صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / جنجال خالی شدن حساب های بانکی
جنجال خالی شدن حساب های بانکی

کارشناسان نسبت به ضعف پروتکل های امنیتی بانک ها هشدار دادند

جنجال خالی شدن حساب های بانکی

کسب و کار- طی روزهای گذشته اخباری در رابطه با برداشت های غیرمجاز از حساب های بانکی شهروندان منتشر شده که حساسیت ها و و اکنش های زیادی را در این رابطه داشته است. رضا رشیدپور در توییتر خود اعلام کرد که «گمانم اخبار هجوم هکرها به حساب‌های بانکی را شنیده‌اید، توییت کردم تا بیشتر اطلاع‌رسانی شود، البته من پول چندانی در حسابم نبود. ابهام ماجرا عدم توضیح شفاف مسئولان گرامی است.» این بدان معنا بود که چرا بانک مرکزی درباره دستبرد به حساب بانکی افراد شفاف‌سازی نمی‌کند. این روش تایید و تکذیب های فراوان آیا روش جدید مسوولان برای سردرگم کردن مردم، از بین بردن اهمیت خبر و سایر لاپوشانی هاست؟

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما با این افشاگری زیر این توییت ده ها مورد از این برداشت های غیرمجاز اعلام شد و مسوولان را وادار به واکنش در این مورد کرد. رئیس پلیس فتای تهران بزرگ درباره واقعیت این ماجرا توضیحاتی ارایه کرد. سرهنگ تورج کاظمی درباره خبر منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر حمله گسترده به حسابهای بانکی شهروندان و برداشت یک تا سه میلیون تومانی از این حسابها، اظهار کرد: بنده این موضوع را تأیید نمی‌کنم و در تهران چنین اتفاقی روی نداده است. رئیس پلیس فتای تهران بزرگ تصریح کرد: تاکنون مراجعات به پلیس فتا در این زمینه (برداشت غیرمجاز از حساب) تفاوتی نسبت به روزهای گذشته نداشته است. وی متذکر شد: از نظر پلیس فتای تهران بزرگ این موضوع عنوان‌شده صحت ندارد. اما مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در این رابطه گفته است که آن طور که این افراد روایت کردند برخی هکرها اقدام به برداشت قابل توجهی پول از حسابشان کرده‌اند. به هکرها ربطی نداشت، این اتفاق به دلیل فیشینگ افتاد. فیشینگ نوعی از کلاهبرداری آنلاین است که در آن کاربران اطلاعات خود را با اهداف مختلف در اختیار برخی سایت‌ها که عمدتا کلاهبردار هستند، می‌گذارند. مهران محرمیان گفت: اتفاقی که در چند روز گذشته موجب نگرانی برخی شهروندان از دستبرد به حساب‌های بانکی‌‌شان شد، ارتباطی با هک شدن ندارد.

این مقام مسئول توضیح داد: متاسفانه برخی از شهروندان بی‌محابا به برخی سایت‌های مشکوک مراجعه و اطلاعات کارت و رمز خود را در اختیار این سایت‌ها قرار می‌دهند و مشکلات اینچنینی برایشان ایجاد می‌شود. او در پاسخ به این پرسش که بانک مرکزی برای آسودگی خیال شهروندان چه اقدامی برای بالا بردن امنیت فیشینگ انجام داده است، می‌افزاید: ما برای بالا بردن امنیت حساب‌های بانکی شهروندان برنامه‌ریزی بسیار جدی انجام داده‌ایم و تا ابتدای دی ماه آن را اجرایی خواهیم کرد. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در توضیح برنامه بانک مرکزی در این باره می‌گوید: از ابتدای دی ماه رمزهای یک بار مصرف جایگزین رمزهای ایستایی خواهد شد. او در عین حال در واکنش به خبر برداشت ناگهانی از حساب بانکی برخی افراد که بازتابی هم در فضای مجازی داشت، اینطور اظهارنظر می‌کند: در یکی دو روز گذشته این اخبار از سوی چند سلبریتی که دنبال‌کنندگان زیادی هم دارند مطرح شد. متاسفانه این افراد می‌توانند یک مساله کوچک را به موضوعی بزرگ تبدیل کنند.

بازنگری در سیستم های نرم افزاری به کارگرفته شده در سیستم بانکی

کامران ندری، کارشناس بانکی

بیشترین شکایاتی که به پلیس فتا می‌شود مربوط به سوء استفاده از تراکنش‌های بانکی بدون کارت است. به نظر می رسد اتفاقی که در چند روز گذشته در رابطه با برخی حساب های بانکی شهروندان رخ داده می تواند هشداری در رابطه با ضعف پروتکل های بانکی باشد که صحبتی از آن نمی شود. بنابراین این مسأله کاملاً محتمل است. اگر به عقیده مسئولان این اتفاق فیشینگ هم باشد به هر ترتیب نشان از ضعف سیستم دارد که این صفحات این قدر آزادانه در حال فعالیت هستند و خسارات زیادی به مردم وارد می کنند. به هر ترتیب بی احتیاطی نیز در رابطه با انجام عملیات بانکی در بروز این اتفاق موثر است و باید در این رابطه فرهنگسازی و اطلاع رسانی شود. البته صحبت ها و هشدارهای زیادی در این رابطه دیده و شنیده می شود اما کاربران در صفحات پرداخت الکترونیک باید با احتیاط و دقت بیشتری وارد شوند.

اما با وجود این باید سیستم های نرم افزاری به کارگرفته شده در سیستم بانکی مورد بازبینی قرار بگیرد چراکه هک حساب های مشتریان بانک ها موضوعی است که در تمام دنیا وجود دارد و نمی توان قدرت برنامه نویسان و افراد کاربلد در حوزه کامپیوتر و موبایل را در دنیای تکنولوژی نادیده گرفت. برای آن دسته از افرادی هم که معتقدند از حساب بانکی آنها برداشت های غیرمجاز انجام شده باید با مراجعه به نهادهای مسئول و ثبت شکایت پیگیر خسارت وارد شده باشند. بانک مرکزی در ابتدای نشراین خبر می بایست شفاف سازی قطعی را انجام می داد و در رابطه با تکذیب و با تایید آن اطلاع رسانی می کرد تا نگرانی های ایجاد شده تا حدود زیادی برطرف می شد.

 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.