صفحه اصلی / اسلایدر / سود بالای تسهیلات طرح ملی مسکن
سود بالای تسهیلات طرح ملی مسکن

کارشناسان معتقدند طرح ملی مسکن منجر به تولید مسکن ارزان نمی‌شود

سود بالای تسهیلات طرح ملی مسکن

کسب و کار نیوز-در حالی که کارشناسان بازار مسکن تاکید دارند سود تسهیلات مسکن باید زیر 7 درصد باشد، در طرح ملی مسکن نرخ سود تسهیلات 18 درصد در نظر گرفته شده است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، پس از اوج‌گیری قیمت مسکن و مشکلاتی که برای بسیاری از مردم در خصوص اجاره و خرید مسکن پیش آمد، طرح‌های متفاوتی از سوی دولت برای حل مشکل بازار مسکن مطرح شد که در هر یک از آنها هدف کمک به کاهش قیمت مسکن با پیشنهاداتی مثل ساخت مسکن ارزان، پرداخت تسهیلات با سود کم و مدت بازپرداخت طولانی و همچنین افزایش عرضه مسکن بوده است. از جمله این طرح‌ها، طرح ملی مسکن بود که جدی تر از سایر طرح ها دنبال شد و ثبت نام اولیه آن نیز شهریور ماه آغاز شد. اما صحبت‌های اخیر سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در خصوص تسهیلاتی که قرار است در قالب این طرح پرداخت شود یعنی وام ۷۵ تا ۱۰۰ میلیونی با نرخ سود۱۸ نشان می دهد، حمایت از متقاضیان خرید مسکن و پرداخت تسهیلات ارزان، شعاری بیش نبوده است.
در حال حاضر دو چالش اصلی پیش پای خریداران مسکن وجود دارد. یکی قیمت بالای مسکن و عدم همخوانی آن با تسهیلات پرداختی و دیگری ناتوانی در بازپرداخت تسهیلات. هر اندازه نرخ سود تسهیلات بابت ساخت مسکن بالاتر باشد، قیمت مسکن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. از طرفی کارشناسان اعتقاد دارند، رقم تسهیلات اعلام شده در طرح ملی مسکن، جوابگوی هزینه ساخت مسکن نخواهد بود.
در همین رابطه سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی جزئیات جدیدی از ثبت‌نام طرح ملی مسکن و میزان تسهیلات اختصاص یافته به این طرح خبر داد و گفت: سهمیه استان تهران در طرح ملی مسکن مشخص شده و به زودی ثبت‌نام در تهران نیز آغاز می‌شود.
محمود محمودزاده ، در خصوص اینکه با توجه به آغاز ثبت‌نام اولیه مسکن ملی تا دو هفته آینده در ۱۰ استان کشور آیا برای شهر تهران نیز این اقدام اجرایی خواهد شد، گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هر استانی که شرایط لازم برای ثبت‌نام مسکن ملی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشد از سوی اداره کل و شهرسازی آن استان اعلام شود. این اقدام برای آنها اجرایی خواهد شد.
محمودزاده گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در طرح اقدام ملی مسکن پروژه به پروژه این رقم متفاوت خواهد بود، اما در این طرح میزان تسهیلات ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد خواهد بود.
وی با بیان این‌که طبق قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن متقاضیان ثبت‌نام مسکن ملی باید دارای چهار شرط اصلی باشند، تصریح کرد: تأهل، فاقد مالکیت خصوصی، عدم استفاده از امکانات دولتی از قبیل زمین، آپارتمان یا تسهیلات ویژه یارانه‌دار و داشتن سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا از جمله این شرایط است.

افشین پروین پور، کارشناس بازار مسکن

رقم ناچیز تسهیلات ساخت و ساز

هدف اولیه طرح ملی مسکن کمک به افزایش تولید مسکن بود تا اقشار ضعیف و متوسط در تامین مسکن مورد نیاز خود با مشکل چندانی روبه رو نباشند. اما طبق آنچه از جزئیات این طرح شنیده می‌شود، یعنی پرداخت تسهیلات ۱۰۰ میلیونی با نرخ سود ۱۸ درصد به نظر نمی‌رسد، این طرح اهداف تولید مسکن ارزان را محقق سازد. البته در صورتی که زمین از سوی دولت به سازندگان تعلق گیرد، هزینه ساخت پایین می‌آید. اما در حال حاضر با توجه به بالا رفتن هزینه ساخت و ساز، حداقل مبلغ مورد نیاز برای ساخت مسکن۲۰۰ میلیون تومان است. یعنی تسهیلات ۱۰۰ میلیونی در برابر هزینه‌های ساخت مسکن، ناچیز است. موضوع مهم‌تر دیگر این است که نرخ سود۱۸ درصد بهانه سازندگان برای افزایش قیمت مسکن در موعد عرضه را تقویت خواهد کرد. مگر آنکه دولت در فرآیند عرضه دخالت مستقیمی داشته باشد که این موضوع نیز انگیزه سازندگان را برای تولید مسکن، کاهش می‌دهد. آنچه در خصوص طرح ملی مسکن، قابل طرح است، این است که جزئیات این طرح هنوز مبهم است و علی رغم اینکه ثبت نام آغاز شده اما معلوم نیست که دولت به چه شکل قرار است این طرح را عملیاتی کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.