صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / گسترش ناچیز استارت آپ های پزشکی
گسترش ناچیز استارت آپ های پزشکی

صفر تا صد پذیرش، نسخه‌خوانی، پزشک، صندوق و… دستی است

گسترش ناچیز استارت آپ های پزشکی

کسب و کار- استارت‌آپ‌های حوزه صنعت بهداشت و سلامت، سال به سال در حال تغییر است و جهان با نوآوری‌های فناوری اطلاعات در عرصه پزشکی روبرو می‌شود. در ایران نیز اقداماتی در حوزه بهداشت و سلامت انجام شده ولی در حوزه دارو هنوز مشکلاتی وجود دارد که کسب و کارهای آنلاین نتوانسته اند به آن ورود کنند. در ایران برخلاف استارت‌آپ‌های غذا و حمل و نقل و آموزش و ...شاهد گسترش چشمگیر استارت‌آپ‌های دارویی نیستیم و هنوز مردم و جامعه پزشکی، روی خوشی به آن‌ها نشان نداده اند که به نظر می آید فرآیند جریان‌ساز استارت‌آپ‌های پزشکی در روزهای پایانی دومین دهه قرن بیست و یکم، این معادله را دست خوش تغییرات اساسی کنید.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما در این رابطه رضا جمیلی، فعال استارت آپی می گوید: روزانه چندصد هزار نسخه پزشکی در ایران در داروخانه‌های سراسر کشور و در صف‌های کوتاه و طویل تبدیل به دارو می‌شوند. یک بازار چند میلیارد دلاری سالانه، که هنوز صفر تا صد آن دستی است. پذیرش، نسخه‌خوانی، پزشک، صندوق و… روندی است که هر شهروند ایرانی در طول ماه حداقل یک بار برای یکی از اقلام دارویی یا بهداشتی داروخانه‌ها گذارش به آن می‌افتد. روندی که وقتی با ترافیک و هزینه‌های رفت‌و‌آمد جمع شود به یک روند به‌شدت مستعد بهینه‌سازی بدل می‌شود. چنین‌ روندهایی از بهترین بازارها برای استارتاپ‌ها هستند.

رویه‌های سنتی، هزینه‌زا و زمان‌بر که می‌توان به کمک پلتفرم‌های آنلاین از آن‌ها پول در آورد. تا حالا وزارت بهداشت در برابر فروش آنلاین دارو مقاومت زیادی کرده است و این خود بزرگترین مانع در شکل‌گیری یک اکوسیستم استارتاپی در این حوزه بوده اما خبرها حاکی از آن است که بازار دارو آماده آنلاین شدن است و همین حالا تعدادی تیم استارتاپی در حال کار و توسعه پلتفرم‌های خود برای گرفتن بخش‌هایی از آن هستند. بازاری که اگر محدودیت‌های آن برداشته شود و ایده‌ها و بیزنس‌مدل‌های درست به آن ورود کنند جذابیت‌هایش بسیار بیشتر از حوزه‌هایی چون بلیت‌فروشی یا حمل‌و‌نقل آنلاین است. Myra یکی دیگر از استارت‌آپ‌های خلاقانه است که داروها را در عرض یک ساعت در خانه به شما عرضه می‌کند. این استارت‌آپ حدود ۱۰۰۰ تراکنش را در روز به انجام می‌رساند. یکی از بنیان‌گذاران این ایده می‌گوید: ما امیدواریم که تاثیر مثبتی بر زندگی مردم، بیماران و هر کسی که نیاز به درمان دارد، داشته باشیم.

حوزه بکر بستری مناسب برای فعالیت کسب و کارهای دارویی است

رضا بهرام نژاد، کارشناس استارت آپ

بهبود اکوسیستم استارت آپ های تامین دارو در کشور نیازمند ارایه طرح ها و ایده های خلاق از سوی کسانی است که به راستی دغدغه تامین دارو برای بیماران و مردم را دارند. در سیستمی که امروز داروخانه های کشور فعالیت دارند فضایی کاملا سنتی حاکم است که تمام مراحل آن دستی و بدون بکارگیری فناوری است که به شدت جای خالی کسب و کارهای نوین را در این حوزه نشان می دهد. متاسفانه در سال های اخیر تلاشی برای راه اندازی این کسب و کارها در سیستم بهداشت و درمان کشور نشده و حتی در مقطعی وزارت خانه مربوطه نیز با حضور استارت آپ ها در این حوزه مخالفت داشته است. اما با توجه به اینکه فضای کشور به سمت فضای آنلاین و کاهش هزینه ها می رود به خودی خود حضور این کسب و کارها ضرورت پیدا می کند و مردم نیز از سهولت تهیه و تامین دارو رضایت خواهند داشت.

در حال حاضر سامانه ای تلفنی برای اطلاع از موجودی دارویی بخصوص در رابطه با داروهای نایاب و وارداتی وجود دارد که در بیشتر موارد از اتمام موجودی داروی مورد درخواست خبر می دهد. بناراین برای بخش دارویی کشور نیاز به تحول وجود دارد. داروخانه ها امروز بخش مهمی از سیستم درمانی را بر عهده دارند که گردش مالی میلیاردی را رقم می زنند بنابراین این فرصتی بسیار مناسب برای تشکیل و شکل گیری استارت آپ های دارویی است و این حوزه بکر بستری مناسب برای فعالیت کسب و کارها را دارد. موضوع نگران کننده و تاسف برانگیز است که، طی سال های اخیر بر خلاف استارتاپ های خرید کالاها، حمل و نقل، آموزش و … شاهد گسترش ناچیز استفاده از استارت آپ های پزشکی در کشور بوده ایم چرا که این موضوع نه ازسوی مردم و نه از سوی جامعه پزشکی، مورد استقبال و توجه ویژه قرار نگرفته است.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.