صفحه اصلی / اسلایدر / تله بازار مسکن ترکیه برای ایرانی‌ها
تله بازار مسکن ترکیه برای ایرانی‌ها
اقامت موقت ترکیه

خرید ملک در ترکیه توسط ایرانی‌ها نسبت به سال ۲۰۱۸، ۸۹ درصد افزایش یافت

تله بازار مسکن ترکیه برای ایرانی‌ها

کسب و کار- ارزان‌فروشی کاذب و فروش خانه‌های بدون سند دو خطر بزرگ دیگر است که ابعاد تله بازار مسکن ترکیه برای ایرانی‌ها از سوی دلالان را به خوبی نمایان می‌کند. امروز شاهد تبلیغات گسترده خرید و فروش مسکن در کشورهای خارجی و تهاتر ملک در ایران با ملک در سایر کشورها در فضای مجازی، شبکه‌های ماهواره‌ای و هزاران روش دیگر مواجه هستیم.‌ طبق اعلام رسانه‌های کشور ترکیه در سال ۹۷ میزان خرید ملک در این کشور توسط ایرانی‌ها به اندازه خرید ملک در ۱۰ سال گذشته بوده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، از سوی دیگر در گزارش جدیدی اعلام شده است که خرید ملک در ترکیه توسط ایرانی‌ها نسبت به سال ۲۰۱۸، ۸۹ درصد و نسبت به سال ۲۰۱۷، ۶۴۰ درصد رشد کرد. مقایسه میزان خرید مسکن در ترکیه توسط ایرانی‌ها که از آمار اداره آمار ترکیه استخراج شده نشان می‌دهد که شتاب خرید مسکن در ترکیه از سوی ایرانی‌ها در سال ۲۰۱۹ به شدت افزایش یافته به طوری که در هشت ماه اول این سال میلادی ۳۱۳۵ واحد مسکونی در ترکیه خریداری شده که نسبت به سال ۲۰۱۸، ۸۹ درصد افزایش یافته و نسبت به سال ۲۰۱۷، ۶۴۰ درصد بیشتر شده است.

اما در آمار دیگری آمده است که ۵۵۰ میلیون دلار میزان ارزی است که در ۶ ماه اول سال میلادی برای به دست آوردن شهروندی ترکیه از کشور خارج شده ‌است. ماجرا از این قرار است که با خرید خانه‌ای حداقل به ارزش ۲۵۰ هزار دلار می‌توان اقامت دائم و شهروندی ترکیه را به دست آورد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ایرانی‌ها  تنها طی ۶ ماه، ۲ هزار و ۲۰۲خانه در ترکیه برابر با ۵۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار خریده‌اند. خانه‌هایی که اگر با میانگین قیمت دلار ۱۲ هزار تومانی محاسبه شود، قیمت هر کدام از آن‌ها حداقل ۳ میلیارد تومان است. با این حساب ۸ هزار و ۷۲۴ میلیارد تومان از منابع ارزی کشور، تبدیل به خانه در ترکیه شده‌است. در کنار این عددها، مهاجرت ایرانی‌ها به ترکیه نیز ۱۵۰ درصد افزایش یافته‌است.

البته البته در نظر داشته باشید در صورتی که قصد خرید ملک در آنکارا و ترکیه اخذ شهروندی ترکیه است ارزش ملک خریداری شده می بایستی حداقل ۲۵۰۰۰۰ دلار آمریکا یا معادل آن به یورو و یا دلار باشد. اما در این میان شنیدن تجربه تلخ کسانی که به سودای سرمایه گذاری و دریافت اقامت راهی دوبی و ترکیه شده و پس از چند سال شکست خورده و با دست خالی به ایران برگشتند زنگ خطری برای آنهایی خواهد بود که مجذوب تبلیغات وسوسه انگیز شده و هنوز سودای سفر در سر دارند. اما خارجی‌ها بیش از هر شهر دیگری در استانبول، مرکز مالی و بزرگترین شهر این کشور خانه می‌خرند.۸۹۰۰ خانه در این شهر به خارجی‌ها فروخته شده و بعد از آن هم آنتالیا با ۴۰۹۳ ملک و پایتخت این کشور یعنی آنکارا با فروش هزار و ۱۱۱ خانه قرار دارد. در حال حاضر میانگین قیمت خرید هر متر خانه در استانبول، ۹ میلیون تومان است.

