چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / چهره های استارتاپی / گفتگو با بنیان‌گذار «بینج‌بار»، استارت‌آپ راه‌یافته به نمایشگاه بین‌المللی Agritechnica 2019
گفتگو با بنیان‌گذار «بینج‌بار»، استارت‌آپ راه‌یافته به نمایشگاه بین‌المللی Agritechnica 2019

گفتگو با بنیان‌گذار «بینج‌بار»، استارت‌آپ راه‌یافته به نمایشگاه بین‌المللی Agritechnica 2019

کسب و کار نیوز - چندی پیش خبر رسید سه استارت‌آپ ایرانی موفق به پذیرش در یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های حوزه کشاورزی آلمان شدند. این نمایشگاه، نمایشگاه بین‌المللی Agritechnica 2019 آلمان است که از تاریخ ۱۰ تا ۱۶ نوامبر مصادف با 19 تا 25 آبان ماه، در هانوفر آلمان برگزار می‌شود.

مینا حسینی

به گزارش کسب و کار نیوز، براساس داوری‌های صورت‌گرفته توسط یونیدو (سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) که با همکاری حامد بهشتی صورت گرفته است، سه تیم استارت‌آپی «کشمون» به سرپرستی محمد قائم‌پناه، «بینج‌بار» با مدیریت امیرحسین رضایی و «انرژاین» با مسئولیت سمیه اکبری موفق شده‌اند مجوز حضور در نمایشگاه بزرگ AGRITECHNICA 2019 را کسب کنند. این انتخاب از میان بیش از ۲۰ استارت‌آپ حوزه کشاورزی انجام گرفته است. این سه استارت‌آپ برگزیده کمک‌هزینه یونیدو برای حضور در نمایشگاه که امسال تنها به دو کشور ایران و غنا اختصاص یافته است را دریافت می‌کنند و در غرفه‌ای با نام made in Iran در نمایشگاه حضور خواهند داشت. به همین بهانه به سراغ امیرحسین رضایی، موسس «بینج‌بار» رفتیم تا از نزدیک با این استارت‌آپ آشنا شویم. «بینج‌بار» به صورت تخصصی در زمینه فروش برنج فعالیت می‌کند و هدف خود را رساندن مزد واقعی کشاورزان به آنها می‌داند. در ادامه گفتگوی «کسب‌وکار» با بنیان‌گذار این استارت‌آپ را می‌خوانید.

 ۱. ایده اولیه استارت‌آپ «بینج‌بار» چگونه شکل گرفت؟

ایده اولیه این استارت‌آپ از استارت‌آپ ویکند دانشگاه آمل آبان ماه سال گذشته شکل گرفت. در واقع این ایده با این طرح مطرح شد که با توجه به اینکه استان مازندران یکی از قطب‌های کشاورزی در ایران محسوب می‌شود و پتانسیل‌های بالایی برای کشاورزی دارد و همچنین با توجه به استارت‌آپ‌های داخلی و خارجی دیگر در این حوزه ما بر آن شدیم که برای چه محصولی در استان مازندران می‌توانیم این کار را بکنیم که مشکلات کمتری در نگهداری و… داشته باشیم که با توجه به مصرف بالای برنج و میانگین حداقل مصرف سالانه ۳۵ کیلویی این محصول توسط مردم تصمیم گرفتیم برنج را به عنوان اولین محصول و محصول اصلی‌مان در سامانه «بینج‌بار» عرضه کنیم. همچنین به این نکته نیز توجه کردیم که مازندران ۴۰ درصد از تولید برنج کشور را بر عهده دارد و این نکته مهم برای ما که مازندرانی هستیم، بسیار مهم بود.

 ۲. درباره تیم «بینج‌بار»، بنیان‌گذاران، هم‌بنیان‌گذاران و… توضیح دهید.

