صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / ناکامی طرح پرداخت یکپارچه هوشمند کرایه‌های تاکسی
ناکامی  طرح  پرداخت یکپارچه  هوشمند کرایه‌های تاکسی

کلان‌شهر تهران با ۸۰ هزار تاکسی سرمایه بیشتری برای اجرای «کیوآرکد» می‌طلبید

ناکامی طرح پرداخت یکپارچه هوشمند کرایه‌های تاکسی

کسب و کار- پرداخت یکپارچه در استارت آپ های حمل و نقل آنلاین مسافر چندی است که مطرح شده اما هنوز راه حل مناسبی برای آن پیدا نشده است. به رغم توسعه استارت آپ های جابجایی هوشمند مسافر در کشور مسوولان و دست اندرکاران این سیستم هنوز راه مناسبی برای برطرف کردن ایرادات پرداخت هوشمند کرایه‌های تاکسی ها ندارند و هر از چند گاهی با مطرح شدن آن سعی در مهم جلوه دادن این موضوع دارند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، کیوآرکد و پرداخت از طریق آن، یک شیوه پرداخت به‌روز و به‌صرفه است اما بر اساس آماری که مردادماه ارایه شده، پرداخت از این طریق در تاکسی‌ها و در دو سال اخیر تنها یک تا یک‌ونیم درصد بوده و این یعنی صنعت، شکست خورده است. مشاور سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، گفت: «در حال حاضر صنعت ناقصی وجود دارد و مردم به آنچه می‌خواستند نرسیدند درحالی که صنعت پرداخت در حوزه کیوآرکد بهتر از اینها می‌توانست جواب بدهد. راه به خطا رفته یا بازی دست کسانی بوده که سایزشان این نبوده است. کلان‌شهر تهران با ۸۰ هزار تاکسی سرمایه بیشتری می‌طلبید.
حسام مقصولو افزود: شهر، منتظر استراتژی جدیدتری است که بتواند این موضوع را سروسامان بدهد. یک مسیر این است که بازی را باز و کیوآرکدها را نصب کنیم تا بازیگران متفاوت بیایند. احتمالاً آن زمان بازیگران بزرگ می‌آیند و شاید آنجا ماهیت دوستان به خطر بیفتد. اگر شهرداری بخواهد پلتفرم را یکپارچه کند و API را باز کند، کسی می‌تواند این کار را انجام دهد که خودش مساله کاربر را داشته باشد و رقابت را از حالت منصفانه خارج نکند. ما در این وضعیت هستیم، با کمک تاکسی‌رانی این کار را انجام می‌دهیم اما جلوی کسانی که هستند را نمی‌گیریم و دستور می‌دهیم کیوآرها نصب و API ها باز شود. اپلیکیشن‌های بزرگ مانند آپ، تاپ و … هم می‌آیند و اتفاقاً ما منتظر چنین چیزی هستیم. به این ترتیب انحصاری هم وجود ندارد و سایرین هم می‌آیند.»

تصور اشتباه شکل گیری زیرساخت پس از ورود تکنولوژی

علیرضا اویسی، کارشناس استارت آپ

کیوآرکد و پرداخت از طریق آن یک شیوه پرداخت به‌روز و به‌صرفه است که در تمام کشورهای پیش رو در بکارگیری استارت آپ ها رایج و مورد استفاده است. در ایران ورود استارت آپ ها در حالی انجام شد که زیرساختی برای آنها وجود نداشت و تصور شکل گیری زیرساخت پس از ورود تکنولوژی باوری بسیار اشتباه است که ضربات زیادی امروز به اقتصاد ایران از این بابت وارد شده است. زیرساخت عامل اصلی موفقیت تکنولوژی نوظهور است اما متاسفانه در کشور ما با ورود تکنولوژی تازه تفکر و اقدامات راه اندازی زیرساخت آغاز می شود.

پرداخت از طریق کیوآرکد هم برای راننده راحت‌تر است هم برای مسافر و مشکلات جانبی را به حداقل ممکن می رساند. هنگامی که سیستم یکپارچه در پرداخت های خرد و نه تنها برای تاکسی های اینترنتی فراهم باشد مشکلات به حداقل ممکن می رسد. به عنوان مثال در سیستم پرداخت هوشمند تاکسی های اینترنتی در حال حاضر این اشکال وجود دارد که راننده درخواست پول نقد می کند و مسافر در برخی مواقع به دلیل مشکلات زیرساختی قادر به اتصال به درگاه های بانکی نمی باشد. اما کیوآر کد این مشکلات را رفع و یا به حداقل ممکن می رساند. موضوع پرداخت الکترونیک یکپارچه در تاکسی‌های شهر تهران موضوع جدیدی نیست و شاید حدود ۱۰ سال است در تکالیف سازمان تاکسی‌رانی قرار گرفته اما هنوز پرونده این موضوع باز است و هر از چند گاهی برای خالی نبودن عریضه در رابطه با آن صحبت و اعمال نظر می شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.