صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / فرصت سوزی در صادرات “فاوا”
فرصت سوزی در صادرات “فاوا”

کم کاری در حوزه آی‌سی‌تی به عنوان موتور اقتصاد و بخش اشتغال‌زا ادامه دارد

فرصت سوزی در صادرات “فاوا”

کسب و کار- صادرات در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش بسیار مهمی در ارتقای اقتصادی کشور دارد اما با وجود این هنوز در صادرات پیشرفتی در حوزه آی سی تی دیده نشده است. یک کشور مانند هند حوزه آی‌سی‌تی را برای درآمدزایی مستقیم تقویت می‌کنند و کشور دیگری از این حوزه برای رونق سایر بخش‌ها و توسعه تولید و صادرات استفاده می‌کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در کشور ما باید از حوزه آی‌سی‌تی هم به عنوان موتور اقتصاد و هم بخش اشتغال‌زایی استفاده شود که هنوز این اتفاق آن چنان که باید نیفتاده است. در حال حاضر ۱۰۰ میلیون دلار ارزش صادرات نرم‌افزار کشور است اما موانع و مشکلات مربوط به گمرک  و سازمان امور مالیاتی نسبت به اخذ مالیات از صادرات نرم‌افزار مانع ارائه اسناد و مدارک است. صادرات یک میلیارد دلاری نرم‌افزار دور از ذهن نیست اما باید زیرساخت‌های اقتصادی دیجیتال را فراهم کرد و به فعالان اقتصاد دیجیتال کمک کرد تا نقش مؤثر خودشان را در رشد و توسعه این بخش ایفا کنند.

در چند سال گذشته، در حالی که فاوا در ایران کانون توجه پژوهشگران و سیاست‌گذاران بوده و صادرات آن اثر مثبت و معناداری بر رشد اقتصادی در ایران داشته است، اما هنوز این پرسش مطرح است که مشکلات صادرات فاوا در ایران چرا هنوز بعد از چند دهه حل نشده باقی مانده است؟

به نظر می‌رسد کماکان در نرخ‌گذاری کالاهای حوزه فاوا، اظهارنامه‌های صادراتی این حوزه و همچنین در زمینه معافیت‌های مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده شاهد مشکلات هستیم. مظفر علیخانی، معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی، در این باره می‌گوید: با وجود اینکه حوزه فاوا یکی از ۱۹ کمیسیون اتاق بازرگانی تحت عنوان کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می‌کند، ولی مرور فعالیت‎های سه دهه اخیر در حوزه فاوا مشخص می‎کند که مسایل و راهکارها به خاطر موازی‌کاری متولیان تغییری نکرده است. فعالان صنعت فناروی اطلاعات نیز این کم کاری‌ها را متوجه سازمان تجارت دانسته و اظهار داشته اند که در حوزه صادرات فاوا از سال ۱۳۸۷ کوچک‎ترین قدمی در زمینه توسعه صادرات فاوا که متولی آن سازمان توسعه تجارت است، برداشته نشده است. این امکان وجود ندارد که با بسته حمایتی یا مشوق‌های صادراتی که اوایل دهه ۸۰ تدوین شده از صادرات حوزه نرم‌افزار حمایت کرد.

فناور‌ی‌های نوین از طریق کشورهای واسط وارد می‌شوند

محمدرضا طلایی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران

استفاده از ظرفیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش بسیار مهمی در ارزآوری و اشتغالزایی که امروز دود غدغه بزرگ دولت است خواهد داشت. اگر دولت فعالیت در این حوزه را تسهیل نکرده و به ایجاد شغل کمک نکند، سرمایه سنگینی که برای تربیت نیرو انسانی در این بخش هزینه شده از کشور خارج ‌می‌شود. امروز باید به ظرفیت های این بخش توجه بیشتری شود و باید با حمایت از این صنعت تلاش برای تحقق تولید داخلی را در این بخش آغاز کنیم. در کشورهای توسعه یافته امروز صادرات در صنعت آی سی تی حرف اول را می زند و درآمدزایی از این بخش موجب ارتقای اقتصاد کشورها شده است. نیروی انسانی و ظرفیت های بسیار خوبی در کشور در صنعت آی سی تی وجود دارد که با بهره گیری از آنها می توان این صنعت را به جلو راند.

بسیاری از مشکلات اقتصادی با استفاده از ظرفیت های صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات قابل حل است بنابراین باید چشم اندازهای این صنعت را ترسیم و با نقشه راه درست اقدامات لازم را انجام دهیم. صادرات راه حل توسعه آی سی تی در ایران است که آن هم تحقق تولید داخلی را می طلبد. سال‌های طولانی است که برای وارد کردن تجهیزات در حوزه فناوری و اطلاعات مورد تحریم هستیم و فناور‌ی‌های نوین از طریق کشورهای واسط وارد می‌شوند. بنابراین باید برای تحقق تولید داخلی زیرساخت هایی فراهم شود تا واردات این تجهیزات به کشور کاهش پیدا کند. هرچند در حوزه صادرات فناوری اطلاعات بسیاری از شرکت‌ها نمی‌دانند صادرات را با چه نرخی باید انجام دهند که ضررآفرین نباشد. ناهماهنگی به وجود آمده ارزی، حوزه فناوری اطلاعات را بیش از سایر حوزه‌ها تحت تاثیر قرار داده است.

از طرفی دیگر شرکت های خارجی زیادی در کشور در زمینه آی سی تی فعالیت دارند که عمده نیروی انسانی آنها را ظرفیت های انسانی داخلی تشکیل می دهند و نیروی توانای این صنعت در خدمت ارزآوری برای کشورهای خارجی دارای نمایندگی و شرکت در کشور هستند. باید این ظرفیت ها برای تولید در کشور در این صنعت بکار گرفته شوند و باید شرایط اشتغال آنها برای شرکت های داخلی فراهم شود که این مهم در کشور چندان جدی گرفته نشده است. لازم است اشاره شود که فعالیت این شرکت ها شامل تولید اپ‌ها، انیمیشن‌ها، بازی‌های رایانه‌ای و نرم‌افزارهای تحت سفارش مشتری و خدماتی چون طراحی سایت، دیجیتال مارکتینگ و خدمات دیگری که مورد نیاز سایر کشورهاست، ‌می‌شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.