صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / بحران نیروی متخصص در صنعت آی تی
بحران نیروی متخصص در صنعت آی تی

چالش شرکتها در حوزه‌ فناوری اطلاعات جذب نیروی متخصص است

بحران نیروی متخصص در صنعت آی تی

کسب و کار- هر چند در بخش‌های مختلف عرصه فناوری اطلاعات با پیشرفت روزافزون مواجهیم و این صنعت در حقیقت به افزایش ظرفیت دیگر صنایع نیز یاری می‌رساند، اما مشکلی که در صنایع فناوری اطلاعات وجود دارد مروبط به کمبود جدی نیروهای کاری متخصص در زمینه آی تی است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، امروز بزرگ‌ترین چالش شرکتها در حوزه‌ فناوری اطلاعات کشور جذب نیروی متخصص است. یکی از آمارهای نگران‌کننده، نرخ بیکاری در کشور است زیرا شرایط آموزشی و اقتصادی به گونه‌ای نیست که نیروی متخصص در جای خود قرار گیرد. بر اساس آمارهای ارایه شده در این صنعت حدود ۸۹ درصد از مدیران فعال در این صنایع اعلام کرده‌اند که برای یافتن نیروهای متخصص متن‌باز با مشکل روبرو هستند و در نتیجه، از این بابت نگران توسعه کسب‌وکار خود هستند. هم چنین تحقیقات نشان داده‌اند که ۶۰ درصد شرکت ها به دنبال استخدام نیروهای دائمی با تخصص برنامه‌نویسی هستند. در این میان شغل‌هایی که بیش از سایر موارد موردنیاز هستند شامل توسعه‌دهنده (۷۳ درصد)، مهندس فرایند توسعه (۶۰ درصد) و مدیر سیستم (۵۳ درصد) هستند. از آنجاییکه نیروی نیروهای متخصص حکم پاشنه آشیل شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات را دارند باید ارتباط بین صنعت و دانشگاه افزایش پیدا کند تا نیروهای دانشگاهی و دانشجویانی که در این رشته ها فارغ التحصیل می شوند نیاز بازار آی تی را بشناسند و همزمان با آموختن تئوری در بازار کار تجربه اندوزی کنند.

البته این مشکل در تمام دنیا وجود دارد و آمارهایجهانی نشان می دهد شرکت ها و کسب و کارهای آی تی در کل جهان با این معضل روبرو هستند. بررسی‌های مؤسسه OutSystems که بر مبنای گفتگو با ۳۳۰۰ مدیر برجسته حوزه فناوری اطلاعات انجام شده، نشان می‌دهد عدم توسعه مهارت‌های کاری در برخی حوزه‌های فناوری اطلاعات در حال ایجاد یک بحران است و برای برخی مشاغل مهم در حوزه‌های هوش مصنوعی و امنیت سایبری نیروهای صاحب صلاحیت کافی وجود ندارد. در میان مشاغلی که مدیران آی تی به استخدام افرادی برای رفع نیازهای خود در آن حوزه‌ها نیاز دارند ولی افراد مستعد را به سختی می‌یابند، پست‌های مرتبط با هوش مصنوعی و طراحی رایانه‌های خودآموز در صدر هستند. ۷۲ درصد از مدیران آی تی گفته‌اند در این زمینه با مشکل جدی مواجه هستند. این رقم در مورد متخصصان امنیت سایبری به ۶۴ درصد می‌رسد. همچنین ۵۶ درصد مدیران آی تی گفته‌اند یافتن متخصص مناسب در حوزه اینترنت اشیا کار دشواری است.

استفاده از نیروی متخصص خارجی در کسب و کار داخلی

بهناز آریا، عضو انجمن زنان کارآفرین

عرضه و تقاضا در بازار آی تی برابر نیست و این مسئله به تدریج به یک معضل تبدیل می شود. فارغ التحصیلان دانشگاه ها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای کاریابی با مشکلات زیادی روبرو می شوند که نداشتن مهارت و تجربه بزرگترین چالش آنها است. در کسب و کارهای صنعت آی تی به دلیل نبود و مهارت و تخصص در نیروی کار داخلی از نیروی های خارجی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند و ارز برای پرداخت حقوق آنها استفاده می شود. از طرفی دیگر مدیران بعضی شرکت‌ها از افرادی که به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند و تجربه‌ی زیادی ندارند توقع کارهای بزرگ دارند در حالی که باید به این افراد اعتماد کرده و اجازه داده شود در بستر صنعت آی تی رشد کنند. باید راهکاری ایجاد شود تا شغل ها و حرفه های صنعت آی سی تی با افراد متخصص و ماهر پر شود که برای تحقق این امر باید در وهله اول از پتانسیل‌های موجود در دانشگاه ها به بهترین شکل استفاده کنیم. امروز متاسفانه نبود استادان حرفه‌ای، متخصص و باتجربه از جمله ضعف‌های آموزشی در این رشته محسوب می‌شود.

اما از آنجاییکه در حوزه آی تی سرعت رشد علمی بسیار بالاست دانشگاه‌ها کمتر می‌توانند همگام با آن حرکت کنند که برای هدایت دانشگاهها نیز باید برنامه هایی طراحی و اجرایی کرد. تمام این عوامل موجب کوچک شدن صنعت آی تی خواهند شد که برای جلوگیری از آن برنامه هایی لازم الاجراست. بنابراین متولی اصلی که دولت است و بخش خصوصی باید در کنار هم قوانینی تدوین کنند که به نفع بخش خصوصی باشد چون بخش خصوصی بستر پیشرفت کشور است و صنعت آی تی با کوچک شدن رو به ورشکستگی خواهد رفت که این برای اقتصاد کشور مفید نیست.

 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.