صفحه اصلی / اقتصادی / بانک / چالش اتصال نظام بانکی ایران به جهان پس از تحریم ها

درگفت وگو با فرهاد وکیلیان، مدیرعامل شرکت سابین تجارت آریا بررسی شد

چالش اتصال نظام بانکی ایران به جهان پس از تحریم ها

کسب و کار نیوز - درقسمت اول گفت وگوی الفبا با فرهاد وکیلیان، مدیرعامل شرکت سابین تجارت آریا از شرکتهای زیرمجموعه هلدینگ بانک ایران زمین وضعیت خوب نظام بانکی کشورمان را از نظر پرداختهای الکترونیک باوجود تحریم های ظالمانه بررسی کردیم؛ دربخش دوم و پایانی گفت وگو با وکیلیان که دودهه از عمرش را در عرصه پرداختهای دیجیتال سپری کرده است، برخی از چالشهای موجود دراین خصوص را بیشتر به بحث و مداقه گذاشتیم ، از جمله این که درشرایط حاضر امکان استفاده گردشگران خارجی از کارتهای بین المللی در داخل ایران وجود ندارد و این که چگونه می توان این مساله را حل کرد، موضوع استفاده از رمزارزها در تجارت الکترونیک و پرداختهای دیجیتال در داخل کشور ، بحث دیگر بخش پایانی این گفت وگو است که جزئیات بیشتر را در پرسش و پاسخ با این مدیرکهنه کار در عرصه نظام های پرداخت الکترونیک می خوانید.

کسب و کار نیوز – ?الان هیچ مدلی برای این که یک گردشگر بیاید داخل ایران و از کارتهای بین المللی بانکی مثل مستر یا ویزا و امثال آن استفاده کند وجود ندارد؟

?-به شکل خیلی محدودی سالها پیش برخی بانکها پیش قراول شدند وسیستمی را برای آن ایجاد کردند ولی متاسفانه به دلیل تحریم ، تقریبا بی فایده است و کار نمی کند.که قطعا روشهای خلاقانه ای وجود دارد که این مسائل را حل و فصل کند که شرکت سابین روی آن نظر و فعالیت هایی خواهد داشت.

?کار نمی کند یا مشتری ندارد؟

?-ما درایران گردشگر داریم ولی ایشان در حوزه مسائل مالی دچار گرفتاری می شوند، چون کارتشان بین المللی است و نمی توانند استفاده کنند.

?پس مشکل نرم افزاری است؟

?-مشکل نرم افزاری است البته نه این که دانش آن نباشد ، مشکل آن است که به دلیل تحریم نمی توانید به سیستم بین المللی اتصال یابید و چون کار نمی کنند به دنبال آن هستیم که مدلی را بگذاریم که با استفاده از آن گردشگران را جذب کنیم و با روش¬های خلاقانه مشکل آن را برطرف میکنیم.یکی از پروژه های ما نیز همین است ولی این کارها یک زیرساخت می خواهد که اگر ۱۰ سال پیش می خواستیم ایجاد کنیم بسیار مشکل بود ولی الان چون دانش و امکانات آن هست، به راحتی می توانیم ظرف مدت کوتاهی زیرساختهایی که استاندارد است را استفاده کنیم . در حال حاضرگردشگران زیادی را در زمینه های مختلفی مثل گردشگری سلامت و غیره داریم که اگر بتوانیم برای آنها کاری کنیم اقدامی ارزشمند است،بانک ها اگر به این موضوع ورود کنند فکر کنم اعتماد بیشتری را درداخل و خارج می تواند ایجاد کند و حضور بانک ایران زمین در کنار شرکت یک فرصت محسوب میشود.

?البته فکر کنم که شما درآینده ورود گسترده ای در این زمینه داشته باشید؟

?- وابسته است به راهبرد بانک یا بانک های طرف قرارداد، ما شرکتی هستیم که تمام سعیمان آن است که بر اساس بانکداری دیجیتال ، پرداخت دیجیتال راه بیندازیم.هرچیزی که حال و هوای پرداخت دیجیتال داشته باشد مشتاق به آن هستیم.

?با توجه به آمار بیش از ۷میلیونی پوزهای داخل کشور که فرمودید و مشکل تحریم، اگر بخواهیم روزی به شبکه بین المللی متصل شویم آیا این پوزها دچار مشکل می شوند؟

?- خیر؛ به لحاظ فنی دچار مشکل نمی شوند چون دانش آن در کشور وجود دارد، بلکه کار بسیار سختی پیش¬¬رو خواهد بود،که همه ارگانهای مالی و بانکی کشور باید به آن ورود کنند.

?این کار سخت نیاز به نرم افزار دارد یا سخت افزار؟

?-صد در صد ما در لایه اپلیکیشن و چه بسا در لایه های میانی نرم افزاری باید تغییراتی داشته باشیم و مدل کسب و کاری مان نیز نیاز به تغییر خواهد داشت و در واقع در اکثر موارد سخت افزار¬های موجود در ایران مشکلی از این بابت نخواهند داشت.

?سخت افزار چطور؟

?-غالب آنها نه {نیاز ندارد}، چون اگر پیشرفته ترین کشورهای دنیا هم بروید، پوزهای مشابه ما رادر آنجا زیاد می بینید. یک گزارش بین المللی وجود دارد به نام نیلسون ریپورت که سهم بازار پوزهای جهان را دارد،که گزارش می دهد در ایران نیز از همان الگو دارد پیروی می شود، مثلا از ۵برند برتر جهانی طبق این گزارش دارد درایران استفاده می شود.ضمن این که پوزهای قدیمی در ایران هنوز در جاهای مختلف دنیا در حال استفاده هستند.

