چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / دعوای اصناف و هایپرها بر سر فروش فرش
دعوای اصناف و هایپرها بر سر فروش فرش

بازار فرش ماشینی به بازاری چند متولی تبدیل شده است

دعوای اصناف و هایپرها بر سر فروش فرش

کسب و کار- وابستگی صنعت فرش ماشینی به مواد اولیه وارداتی یکی از عمده ترین و مهمترین مشکل این صنعت است. از طرفی دیگر در بازار داخلی این کالا مشکلاتی وجود دارد که موجب ایجاد هرج و مرج و اختلافات گسترده صنفی شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، فرش ماشینی امروز توانایی تامین نیاز بازار داخلی را دارد اما مشکلات داخلی هرج و مرج زیادی را در آن ایجاد کرده است. فعالان بازار فرش ماشینی از فروش این کالا در هایپرمارکت ها و فروشگاه های بزرگ شکایت دارند و آن را مانعی بر سر راه کسب و کار خود می دانند. این فروشگاهها مدت های زیادی است به رغم نارضایتی اصناف فرش ماشینی هم چنان به فعالیت در این حوزه ادامه داده اند و این بازار را به بازاری چند متولی تبدیل کرده اند.

اما علی فرهی، مدیرعامل یکی از هایپرهای فرش به این اظهارات واکنش نشان داده و در زمینه نحوه کار فروشگاه های بزرگ فرش ماشینی و مسائل مطرح شده توضیحاتی داد.  فرهی در این باره گفت: اخیرا رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی تهران طی مصاحبه ای عملکرد هایپر مارکت های فرش را زیر سوال برده و مطالبی را عنوان نموده که از منظر کارشناسی صحیح نیست. بدیهی است هیچ اتحادیه یا سازمانی نباید در اموری که در آن تخصصی ندارد اظهار نظر نماید. اظهار نظر در خصوص هزینه های هایپرها، تبلیغات، قیمت گذاری فرش در حیطه وظایف و تخصص اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی نیست و هر کدام متولی و ساز و کار مریوط به خود را دارد ضمن آنکه اساسا هایپر ها و فروشگاه های زنجیره ای تحت پوشش اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای هستند بنابراین ضمن پاسخ به موارد مطروحه ایشان توصیه می کنیم ایشان در حوزه کاری خودشان اظهار نظر نمایند تا مصرف کنندگان با اظهارات غیر کارشناسی دچار گمراهی نشوند.

فرهی  در پاسخ به سئوالی در زمینه نحوه قیمت گذاری محصولات در فروشگاه های بزرگ فروش فرش ماشینی گفت:هایپر های فرش، اعتبار صنعت خرده‌فروشی فرش ایران و عامل اصلی توسعه بازار فرش کشور هستند. اعتبار هستند چون هایپرهای فرش، با دارا بودن یک فروشگاه چند هزار متری، تنوع بسیار بالایی از محصولات را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند و فروشگاه هایی شکیل، ضابطه‌مند، با نیروهای آموزش‌دیده و محصولاتی با قیمت‌گذاری اصولی و صحیح هستند.

هایپرها هرگز نمی‌توانند قیمت را غیرواقعی اعلام کنند، چراکه بسیار زیر ذره‌بین هستند. فرضا شما اگر به یک هایپر فرش مراجعه کنید، می‌بینید که از همان ابتدا از شما سؤال می‌کنند: چطور با ما آشنا شدید؟ نحوه برخوردها علمی و نیروهای فروش آموزش دیده هستند، از طرفی فضا به نحوی طراحی شده که باب میل و مناسب یک خانواده باشد؛ امکانات جانبی مثل پارکینگ، رستوران‌ها در اختیار مشتریان قرار گرفته و همچنین در مکان‌یابی فروشگاه ها، مسیرهای اتوبانی و بدون ترافیک را انتخاب شده است تا دسترسی‌مراجعان با سهولت بیشتری انجام گیرد.

ملاحظات قانون نظام صنفی برای فعالیت فروشگاه های بزرگ و هایپرها

محمد هادی کمالیان، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی و موکت تهران

تا قبل از ایجاد این فروشگاهها تمامی صنوف فروشگاهی فرش ماشینی تحت نظارت اتحادیه عمل می کردند، اما اکنون این قانون، فروشگاههای زنجیره ای و هایپر را از نظارت اتحادیه خارج ساخته و خود اتحادیه ای جداگانه دارند که تحت ساختار خود فعالیت می کنند؛ حال آنکه برای هر صنفی تنها یک متولی نیاز است نه چند متولی. وی تاکید کرد: این کار جز ایجاد هرج و مرج، نتیجه دیگری ندارد، ماههاست که اعتراض خود را از این هرج و مرج که در بسیاری از مواقع به دلیل عملکرد نادرست فعالان در این مجموعه ها منجر به شکایات زیادی از سوی افراد می شود را به اتاق اصناف و سازمان صنعت داده ایم که تا کنون به نتیجه درستی نرسیده ایم. متاسفانه در رابطه با فروشگاه های بزرگ و هایپرها ملاحظاتی در قانون نظام صنفی شده که شیرازه این صنف را بهم ریخته و موانع و نا ایمنی در واحدهای تحت نظارت این اتحادیه به وجود آورده است.

مسئولان به جای ایجاد قوانینی که یکپارچگی را از هم می پاشد باید به فکر اتحاد و منسجم کردن جایگاهها باشند. یک بام و دو هوا کردن فعالان یک صنف منجر به بی نظمی و سو استفاده می شود که زیان آن در نهایت به مصرف کننده و مردم می رسد، در این باره هزاران بار تذکر داده ایم اما تا کنون نتیجه ای نداشته است. امید به آینده نزدیک داریم تا این مجموعه ها نیز تحت نظارت اتحادیه فعالیت نمایند و شاهد یکپارچگی باشیم. موضوع نامشخص ارز برای فرش ها نیز از جمله مواردی است که منجر به گرفتاری برای افراد می شود، هر قیمتی با هر سلیقه ای که در نهایت منجر به اختلال در بازار می شود برای کشور بسیار نامناسب و زیانبار بوده و گاهاً جبران ناپذیر است.

بارها اعلام کرده ایم تا سازمان های ذیربط، نرخ گذاری فرش را به دست اتحادیه بسپارند تا با کارشناسی دقیق قیمت صحیح را ارزیابی و اعلام نماید، گاهاً در فروش یک فرش ۱۲۰۰ شانه ای در هر مدل با یک متریال با تفاوت قیمت بالا مواجه می شویم که این نه با ارزش گذاری ها سازگاری دارد نه عادلانه است و تنها از بی قانونی نشات می گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.