هسته مرکزی تیم «بینج‌بار» در مرحله اول از سه نفر تشکیل شد. این سه نفر بنده، مرصاد محمدی و سحر تنکابنی بودند. کم‌کم در هر حوزه سعی کردیم با توجه به نیازهایی که داشتیم، متخصصان را جذب کنیم. در ادامه مجتبی آقاجانی که از مهندسان ارشد پژوهشکده ژنتیک برنج دانشگاه کشاورزی هستند به تیم ما اضافه شد. خانم واعظی و کامبیز شعبانی و چند نفر دیگر به ترتیب در ادامه برای بحث CRM و پشتیبانی مشتریان و بحث محتوا به ما اضافه شدند. کمتر از یک سال تیم ما به ۹ نفر رسید. این نکته نیز قابل ذکر است که آبان ماه تنها یک ایده خام داشتیم و از ۹ اردیبهشت به صورت تجاری لانچ شدیم.

 ۳. «بینج‌بار» بر چه بسترهایی فعال است؟

این استارت‌آپ بر بستر وب‌سایت از ۹ اردیبهشت به صورت رسمی لانچ شده و فعلا چون تک‌محصولی است و به صورت تخصصی در حوزه برنج فعالیت می‌کند، ترجیح دادیم بر بستر وب باشد؛ اما در بستر وب و رسانه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام و لینکدین که کار می‌کنیم، سعی می‌کنیم بحث آموزش را برای مشتریان بسیار جدی بگیریم. در بحث فنی – ترویجی با کارشناسان تخصصی برنج، نکات کلیدی برای افزایش تولید را به کشاورزان گوشزد می‌کنیم. برای آنکه بتوانیم یک کشت بهینه‌تر و سالم‌تر برای کشاورزان داشته باشیم به صورت هفتگی در سال اول با آنها از طریق تماس‌های تلفنی در ارتباط بودیم. با همین تماس‌ها توانستیم نتیجه‌ای عالی بگیریم و کشاورزانی که بیشترین تماس را با ما داشتند نه‌تنها کاهش عملکرد نداشتند، بلکه افزایش عملکرد نیز داشتند چون امسال به‌دلیل آب و هوا و گرده‌افشانی، عملکرد مابقی کشاورزان نصف شده؛ اما این برخلاف عملکرد کشاورزان ما بوده است.

 ۴. آیا تاکنون از تسهیلات خاصی استفاده کرده‌اید؟ بانکی یا گرنت؟

تاکنون هیچ تسهیلات و گرنتی استفاده نکرده‌ایم. تا اینجای راه را با سرمایه شخصی آمدیم؛ اما درخواست آن را به معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و پارک علم و فناوری داده‌ایم.

 ۵. در این مسیر چه بازخوردهایی از مشتریان گرفته‌اید؟ چه شد که مشتریان از محصول ارائه‌شده در پلتفرم شما استقبال کردند؟

بازخوردهایی که از مشتریان داشتیم، به چند دسته تقسیم می‌شود. تعدادی از بازخوردها به صورت رودررو بود مثل شرکت در نمایشگاه‌های آگرفود ۲۰۱۹ تهران، الکامپ و یک‌سری نمایشگاه‌های استانی. ما از سمت مردم که مصرف‌کنندگان اصلی ما هستند صددرصد بازخورد مثبت گرفتیم. در بحث شرکت‌هایی که به صورت عمده از ما خرید کردند همه از ما راضی بودند زیرا به‌دلیل کنترل کیفی دقیقی که داریم امکان مرجوعی رایگان را فراهم کرده‌ایم؛ اما تاکنون هیچ مرجوعی نداشتیم که نشان‌دهنده رضایت مشتریان است.

 ۶. با توجه به اینکه «بینج‌بار» واسطه‌ای بین کشاورزان برنجکار و مشتریان است، به نظرتان چقدر توانستید در ایجاد و گسترش بازار این کشاورزان و راحت‌تر کردن کارشان اثرگذار باشید؟

در بحث فروش آنلاین برنج باید سهم بازار مناسب برنج را کسب کنیم. با توجه به اینکه سال اول فعالیت ماست، سعی می‌کنیم با کمپین‌ این اعتماد را به‌دست بیاوریم. در بحث فروش B2B کار ما کمی راحت‌تر است زیرا با توجه به کیفیت محصولات‌مان این کار برای ما ساده می‌شود.

 ۷. «بینج‌بار» تا چه اندازه برای خود و کشاورزانی که از این پلتفرم استفاده کرده‌اند درآمدزایی داشته است و آیا توانسته موفق باشد؟

درآمدزایی در سایت کمی زمان می‌برد چون باید سهم بازار شکل بگیرد. با وجود این ما در ایران بسیار خوش‌بین هستیم زیرا مشتریان ما در سطح کشور پراکنده هستند و این نکته مثبتی برای ماست.