 

?صحبت از پوز شد، دیدم که محصول جدیدی به نام ام پوز را در سبد محصول داریم، استقبال از ان چگونه بوده است؟

?-در حال تغییر ساختار و کاربری آن هستیم؛ در واقع از آن استقبال زیادی نشده است چون با دو وسیله کار می کند، یکی موبایل و دیگری خود دستگاه و برای مردم جذاب نیست که از دو دستگاه استفاده کنند ،چون باید موبایل با دستگاه دیگر ارتباط برقرار کند و به یکدیگر متصل شوند. این مدتی زمان می برد و ما عادت کرده ایم که بلافاصله ظرف چند ثانیه با کارت خرید کنیم.استاندارد خرید با کارت درایران بیش از ۶، ۷ ثانیه نیست بنابراین مردم ترجیح می دهند از آن خیلی استفاده نکنند.در کل درکشور حدود ۱۲هزار دستگاه از آن توزیع شده است و ما داریم با مدل و کاربری جدیدی وارد استفاده از آن می شویم.

?یکی دیگر از عرصه های پرداخت الکترونیک الان در آزادراه ها برای پرداخت عوارض وجود دارد، آیا دراین حوزه هم ورود کرده اید؟

?-این حوزه جذابی است ولی تابه حال ورود نکرده ایم.

?دیدگاه کارشناسی شما در مورد استفاده از رمزارزها در حوزه پرداخت الکترونیک کشور چیست؟

?-درخصوص رمزارزها معتقدم که همیشه فناوری جلوتر از رگولاتور است، وقتی که چیزی زیاد می شود و یک فناوری می آید و پایه ای نشده است باید پس از مدتی کار کردن رگولاتور درمورد آن قانون گذاری کند ولی نوع قانون گذاری نباید به گونه ای باشد که افرادی که درآن کسب وکار هستند بروند کار خودشان را بکنند، قانون باید طوری باشد که اکثریت از آن راضی باشند و با آن کار کنند و عادلانه باشد.ما اگر در حوزه رمز ارز طوری قانون گذاری کنیم که جامعه مرتبط از آن استفاده کنند، خوب است.

?البته براساس اطلاعیه بانک مرکزی تولید رمز ارز الان درکشور ممنوع نیست بلکه استفاده از آن در داخل ممنوع است و حتی اگر کسی بتواند درداخل تولید و درخارج مصرف کند باز هم مشکلی وجود ندارد، آیا در حوزه هایی که الان امکان کار وجود دارد ، شرکتهای پرداخت مثل سابین می توانند ورود کنند؟

?- مسائل متناقضی وجود دارد. ما تا وقتی که برای این موضوع یک سیستم نوآوری نداشته باشیم برنامه¬ای نخواهیم داشت. ما به عنوان شرکت پرداخت نیازداریم که استراتژی¬های بالا¬سری را اجرا کنیم که به این حوزه برویم و اگر راهبرد بالاسری ایجاب کند ما هم ورود خواهیم کرد و فعلا راهبرد این نیست و به نظر من تا تکلیف قانون دراین زمینه مشخص نیست و یک قانون جامع و کامل و اثرگذار وجود نداشته باشد ورود به آن برای شرکتهایی مثل ما کار غلطی است.البته ما آماده ایم در این حوزه با همه شرکتهایی که مثل ما کار می کنند، کار مشترکی انجام دهیم.ما می توانیم یک پلت فرم مشترک با بانکهای مختلف داشته باشیم و سرویسهایمان را روی آن بگذاریم که هرکسی بر اساس آورده اش از آن منتفع شود.امیداورم که رگولاتور یک قانون جامع و کامل و مشترک را با حضور افراد خبره برای رمزارز بگذارد.

?البته اشاره ای به اثر تحریم ها در زمینه پرداختهای الکترونیک داشتید ولی می خواهم بدانم که تحریم های ظالمانه اثری در تجارت و کسب وکارتان نیز داشته است یا خیر؟

?-هیچ کسی نمی تواند بگوید که تاثیر نگذاشته است، ما سال گذشته در برخی از نمایشگاه های بین المللی به خاطر تحریم نمی توانستیم شرکت کنیم ؛ ولی این تحریم ها یک سری حسن نیز برای کشور دارد به شرطی که قدر آن را بدانیم. شما اگر در فروشگاه های بزرگ بروید دیگر جنس خارجی کمتر می بینید در واقع این موضوع هم فرصت است و هم تهدید. فرصت از این جهت که فضا برای این که تولید رونق پیدا کند به شرط این که تا زمان هست ما در حوزه تولید داخل کیفیت را بالا ببریم و در تولید محصول داخلی به جزئیات نیز توجه کنیم.اما از طرف دیگر جنس خارجی نمی توانید بخرید و مشابه ایرانی آن نیز بعضا کیفیت پایینی دارد و اگر این کیفیت بالا نیاید تجربه نشان داده است که جنس خارجی بالاخره با قیمتهای بالاتر وارد کشور می شود و تولید ملی اتفاق نمی افتد . در حوزه پرداخت هم همین طور است. ما اگر بتوانیم امکاناتی را فراهم کنیم که بار را از دوش مردم برداریم و مردم را درگیر کارهای خلاقانه و جذاب کنیم و کیفیت خدماتمان را بالا ببریم من تصورم این است که تحریم ها از جهاتی بد هم نیست، ضمن این که مدیرانی که در دوره تحریم کار کرده اند غالبا افراد خلاقی هستند، در حال حاضر شعار و چشم انداز شرکت سابین پرداخت نوآورانه دیجیتال است و امیدوارم که با حمایت بانک و رسانه ها به این هدف دست یابد.

همچنین مطالعه کنید:

امکان پرداخت پول از طریق موبایل به جای استفاده از کارت

به گزارش کسب و کار نیوز؛ مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک‌ مرکزی گفت: یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.