صفحه اصلی / اسلایدر / بیمه حساب های بانکی میلیاردی
بیمه  حساب های  بانکی  میلیاردی

کسب و کار طرح بیمه مرکزی برای مقابله با فیشینگ را بررسی می کند

بیمه حساب های بانکی میلیاردی

کسب و کار نیوز-سرقت اطلاعات حساب‌های بانکی از طریق ابزارهای الکترونیک یکی از مهم‌ترین مشکلات صاحبان حساب‌های بانکی است که رئیس کل بیمه مرکزی برای جبران خسارت های حاصل از آن ، از بیمه شدن حساب‌های بانکی خبر داده است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، طی سال‌های اخیر کلاه‌برداری‌های الکترونیک به‌روش‌های مختلف از جمله دستگاه‌های خودپرداز و همراه بانک افزایش یافته و همه ساله تعداد زیادی از افراد به این علت گرفتار خسارت‌های میلیونی می‌شوند. البته بانک مرکزی به شیوه‌های مختلف سعی در اطلاع رسانی مردم و جلوگیری از این تخلفات دارد. با این حال بیمه شدن حساب‌های بانکی راهکار مهمی برای جبران خسارت کسانی است که در دام کلاهبرداران می‌افتند و به نظر می‌رسد حداقل برای صاحبان حساب های بانکی با گردش بالا، حائز اهمیت باشد. به اعتقاد کارشناسان اینکه میزان خدمات و تعهد شرکت‌های بیمه‌ای در قبال این نوع حساب‌ها تا چه اندازه باشد؟ و از سویی شرکت‌های بیمه میزان حق بیمه‌ی پرداختی بابت حساب‌های بانکی را تا چه اندازه در نظر بگیرند، در استقبال و یا عدم استقبال مردم از این امر تاثیرگذار خواهد بود.
به گفته کارشناسان بیمه‌ای نیز راه اندازی بیمه خدمات بانکداری می تواند تا حد زیادی ریسک های پیش روی صنعت بانکداری را پوشش داده و امنیت تراکنش های بانکی را افزایش دهد.
در همین رابطه رئیس کل بیمه مرکزی ایران از طراحی مدلی برای پوشش بیمه‌ای حساب‌های بانکی در مقابل حملات سایبری و فیشینگ خبر داد و گفت: به نظر می‌رسد تا آخر امسال، طرح و مدل مربوط به بیمه حساب‌های بانکی در مقابل فیشینگ به تایید برسد و سال آینده اجرایی شود.

«غلامرضا سلیمانی» درباره بیمه حساب‌های بانکی در مقابل تهدیدات فضای مجازی و حملات فیشینگ، افزود: در سال ۱۳۹۵ پیشنهادی تحت عنوان «پوشش بیمه امنیت فضای مجازی» مطرح شد که قرار بود در قالب دستورالعمل «تدوین و عرضه محصولات بیمه‌ای جدید» تنظیم و از طریق یکی از شرکت‌های بیمه به بیمه مرکزی ارسال شود که تاکنون اقدامی انجام نشده است.

رئیس کل بیمه مرکزی اضافه کرد: همچنین در خرداد ماه سال ۱۳۹۸ نخستین کنفرانس بیمه ریسک‌های فضای مجازی در ایران با هدف بررسی و عملیاتی کردن طرح بیمه ریسک‌های فضای مجازی (ریسک‌های سایبری) برگزار شد.

سلیمانی ادامه داد: محورهای این کنفرانس شامل، چالش‌ها و فرصت‌های ارایه بیمه ریسک‌های فضای سایبری، نقش بیمه ریسک‌های فضای سایبر در تامین امنیت تجارت الکترونیک، بررسی موانع حقوقی و کاربردی ارایه بیمه نامه ریسک‌های فضای سایبری، بررسی چالش‌های ورود شرکت‌های بیمه‌گر به عرصه بیمه ریسک‌های فضای سایبری و تاثیر متقابل بیمه ریسک‌های فضای سایبر در نظام بانکداری الکترونیک بود.

