صفحه اصلی / اسلایدر / منابع اشتغالزایی در حساب بانک‌ها
منابع اشتغالزایی در حساب بانک‌ها

بانک ها در تخصیص منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغالزایی تعلل می کنند

منابع اشتغالزایی در حساب بانک‌ها

کسب و کار نیوز-هر چند صندوق توسعه ملی 84 درصد منابع 1و نیم میلیارد دلاری اشتغالزایی روستاییان- عشایر را به بانک‌ها داده است، اما گزارش‌ها حاکی از کوتاهی بانک‌های عامل در تخصیص تسهیلات اشتغالزایی به روستائیان و عشایر است.

به گزارش کسب و کار نیوز، در این زمینه بررسی عملکرد چهار بانکی که منابع مذکور را دریافت کرده‌اند نیز نشان می‌دهد این بانک‌ها از مجموع منابع ریالی ابلاغی ۱۳ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومانی، حدود ۹ هزار و ۴۶۸ میلیارد تومان آن را در قالب تسهیلات به روستاییان و عشایر اختصاص داده و هنوز با گذشت ۸ماه از سال جاری، ۴۴ درصد منابع ابلاغی در حساب بانکها حبس شده و به روستاییان و عشایر پرداخت نمی‌شود.

یکی از طرح‌هایی که به منظور اجرای آن منابعی از سوی صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است، طرح ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی است که ۸۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی به منظور آن در نظر گرفته شده است. هر چند در خصوص موفقیت و یا عدم موفقیت این طرح هنوز ابهاماتی وجود دارد، اما مسئله مهم این است که منابع تخصیص یافته به منظور اجرای این طرح، هنوز به طور کامل در اختیار متقاضیان قرار نگرفته است. از سویی تسهیلات تخصیص یافته در بسیاری از مناطق هنوز به طور کامل جذب نشده است.

به اعتقاد کارشناسان مهم‌ترین عامل این موضوع به بررسی ریسک اعتبار مشتریان می‌گردد. با توجه به مشکلات کنونی بانک‌ها و افزایش مطالبات معوق، یکی از دغدغه‌های مهم شبکه بانکی، عدم بازگشت این تسهیلات به شبکه بانکی است.. انحراف منابع اشتغالزایی و عدم موقیت برخی از دریافت کنندگان تسهیلات اشتغالزایی  در ایجاد اشتغال موثر و پایدار نیز از نظر برخی دیگر از کارشناسان در تعلل بانک‌ها در پرداخت تسهیلات اشتغالزایی موثر بوده است.

کامران ندری، کارشناس اقتصادی

افزایش ریسک فعالیت های اقتصادی

با توجه به اینکه بانک‌ها در موضوع پرداخت تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی، نقش عاملیت دارند، به نظر نمی‌رسد تاخیر آنها در پرداخت تسهیلات به دلیل کوتاهی آنها و یا عدم امتناع آنها از پرداخت این تسهیلات باشد. اما فرآیند بررسی ریسک اعتباری مشتریان و متقاضیان این تسهیلات و بررسی وثیقه‌ها و ضمانت‌نامه‌های آنها، شاید یکی از دلایل تاخیر در پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها باشد. موضوع دیگر آن است که برخی از این تسهیلات به اهداف مورد نظر یعنی اشتغالزایی دست پیدا نکرده است، بر همین اساس تخصیص تسهیلات با سخت گیری بیشتری انجام می‌شود. نکته مهم دیگر کاهش تقاضا برای این تسهیلات است. با توجه به ریسک فعالیت‌های اقتصادی در شرایط کنونی که انگیزه سرمایه‌گذاری را کاهش داده، بسیاری از دریافت این تسهیلات منصرف شده و یا حاضر به دریافت آن نیستند. سخت گیری‌های شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات نیز برخی از متقاضیان را خود به خود از لیست دریافت کنندگان حذف کرده است. چرا که شرایط کافی برای دریافت وام را ندارند.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.