صفحه اصلی / اسلایدر / تکنولوژی بسته بندی صادراتی نداریم
تکنولوژی بسته بندی صادراتی نداریم

«کسب و کار» موانع صادرات تولیدات صنایع کوچک را بررسی می‌کند

تکنولوژی بسته بندی صادراتی نداریم

کسب و کار نیوز-یکی از مهم ترین مشکلاتی که مانع از سودآوری و درآمدزایی در صنایع کوچک و صادرات می‌شود، ضعف این صنایع در بسته بندی است. به گفته کارشناسان هر چند ما به لحاظ تولید محصول، مزیت‌های صادراتی داریم، اما فناوری بسته بندی همزمان با آن توسعه پیدا نکرده است و همین مسئله باعث می شود در بازارهای خارجی و حتی داخلی از رقبا عقب بمانیم.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، با توجه به کاهش درآمدهای نفتی یکی از منابع عمده درآمدی برای کشور، صادرات محصولات غیرنفتی به شمار می‌رود اما ضعفی که در خصوص بسته بندی محصولات تولیدی وجود دارد، باعث خام‌فروشی محصولات و سد صادرات شده است. به گفته کارشناسان به دلیل نبود توان بسته بندی و سرمایه گذاری ناکافی در بخشی از محصولات تولیدی در داخل کشور، معمولا این محصولات به صورت خام به دیگر نقاط کشور و حتی خارج کشور صادر می شود.
بر اساس گزارش‌های موجود، صنعت بسته‌بندی در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر، از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست. بررسی آمارهای موجود در صنعت بسته‌بندی و مقایسه آن با کشورهای دیگر نشان می‌دهد که سهم ایران در صنعت جهانی بسته‌بندی نیز بسیار ناچیز است. به اعتقاد کارشناسان، فقدان برخی از فناوری‌ها برای بسته بندی، محدودیت‌های واردات تجهیزات مورد نیاز و مشکلاتی که صنایع بسته بندی دارند، مانع از رونق صادرات صنایع شده و همین موضوع باعث می شود بازار صادراتی محصولات این صنایع روز به روز کوچک‌تر شود.
بر اساس آمارهای موجود، در مجموع حدود ۸۰ هزار واحد صنعتی کوچک در کشور وجود دارد که درون شهرک‌های صنعتی و بیرون از آن با ظرفیت کامل یا نیمه کامل مشغول به فعالیت هستند و برخی از این واحدها نیز متوقف شده‌اند. در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد این صنایع فعال است و نزدیک به ۵۰ درصد اشتغال کشور را در بر می‌گیرد.

علیرضا کلاهی صمدی، فعال اقتصادی

دسترسی دشوار به تجهیزات بسته بندی

یکی از مزایای صنایع کوچک در کشور این است که خیلی زود فناوری را جذب کرده و نوآوری دارند. به همین دلیل به لحاظ کارایی در اقتصاد حائز اهمیت هستند و اقتصاد کشورهای توسعه عمدتا وابسته به کار این صنایع است. برای مثال در کشورهایی مثل آلمان و یا ژاپن، صنایع کوچک سهم بالای ۸۰ درصد دارند. آنچه در کشور ما مانع از اثربخشی فعالیت صنایع کوچک و صادرات آن شده است، عدم تقسیم کار و موانع گسترش و فعالیت صنایع کوچک است. هر چقدر تعداد این صنایع افزایش پیدا کند، به تناسب آن تقسیم کار صورت می‌گیرد و صنایع بسته‌بندی هم فعال خواهد شد. اما در کشور ما عدم توسعه و گسترش این صنایع باعث شده، برخی از صنایع به اهمیت بسته بندی محصولات خود نپرداخته و یا صنایع بسته بندی نیز در این زمینه با مشکل مواجه باشند. در کشورهای توسعه یافته بسته بندی به صنایع تخصصی محول شده و موانع فعالیت این صنایع برداشته شده است. در حالی که در کشور ما این صنایع موانع زیادی برای واردات تجهیزات مورد نیاز دارند و از طرفی دسترسی به فناوری های لازم برای بسته بندی دشوار شده است. به همین دلیل بسته بندی مناسبی از محصولات صنایع صورت نمی‌گیرد. در حالی که برای کمک به صنایع کوچک و تحرک بازارهای صادراتی آنها، لازم است این مانع بزگ یعنی ضعف بسته بندی برداشته شود.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.