وی با اشاره به پیچیدگی این نوع بیمه، اظهار داشت: جزئیات این پوشش، شناسایی خسارت‌های مربوط به این حوزه، مخاطرات و چالش‌های مشترک بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار، نرخ گذاری آن و فاکتورهای موثر بر نرخ، حدود تعهدات بیمه‌گر، بازاریابی خاص این رشته و نحوه نظارت بر این بیمه نامه نیازمند بررسی‌های دقیق و با اخذ آمار و اطلاعات مربوطه از پلیس فتا خواهد بود.

رئیس کل بیمه مرکزی به ویژگی‌های حملات فیشینگ اشاره کرد و ادامه داد: پس از انجام مطالعات لازم، در حال طراحی مدل پوشش بیمه‌ای حساب‌های بانکی در مقابل این نوع حملات هستیم.

سلیمانی گفت: به نظر می‌رسد تا آخر امسال، طرح و مدل مربوط به بیمه حساب‌های بانکی در مقابل فیشینگ به تایید برسد و احتمال دارد که سال آینده اجرایی شود.

میزان سرقت اینترنتی حساب‌های بانکی (فیشینگ) در ماه‌های اخیر رشد زیادی یافته است که قربانیان این نوع سرقت ها، امیدی به بازگشت پول‌های خود ندارند.

میزان کلاهبرداری‌های اینترنتی و فیشینگ (سایت‌های جعلی) در ماه‌های اخیر و به ویژه فصل تابستان جهش زیادی داشته و به وضعیت ناگواری رسیده به طوری که یک چهارم (۲۵ درصد) فیشینگ یک سال منتهی به تیرماه در نخستین ماه فصل تابستان رخ داده است.

فیشینگ به تلاش برای به دست آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی و … از طریق جعل یک وب‌سایت، پیامک و آدرس ایمیل گفته می‌شود. افراد سودجو پس از دریافت این اطلاعات به راحتی می‌توانند حساب‌های بانکی افراد را خالی کنند.

کامران ندری، کارشناس اقتصادی

کاهش ریسک حساب‌های بانکی

در حال حاضر بانک‌ها در قبال کسانی که در دام کلاهبرداران در فضای مجازی و با هکرها می‌افتند و حساب‌های آنها مورد دستبرد قرار می‌گیرد، هیچ مسئولیتی را قبول نمی‌کنند. مسئولیت اینگونه کلاهبرداری‌ها بر عهده دارنده حساب است که البته راه‌های در امان ماندن از کلاهبرداری‌ها هم از طریق شبکه بانکی روشن شده است. پوشش بیمه‌ای حساب‌های بانکی باعث کاهش ریسک دارندگان حساب‌های بانکی و امنیت بیشتر این حساب‌ها می‌شود که البته جز از طریق بیمه راه‌های کم هزینه تر دیگری نیز وجود دارد. با توجه به اهمیت نظام بانکداری الکترونیک و کلاهبرداری‌هایی که در فضای مجازی وجود دارد، کسانی که صاحب حساب‌های بانکی با رقم بالا و میلیاردی هستند، شاید حاضر به پرداخت حق بیمه برای در امان ماندن حساب خود باشند. بانک‌ها نیز مخالفتی با این اقدام بیمه مرکزی نخواهند داشت. اما موضوع این است که شرکت‌های بیمه حق بیمه پرداختی بابت حساب‌های بانکی را چقدر تعیین کنند و از طرفی میزان تعهدات بیمه در قبال حساب‌های بانکی به چه اندازه باشد؟ هرچقدر مبلغ تعیین شده کمتر باشد، جذابیت انجام این کار برای صاحبان حساب‌ها بیشتر خواهد بود. منتهی باید تاکید کرد که راه‌های کم‌هزینه تر دیگری نیز وجود دارد و معمولا مردم ترجیح می‌دهند، آن راه‌ها را برای در امان ماندن از کلاهبرداری‌ها، انتخاب کنند.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.