 ۸. چه برنامه‌ای برای توسعه استارت‌آپ‌تان دارید؟

ما یک برنامه‌ریزی ۱۰ ساله داریم. در تیم ما سه بخش اصلی هست؛ تیم کشاورزی که در راستای کمک به کشت است که کشاورزان ما کشاورزی سالم‌تری داشته باشند و از مدرن‌ترین روش‌ها استفاده کنند، در بحث بازاریابی هم کمپین‌های مختلفی را طراحی کرده‌ایم و به بازارهای صادراتی هم نگاه داریم، در بحث تکنولوژی و آی‌تی نیز یک‌سری اپلیکیشن‌های راهنما برای کشاورزان و مشتریان در نظر گرفته‌ایم.

 ۹. آیا تاکنون جذب سرمایه یا سرمایه‌گذار داشته‌اید؟

خیر، با وجود اینکه چند پیشنهاد از سرمایه‌گذاران مختلف داشته‌ایم، تاکنون قبول نکرده‌ایم زیرا نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم که درک متقابل از استارت‌آپ ما داشته باشد و هنوز چنین سرمایه‌گذاری را نیافته‌ایم.

 ۱۰. آیا حمایت‌هایی از سوی سازمان‌های دولتی و منطقه‌ای داشته‌اید؟

حامی مالی نداشته‌ایم؛ اما از حمایت معنوی برخوردار بودیم. در مرحله اول عضو پارک علم و فناوری استان مازندران شدیم. در راس پارک علم و فناوری آقای معتمدزادگان کمک زیادی به ما کردند و آقای مختاری، مشاور وزیر جهاد کشاورزی.

 ۱۱. با توجه به اینکه در نمایشگاه بین‌المللی agritechnica  پذیرش شده‌اید چشم‌انداز پیشرفت در این استارت‌آپ را چگونه می‌بینید؟

با توجه به اینکه ما شش ماه است که تجاری شده‌ایم، این اتفاق، اتفاق بسیار بزرگی است و ما سعی می‌کنیم برای چشم‌انداز صادراتی حداکثر استفاده را از آن داشته باشیم. از کل دنیا در این نمایشگاه ۵ استارت‌آپ را فاینانس و به این نمایشگاه رسما دعوت کردند. این نمایشگاه بزرگ‌ترین نمایشگاه صنایع کشاورزی دنیاست. یکی از این ۵ استارت‌آپ «بینج‌بار» است. پذیرش شدن در این نمایشگاه سرعت رشد ما را بالا برد. این نمایشگاه می‌تواند سکوی پرتاب ما برای برنامه صادراتی‌مان باشد.

۱۲. تاکنون چه جوایزی دریافت کرده‌اید؟

ما اصلا تاکنون برنامه‌ای برای شرکت در مسابقات نداشتیم و به همین دلیل در چنین مسابقاتی شرکت نکردیم و بیشتر در وضعیتی بودیم که می‌خواستیم تجاری‌سازی استارت‌آپ‌مان زودتر شکل بگیرد و زودتر به مرحله فروش برسیم.

۱۳. آیا رقبای داخلی و خارجی هم دارید و ویژگی منحصربه‌فرد شما در قیاس با آنها چیست؟

در حوزه برنج تاکنون استارت‌آپ خاصی ندیدم؛ اما در حوزه محصولات دیگر مثل عسل و زعفران استارت‌آپ «کشمون» را داریم. ما در بحث فروش متفاوت از بقیه نیستیم. همه ما کنترل کیفیت از کشاورزی تا مصرف‌کننده داریم؛ اما ویژگی منحصربه‌فرد ما بحث حمایت فنی- ترویجی است که از کشاورزمان داریم؛ یعنی ما از تولید تا مصرف و در هر مرحله از کشت با کشاورزان در ارتباطیم. آب و هوا را بررسی می‌کنیم و نکات خاصی را در مورد کشت به آنها می‌گوییم؛ اما از سال آینده برنامه داریم به صورت حضوری و میدانی سر مزارع آنها حضور یابیم و آنها را راهنمایی کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.