صفحه اصلی / اسلایدر / دولت امسال گندم وارد می کند
دولت امسال گندم وارد می کند

کشاورزان در اعتراض به نرخ خرید تضمینی گندم محصول امسال خود را به دولت نفروختند

دولت امسال گندم وارد می کند

کسب و کار- قیمت گذاری خرید تضمینی گندم از کشاورزان مدت ها به طول انجامید و طی روزهای گذشته قیمت این محصول برای خرید توسط دولت تعیین شد. اما گندمکاران در واکنش به تعیین نرخ ۲۲۰۰ تومان برای گندم، می‌گویند که ادامه این روند، منجر به فروش گندم در کشورهای همسایه و شکست طرح خودکفایی خواهد شد. هم چنین دولت نبود منابع مالی و جلوگیری از افزایش قیمت نان را بهانه خودداری از افزایش قیمت خرید گندم می‌کند درحالی که هزینه خرید گندم را می تواند از درآمد حاصل از فروش گندم به کارخانه‌های آرد و نانوایی‌های آزادپز بدست آورد.

شایلی قرائی

آخرین وضعیت گندمکاران در رابطه با نارضایتی از نرخ خرید تضمینی گندم تصمیم به شکایت به سازمان بازرسی کل کشور است. با توجه به اعلام نرخ ۲ هزار و ۲۰۰ تومانی برای خرید تضمینی هر کیلو گندم، بنیاد ملی گندمکاران به نمایندگی از جامعه کشاورزان به سازمان بازرسی کل کشور شکایت کرده که هم اکنون سازمان بازرسی در حال پیگیری شکایت کشاورزان است.

واکنش سخنگوی دولت به اعتراضات گندمکاران

سخنگوی دولت به گلایه‌ها و اعتراضات کشاورزان نسبت به پایین‌بودن نرخ خرید تضمینی گندم واکنش نشان داد و آن را مناسب ارزیابی کرد. علی ربیعی گفت: درست است اما باید به درصد رشد نرخ خرید تضمینی گندم توجه کرد. ربیعی افزود: افزایش قیمت نرخ خرید تضمینی گندم بر قیمت نان نیز اثر می‌گذارد و دولت برای تعیین نرخ خرید این محصول به کل جامعه نگاه می‌کند. وی ادامه داد: دولت نهاده‌های یارانه‌ای نیز به کشاورزان اعطا می‌کند و در مجموع ما فکر می‌کنیم که رقم قابل قبولی برای نرخ خرید تضمینی گندم تعیین شده هرچند که اگر منابع مالی بیشتری داشتیم دلمان می‌خواست که نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم بیشتر باشد. سخنگوی دولت اظهار داشت: دولت در برخی سال‌ها ۱۳ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی به کشاورزان پرداخت می‌کند که رقم قابل توجهی به‌حساب می‌آید.

وزیر جهاد کشاورزی: گندم‌های تولیدی به دولت فروخته نمی شود

وزیر جهاد کشاورزی از تصمیم دولت برای واردات گندم خبر داد؛ به گفته او علی‌رغم افزایش تولید گندم، نفروختن گندم‌های تولیدی به دولت از دلایل واردات گندم در سال جاری است. حجتی با اعلام خبر تصمیم دولت برای وارد کردن گندم نیز گفت: در چنین شرایطی، دولت تصمیم گرفت گندم را وارد کند که البته واردات گندم در حوزه فعالیت وزارت جهاد نیست و شرکت بازرگانی دولتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی و تصمیم‌گیرنده هستند.

 

سازمان حمایت به مشکلات افزایش قیمت نان ورود کند

عطالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران

نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم برای سال زراعی جاری ۲۲۰۰ تومان تعیین شده که این قیمت نیز پایین تر از قیمت های منطقه  است و مورد اعتراض جامعه کشاورزی قرار گرفته است. کشاورز برای کاشت و تولید گندم این سالها زحمات زیادی متحمل شده و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده است بنابراین انتظار از دولت این است که نرخ خرید را با نگاهی منصفانه تعیین کند نه اینکه این نرخ را عادلانه عنوان کند.

گندم محصولی است که در سالهای گذشته تولید آن به خودکفایی رسید اما با مشکلاتی که این روزها با آن روبرو شده این دستاورد مورد آسیب قرار گرفت و واردات گندم از سر گرفته شده است. در حال حاضر گندمکاران برای اینکه قیمت نان وابسته به نرخ گندم است بزرگترین آسیب را دیده اند و بهانه این است که با خرید گندم بالاتر از نرخ تعیین شده قیمت نان گران می شود بنابراین به عقیده متولیان باید گندم کار قربانی شود و ضرر و زیان زیادی را متحمل شود تا قیمت نان افزایش پیدا نکند. مسوولان دولتی بر این باورند که تعیین نرخ گندم اثر گذاری مستقیم بر قیمت نان خواهد داشت در حالی که اثر گذاری قیمت گندم بر نرخ نان مشکل سازمان حمایت است چرا که قیمت خرید تضمینی مطابق با هزینه‌های تولید و تورم باید اعلام شود.

هر بخش از اقتصاد کشور سازمان نظارتی و متولی خود را دارد بنابراین اینکه بخواهیم بخشی را قربانی بخشی دیگر کنیم این تصمیمی نادرست است و تبعات بسیاری دارد. ضرورت دارد مجلس نیز برای حمایت از کشاورزان و گندمکاران تصمیماتی را اتخاذ کند و با فشار بر دولت تغییرلتی را تعیین نرخ خرید گندم کلید بزند. متاسفانه با تصمیمات نادرست وضعیت گندم که یکی از محصولات استراتژیک بوده بسیار نامناسب شده و ادامه این روند تبعات بسیار بدی خواهد شد. برخلاف عقیده دولت ما بر این باوریم که تعیین نرخ گندم نباید اثری بر قیمت نان کل جامعه داشه باشد و این ۲ هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارد چراکه در این رابطه سازمان های دیگری مسوول هستند و باید به آن رسیدگی کنند.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.