و برای فروش آماده شده ضرر هنگفتی را متوجه خودروسازی می کند.اینکه پبش فروش ها و گرانی های بی سابقه در بازار نتوانست زیان انباشته خودروسازها را جبران کند حکایت از شرایط بسیار بدی دارد که بر این صنعت حاکم شده است. شرایطی که بر صنعت خودروسازی کشور حاکم است به جای اینکه بتواند اقتصاد کشور را نجات دهد تنها بر مشکلات می افزاید و زیان اقتصادی تنها نتیجه آن است. چرا باید دو خودرساز بزرگ کشور به اندازه از زیان انباشته برسند که تولید خودرو برای فروش توسط آنها تنها زیانده باشد به جای اینکه بتواند بخشی از خسارت را جبران کند.

دو قطب بزرگ صنعت خودروسازی کشور درگیر مشکلات بسیاری است که نیازمند حمایت بیش از پیش است و باید راهکارهایی برای برون رفت از این وضعیت اندیدشیده شود. اینکهمسئولان راهکار خصوصی سازی را مطرح کرده اند شاید در نگاه اول نسخه شفابخش خودروسازی باشد اما باید اندیشید که آیا با این حجم از زیان انباشته بخش خصوصی شرایط پذیرش را دارد. هنوز مشکل نقدینگی صنعت خودرو حل نشده و اگر تولید با این وضعیت افزایش یابد، فقط به زیان صنعت خودروسازی افزوده می شود. به هر ترتیب صنعت خودرو هر روز در حال زیاندهی است و به دلیل قیمت‌گذاری دستوری مرتب زیان تولید می‌کند و در صورت ادامه این وضعیت تنها به حجم خسارات افزوده می شود. بار مالی تولید هر خودرو در این صنعت برای خودروساز آنقدر زیاد است که حتی با پیش فروش آن نیز زیان ها جبران نمی شود. مقررات نیز فضای کار را قفل کرده است.به رغم تاکیدات مبنی بر حمایت از تولید ملی شاهد قوانین دست و پا گیر در این بخش هستیم.

به طور مثال مجلس هیچ گونه راهکاری برای حمایت از این صنعت ندارد و تنها به بازدیدها و اظهارنظرهای حمایتی بسنده شده است. در صورتی که در این شرایط این مجلسی ها هستند که باید راهکار قانونی ارایه دهند و با حمایت از صنایع خودورسازی راه را برای ادامه فعالیت هموار سازند. البته به طور حتم عواملی  مانند تحریم، رفت و آمد و خروج شرکای اروپایی و آسیایی که طرح‌ها، برنامه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خودروسازان را به ناکامی کشاند نیز در افزایش زیان انباشته این صنعت موثر بوده اند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.