صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / بازاریابی و بازارسازی پاشنه آشیل استارتاپ‌ها
بازاریابی و بازارسازی پاشنه آشیل استارتاپ‌ها

بازاریابی و بازارسازی پاشنه آشیل استارتاپ‌ها

کسب و کار- هیات مدیره مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران گفت: عدم آشنایی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا با تکنیک‌های بازاریابی و بازارسازی موجب می‌شود بسیاری از ایده‌های کارآفرینی پیش از شکوفایی به سمت نابودی حرکت کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، علی مسعودی با بیان اینکه استارتاپ‌ها تجربه بازاریابی و بازارسازی ندارند و این پاشنه آشیل آنها به شمار می‌رود، اظهار کرد: نکته اینجاست که معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز چنین وظیفه و البته توانی ندارد، این وظیفه و رسالت تشکل‌هاست. وقتی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها وارد تشکل‌ها می‌شوند، تازه با فرصت‌ها و پیشنهاداتی برای فعالیت در حوزه‌های مشابه روبرو می‌شوند که برای مثال درآمدزاتر یا کم‌هزینه‌تر است. دولت که این اطلاعات را ندارد.

وی بر اهمیت سنجش نیاز بازار تاکید و به طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص راه اندازی “سامانه نیاز” اشاره کرد و گفت: قرار بود این سامانه بستری باشد تا تمام کارفرماهای دولتی نیازهای خودشان را مطرح کنند و شرکت‌های داخلی با بررسی آن اقدام به سرمایه‌گذاری کنند و در طی زمان نیازهای کشور رفع شود. عضو هیات مدیره مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران گفت: خوشبختانه صندوق نوآوری و شکوفایی نشست‌ها و نمایشگاه‌هایی برگزار می‌کند که شرکت‌ها توانمندی‌های خودشان را نشان می‌دهند تا کارفرمای دولتی مطلع شود و طبق نیازهایش اقدام به عقد قرارداد کنند. مسعودی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بخش خصوصی و تشکل تخصصی مرتبط با حوزه فعالیت هر صنعتی بهترین منبع اطلاعاتی برای شناسایی وضعیت بازار، ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل است، گفت: در هر تشکل انبوهی از تجربیات شکست و موفقیت کسب و کارها انباشته شده است که تعامل و مشارکت با این شبکه از تاجران و فعالان باسابقه بهترین کلاس درس برای استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها به شمار می‌رود.

ترس از سرقت ایده

دبیرکل اتحادیه سراسری در خصوص چالش ترس از سرقت ایده که یکی از بزرگترین دغدغه‌های صاحبان ایده به شمار می‌رود، اظهار کرد: حفظ ایده جنبه‌های مختلفی دارد؛ از یک منظر گاهی افراد ایده‌ای در سر دارند، ولی از ترس فاش شدن و سوء استفاده دیگران آن را برای کسی مطرح نمی‌کنند و وقت، انرژی و هزینه می‌کنند و آن را به ثمر می‌رسانند ولی در بزنگاهی که به دنبال سرمایه‌گذار می‌گردند، تازه متوجه می‌شوند که این ایده قبلا پیاده‌سازی شده و حتی شکست هم خورده است. از منظر دیگر اگر آن ایده را با افراد یا مشاوران غیرمعتمد در میان بگذارند، پیش از اینکه فرصت شروع داشته باشند، ایده توسط فرد یا گروه دیگری به سرقت می‌رود.

به گفته وی، نقش مشاوران معتمد در این مرحله به خوبی احساس می‌شود، اگر این مشاوران در جایگاه صنفی هم باشند، با شناختی که از بازار و صنعت دارند، مشاوره‌های کاربردی‌تری نیز ارائه می‌کنند. وی در پاسخ به این سوال که ثبت و مالکیت فکری ایده می‌تواند راهکاری برای این چالش باشد، گفت: متاسفانه در حال حاضر جوابگو نیست، باید به سرعت و قاطع عمل کرد. در واقع به محض اینکه یک ایده کارآفرینانه با یک طرح مناسب موجود باشد، باید سریع اقدام کرد.

بر اساس اعلام روابط عمومی مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، عضو هیات مدیره مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، در ادامه به طرح مثالی پرداخت و گفت: در گذشته تولیدکننده عروسک، یک میلیون از یک مدل عروسک را تولید و روانه بازار می‌کرد، با این روش هیچ رقیبی فرصت کپی‌برداری نداشت، حتی اگر هم چنین قصدی داشت تا وارد چرخه تولید شود، تولیدکننده اولیه بازار را اشباع می‌کرد.

همچنین مطالعه کنید:

خودرو رکورددار دریافت ارز نیما در بین صنایع

به گزارش کسب و کار نیوز ، طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی بانک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.