 

اقامت، ترفند دلالان املاک ترکیه برای کلاهبرداری

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک

در سالهای اخیر بخصوص از سال گذشته تا به امروز شاهد افزایش آمار خرید ملک در کشورهای همسایه و نزدیک ایران بوده ایم. شرایط نامناسب اقتصادی حاکم بر کشور مردم را بر آن داشت تا به فکر مهاجرت به کشورهای دیگر نزدیک ایران بخصوص ترکیه که شباهت زیادی با ایران دارد بیفتند. آمارهای منتشر شده نشان می دهد آمار خرید ملک نسبت به سال گذشته افزایش زیادی داشته و این در حالی است که در این بین سرمایه بسیاری از مردم که رویای اقامت در ترکیه را در سر می پروراندند از بین رفته و کسی برای بازگشت آن خود را مسوول نمی داند. شرایط اقامت در هر کشور با کشور دیگر متفاوت است و صرف اینکه ترکیه شباهت زیادی با ایران دارد خرید ملک نمی تواند به تنهایی مجوزی برای اخذ اقامت قلمداد شود. این اقداماتی که در چند سال اخیر از سوی ایرانی ها برای خرید ملک انجام شده و ادامه دارد در حالی است که دولت ترکیه برای خریداران ملک در این کشور که باید ۲ سند داشته باشند اینگونه عمل می کند که دو سند صادر می شود. یکی سند شهرداری که عموماً ایرانی ها فریب این سند را می خورند، سند اصلی هم است که باید حتماً تصرف شده باشد.

برای سند اول یا همان شهرداری نیز به هیچ عنوان تابعیت داده نمی شود. این در حالی است که بسیاری از افراد با خرید ملک در ترکیه در آن اقامت ندارند و به صرف اینکه ملکی در ترکیه داشته باشند آن را خریدارای می کنند. در بسیاری از موارد نیز شاهد مالباختگی افرادی هستیم که مشاوران و دلالان املاک در ترکیه باعث آن بوده اند و با تبلیغات اغوا کننده و خرید ملک ارزان تر تمام سرمایه افراد مذکور را کلاهبرداری می کنند. افرادی که در این بین از این معاملات سود می برند افرادی واسطه و دلال هستند چراکه واحدهای مجوز دار مشاوران املاک نمی توانند به این موضوع ورود کنند. واسطه ها و دلالان با ارتباطاتی که با دلالان ترکیه ای و کشورهای همجوار دیگر مانند گرجستان دارند، ملک های زیادی را برای فروش از طرق مختلف پیشنهاد می کنند که در بسیاری موارد رویای اقامات با خرید ملک به سراب تبدیل می شود و سرمایه هایی که به این سمت هدایت شده اند به طور کامل به جیب دلالان می رود. به طور کلی هر شخصی که در ترکیه، دبی، کویت، باکو و برخی از کشورهای جهان ملک خریده، مالباخته شده و توصیه این است که هموطنان سرمایه های خود را در داخل کشور سرمایه گذاری کنند.

ترکیه، تنها گزینه روی میز برای مهاجرت

سعید معیدفر، جامعه شناس

شرایط اقتصادی امروز کشور تقریبا همه را به این اطمینان رسانده که ماندن در ایران آینده ای خوبی ندارد و نزدیکترین راه حل برای آنها مهاجرت به کشورهای هم جوار ایران است. برای ایرانی هایی که آمارها نشان می دهد علاقه زیادی برای مسافرت و تفریح در ترکیه دارند تنها گزینه روی میز مهاجرت به این کشور است. واحد پول ترکیه نسبت به دیگر کشورها برای ایرانی ها صرفه بیشتری دارد و می توانند در این کشور تا حدود زیادی راحت زندگی کنند.

اما اقامت در ترکیه برای ایرانی ها از زمانی اوج گرفت که ترکیه اجازه اقامت در این کشور را با خرید ملک داده است. در این بین اما باید به این نکته توجه داشت که خرید خانه به این معنا نیست که تمام خانواده می توانند در ترکیه اخذ اقامت کنند چراکه با خرید خانه تنها به کسی که خانه به نام اوست اقامت می دهند. به طور کلی مهاجرت در کنار صرف هزینه های بالا به مقدماتی برای پذیرش در کشور مقصد نیازمند است و علاوه بر شرایط، فرصت های مهاجرت و توانمندی ها نیز به میان می آید و فرد باید توان پرداخت هزینه های مهاجرت را داشته باشد. افزون بر این، شرایط مقصد نیز بسیار مهم است و باید شرایط پذیرش فرد در جامعه به عنوان شهروند فراهم باشد. با توجه به آنچه گفته شد تنها کسی می توانند مهاجرت کند که این توانایی را اعم از اقتصادی، اجتماعی و … داشته و کشور و جامعه مقصد نیز پذیرای او باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.