شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، علی پیرحسین لو با اشاره به ابلاغ دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر با امضای دو وزیر کشور و صنعت، گفت: در همین راستا شهرداری تهران با تپسی به عنوان اولین شرکت مسافربر اینترنتی قرارداد همکاری منعقد کرد و قراردادهای مشابه نیز بزودی با دیگر شرکتها هم امضا خواهد شد. وی با بیان اینکه در این دستورالعمل شرایط رانندهها، خودروهای فعال و همچنین ضوابط فعالیت شرکتها مشخص شده است، افزود: مهمترین تحولی که با ابلاغ این دستورالعمل رخ میدهد، این است که نوع رابطه این شرکتها با شهرداریها مشخص می شود و ضوابط ترافیکی، آلایندگی و فرسودگی ناوگان و… برای شرکتهای فعال روشن شده و مبنای عمل قرار میگیرد.
پیرحسینلو در پاسخ به این سوال که آیا امکان تجدید نظر در این دستورالعمل وجود دارد یا خیر، گفت: دقت داشته باشید هر قانون و آییننامهای به هرحال یک محصول بشری است و امکان تغییر، تحول، اصلاح و تکمیل دارد که البته این سخن به معنای عقبگرد از این ضوابط و از اصل ضابطهمندی نیست، بلکه ممکن است نکاتی تا الان دیده نشده و یا مسائلی وجود دارد که تصمیمگیران فعلا در مورد آنها به نتیجه و اجماع نرسیدهاند، که ممکن است بعدا اضافه یا اصلاح شود و احیانا نسخههای تکمیلی تصویب و ابلاغ شود. وی در خصوص شمول این ضوابط بر حمل و نقل اینترنتی بار و کالا هم گفت: یکی از نقاط ابهام و قابل سوال درباره این دستورالعمل همین است که ظاهرا صرفا به ضوابط حمل و نقل مسافر با خودرو پرداخته و جای سوال است که آیا این ضوابط قابل تعمیم به حمل و نقل مسافر با موتورسیکلت هم هست یا نه؟ هرچند که در جاهایی از این دستورالعمل به طور کلی از وسایل نقلیه صحبت شده اما در بند و تبصرههایی هم از لزوم ثبت “وی آی ان” که صرفا برای خودروها است، صحبت شده است.
موضوع حمل و نقل بار و کالا نیز در این دستورالعمل مسکوت مانده و این در حالی است که در مصوبه ابتدایی هیات وزیران در سال ۹۵، در مورد لزوم ساماندهی ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر،به تعیین ضوابط در این حوزه اشاره شده بود. پیرحسینلو با بیان اینکه طبعا چنین مواردی میتواند به عنوان ایدههای تکمیلی و اصلاحی مطرح باشد، افزود: البته از نظر شهرداری تهران، تدوین ضوابط برای جابجایی هوشمند مسافر، اولویت و فوریت داشت و به همین دلیل حالا که این مهم ساماندهی شده، تمام تلاش خود را در راستای کمک به توسعه و تسهیل هوشمندسازی این حوزهها و رفع دغدغههای بخش خصوصی فعال متمرکز خواهیم کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از این شهرداریها میتوانند، در حوزه قیمتگذاری تاکسیهای اینترنتی وارد شوند، گفت: اراده کلی در سمت شهرداری بر این است که زمینهساز توسعه فعالیت اینگونه شرکتها باشد تا استارتآپها با ایجاد فضای رقابتی و بهبود کیفیت خدمات، بتوانند سرویس بهتری به مردم بدهند. در دستورالعمل هم قید شده است که شهرداریها ورودی به قیمتگذاری نخواهند داشت، هرچند ضوابط کلی در قیمتگذاری همچون زمان، مسافت اوج ترافیک و… مشخص شده که رعایت آن برعهده خود شرکتها است. پیرحسینلو تاکید کرد: در ضوابط قانونی فعلی، اختیار شرکتهای فعال در حوزه تاکسیرانی اینترنتی برای تعیین قیمت سلب نشده و نمیشود، فقط یک قید در دستورالعمل مورد تاکید قرارگفته و آن اینکه اگر قیمت یک شرکت مسافربر اینترنتی برای مسیر و زمان مشخص از قیمت مصوب برای تاکسیهای تلفنی بیشتر باشد، این موضوع باید قبل از سفر به اطلاع کاربر برسد. البته این قید نه تنها ناقض فضای رقابتی نیست، بلکه رقابت را عادلانهتر و به نفع عموم شهروندان خواهد کرد.
ضرورت شفاف سازی شهرداری در استفاده از مبالغ دریافتی از تاکسی های اینترنتی
رضا الفتنسب، سخنگوی اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی
از آنجایی که دستورالعمل جدیدی برای فعالیت کسب و کارهای آنلاین جابجایی مسافر تدوین و اجرایی شده است باید اشاره کنیم که کرایه تاکسی های اینترنتی در آینده نزدیک افزایش پیدا خواهد کرد. ماه هاست که در این رابطه صحبت ها و اظهارنظرهایی شده و در نهایت قرار شد این دستورالعمل جدید اجرایی شود بنابراین باید در آینده ای نزدیک شاهد افزایش کرایه خدمات کسب و کارهای آنلاین تاکسی باشیم.
بسیاری از شرکتهای این حوزه از پذیرش توافق توسط تپسی انتقاد کرده اند اما من نمی توانم در اینم رابطه صحبتی داشته باشم چراکه شخص مدیرعامل این شرکت باید در این رابطه اظهار نظر نماید. اما به طور کلی چارچوب دستورالعمل مود قبول است اما برای اجرای آن نظراتی را مد نظر داریم و بر این باوریم که پیش از اجرای آن میبایست در خصوص نحوه اجرا گفتگو انجام شود تا این طرح بی اثر نباشد. بین ما و شهرداری تهران، معاونت علمی واسطه شده و نظرات ما را به آنها انتقال داد. در همین راستا وعده داده شد تا جلسههای منظمی برگزار شود تا برای اجرای این دستورالعمل با مشکلی مواجه نشویم.
در صورتی که کلیه توافقها انجام شود، شهرداری نیز در شرایط مختلف، سلیقهای عمل نکند و هر اقدامی را تخلف شرکتها نخواند، احتمال میدهیم شرکتهای تاکسیرانی اینترنتی دیگری هم با این ارگان مذاکره کنند. همچنین در مورد تکلیف ارزش افزوده هم باید بگوییم تکلیف آن مشخص نیست. در واقع شهرداری نمیتوانست در خصوص حذف یا عدم حذف ارزش افزوده تصمیمگیری کند. از این رو اگر این تصمیم جدی است، شهرداری نامهای در مورد حذف آن به شرکتها ارسال کند، اما تاکنون این نامه ارسال نشده است. به هر ترتیب در آینده کرایههای تاکسی اینترنتی افزایش پیدا میکند و به صورت واضح مشخص میشود که مبلغ اضافه به شهرداری پرداخت شده است. امیدواریم شهرداری نیز در خصوص اینکه این مبلغ دریافت شده را دقیقا برای چه کارهایی صرف میکند، شفافیت داشته باشد.