صفحه اصلی / اسلایدر / اختلاف ۱۵۰ درصدی قیمت ماهی از مزرعه تا بازار
اختلاف ۱۵۰ درصدی قیمت ماهی از مزرعه تا بازار

افزایش قیمت ماهی در راه است

اختلاف ۱۵۰ درصدی قیمت ماهی از مزرعه تا بازار

کسب و کار- با اختصاص یک میلیارد دلار ارز دولتی به حوزه شیلات می بایست هر شهروند ایرانی در سال حدود هفت کیلوگرم ماهی رایگان داشته باشد که نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه در حال حاضر با گرانی بی سابقه ماهی کسی قادر به خرید و مصرف آن نیست. این موضوع که قیمت ماهی اختلاف ۱۵۰ درصدی از مزرعه تا بازار دارد بسیار تلخ بوده و بدین معناست که کمتر کسی می تواند از این کالا استفاده کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در این رابطه مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان گفت: قیمت کنونی محصولات شیلاتی به سبب سیستم دلالی و سلف خری از مزرعه تا بازار ۱۵۰ درصد اختلاف دارد. ارسلان قاسمی درباره آخرین وضعیت تولید محصولات شیلاتی اظهار کرد: اگرچه سازمان شیلات تولید محصولات شیلاتی را بالای یک میلیون تن اعلام می‌کند، اما بخش خصوصی معتقد است که تولید محصولات شیلاتی بیش از ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن نیست. وی افزود: بنابر آمار سال گذشته، ۵۲۰ میلیون دلار از محل صادرات محصولات شیلاتی ارز وارد کشور شد که امسال پیش بینی می‌شود ارزش صادراتی از این میزان کمتر نباشد. قاسمی مجموع ارزش واردات محصولات شیلاتی در سال گذشته را ۲۴۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: با وجود ارزش بالای صادرات محصولات شیلاتی در برابر واردات می‌توان گفت که شیلات جزو معدود بخش‌های کشاورزی است که تراز تجاری آن مثبت است.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان با انتقاد از اختلاف چند برابری قیمت محصولات شیلاتی از مزرعه تا سفره بیان کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد که قیمت محصولات شیلاتی به سبب سیستم دلالی و سلف خری از مزرعه تا بازار۱۵۰ درصد اختلاف دارد که سود حاصل از این اختلاف قیمت ارتباطی به تولیدکننده ندارد. وی ادامه داد: همه ساله در ۶ ماهه دوم سال به سبب ازدیاد تقاضا و مصرف، قیمت ماهی با نوساناتی روبرو می‌شود، اما قیمت فعلی ماهی نسبت به ماه‌های اخیر افزایش چندانی نداشته است و حال باید منتظر ماند و دید که در ماه‌های آتی چه اتفاقی می‌افتد. قاسمی در پایان کمبود نظارت دستگاه‌های متولی را عامل اصلی اختلاف ۱۵۰ درصدی قیمت ماهی از مزرعه تا سفره اعلام کرد و گفت: با وجود کاهش قیمت ماهی تن از کیلویی ۳۷ تا ۳۸ هزار تومان به ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان، اما یک ریال هم قیمت ماهی کنسرو تن برای مصرف کننده کاهش نیافته است که این امر ناشی از ضعف دستگاه‌های متولی و سودجویی دلالان و عوامل واسطه است.

فعالیت مخرب صیادان غیرمجاز در فروش ماهی به خارجی ها

یعقوب دوجی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادان ایران

ماهی از آن دسته مواد غذایی است که در سبد مصرف خانوار باید وجود داشته باشد. متاسفانه ازسال گذشه تاکنون اتفاقاتی افتاده که موجب شده این کالا از سبد خرید خانوار خارج شود و کمتر کسی توانایی خرید آن را داشته باشد. گرانی ماهی به ضرر مصرف کننده و به دلیل وجود دلالی ها و فعالیت واسطه هایی است که برای پر کردن جیب خود به میدان آمده اند و سود حاصل از آن به اندازه ای است که حاضر به ترک این میدان نیستند. گرانی ماهی در یک سال اخیر دلایل زیادی دارد. در سال‌های اخیر اتفاقاتی در کشور و منطقه افتاد و ما شاهد بازگشت تحریم‌ها بودیم. این اتفاق به نوسانات قیمتی در حوزه‌های مختلف دامن زد و بازار ماهی را نیز تحت تاثیر قرار داد.

تفاوت قیمتی که افزایش بی‌سابقه قیمت دلار به وجود آورد، باعث شد از کشور‌های همسایه برای تهیه اقلامی مانند ماهی، مرغ و گوشت به ایران بیایند. ما در دوره‌ای حتی شاهد صادرات چمدانی ماهی به کشور‌های همسایه بودیم. این اتفاق به ویژه در دو استان خوزستان و هرمزگان که ارتباط نزدیکی با کشور‌‌های همسایه دارند، به وقوع پیوست. عراقی‌ها از مشتریان پر و پا قرص ماهی ایرانی بودند و این امر باعث شد که در دوره‌ای صادرات چمدانی ماهی و دیگر آبزیان اتفاق بیفتد، یعنی اینکه ما شاهد خرید ماهی صید شده توسط اتباع دیگر کشور‌ها و خروج آن از کشور بودیم که این نوع صادرات بر قیمت ماهی تاثیر گذاشت و برخی نوسانات قیمتی را رقم زد. البته با سرعت سختگیری‌هایی در مورد صادرات چمدانی ماهی اعمال شد که به تنظیم بازار انجامید.

دلیل دیگر گرانی ماهی فعالیت مخرب سودجویان است که عمدتا از میان صیادان غیرمجاز هستند. آنها به صورت غیرمجاز اقدام به صید می‌کنند و محصول خود را برای فروش به آن طرف مرز‌ها می‌برند. فعالیت آنها به این صورت است که یا ماهی‌های صید شده را خودشان به کشور‌های همسایه می‌برند یا در داخل دریا صید خود را به خارجی‌ها می‌فروشند. این فعالیت مخرب نیز بر نوسانات قیمتی در بازار ماهی تاثیر می‌گذارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.