صفحه اصلی / اسلایدر / نخبگان دانشگاهی جذب بنگاه ها می شوند
نخبگان دانشگاهی جذب بنگاه ها می شوند

صنعتگران می توانند نیازهای علمی و فناوری خود را روی سامانه ای ثبت کنند

نخبگان دانشگاهی جذب بنگاه ها می شوند

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت از پیشنهاد تسهیل شرایط برای جذب نخبگان به حوزه‌های اقتصادی که بنابر آن در مرحله اول ۵۰۰ تن از شاگردان برتر دانشگاه‌های برتر طی فراخوانی به بنگاه‌های اقتصادی می پیوندند خبر داد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز برات قبادیان اظهار کرد: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده در روز‌های آتی صنعت‌گران کشور قادر خواهند بود نیاز‌های علمی و فناوری خود را روی سامانه‌ای ثبت کرده و از این طریق با دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان کشور ارتباط برقرار کنند. او ادامه داد: برقراری این ارتباط می‌تواند باعث شود ارتباط بین صنعتگران و نخبگان بهبود پیدا کرده و نیاز‌های صنعت با سرعت بیشتری برطرف شود. قبادیان از موافقت رهبر انقلاب با ایجاد شرایط ویژه برای نخبگان اقتصادی خبر داد و اظهار کرد: بنابر دسته‌بندی‌های انجام شده سه گروه استاد تاپ، سرباز تاپ و دانشجو تاپ در نظر گرفته شده‌اند و با موافقت مقام معظم رهبری ۲۰۰ نفر از سرباز تاپ‌ها که قصد انجام خدمت سربازی را دارند می‌توانند بعد از گذراندن دوره آموزشی به یکی از شرکت‌های مورد تایید این سازمان مراجعه کرده و دوران سربازی خود را در آنجا بگذرانند.معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: شرکت‌هایی که برای گذراندن دوره سربازی انتخاب می‌شوند باید علاوه بر داشتن شرایط دانش بنیانی واحد تحقیق و توسعه داشته باشند. امیدوار هستیم با این طرح تحولی اساسی در ارتباط عرصه‌های علمی و فناوری و اقتصاد کشور ایجاد شود. او بیان کرد: مقام عالی وزارت پیشنهاد تسهیل شرایط را برای جذب نخبگان به حوزه‌های اقتصادی مطرح کرده که بنابر آن در مرحله اول ۵۰۰ تن از شاگردان برتر دانشگاه‌های برتر کشور که در حوزه‌های صنایع، معادن و تجارت تحصیل کرده باشند می‌توانند طی فراخوانی کاملا شفاف و تحت نظارت وزارت صنعت به بنگاه‌های اقتصادی بپیوندند. قبادیان تاکید کرد: بنا داریم تا پروپوزال‌های ارائه شده در دانشگاه‌ها مسئله محور شده تا به حل مشکلات کشور بپردازد. در سال های اخیر به دلیل مشکلات زیادی که بر سر راه کشور قرار گرفته اقتصاد شرایط خوبی را تجربه نمی کند. بنگاه های اقتصادی به دلیل شرایط بد اقتصادی در رکود کامل به سر می برند و بسیاری دیگر تعطیل یا ورشکسته شده اند. اما در سال های اخیر اهمیت و نقش صنایع کوچک و متوسط در کشورهای صنعتی و کشورهای در حال توسعه رو به افزایش بوده است. در دو دهه گذشته با ظهور فناوری های جدید در تولید و ارتباطات، تحولاتی در قابلیت های واحدهای صنعتی، روش های تولید و توزیع و ساختار تشکیلاتی بنگاه ها پدید آمده که عموما افزایش رقابت و تمرکز بر اهمیت واحدهای کوچک و متوسط افزوده است. از طرفی دیگر استفاده از توان بالای دانش نخبگان نیز می تواند در پیشبرد اهداف بنگاهای اقتصادی و تاثیر آن بر رشد و توسعه اقتصادی موثر باشد و این کسب و کارها را از رکود خارج کند.

غفلت از ظرفیت استفاده از نخبگان در بنگاه ها و صنایع
ابراهیم رزاقی، اقتصاددان
امروز شرایط اقتصادی فرصت مناسبی را برای شناسایی نخبگان مهارتی و اتصال آن‌ها به صنایع و بازار کار فراهم کرده است. با وجود مشکلاتی که در صنایع و بنگاه های ایران وجود دارد شاهد هستیم که افراد تحصیلکرده و نخبگان دانشگاهی ما با وجود نیاز کشور جذب شرکت های خارجی می شوند و به فکر مهاجرت می افتند. صنایع و بنگاه های اقتصادی نیز امروز در شرایطی قرار دارند که با ورود نخبگان به کسب و کارشان می توانند شاهد تغییر و تحولی عمیق باشند که سال هاست در انتظار آن هستند.
اقتصادی که در رکود قرار دارد بنگاه های اقتصادی آن هیچگونه فعالیت چشمگیری نخواهند داشت که امروز شرایط این کسب و کارها در کشور همین است. ظرفیت استفاده از نخبگان در بنگاه ها و صنایع مغفول واقع شده و امروز که کشور دچار تحریم و رکود است باید از این ظرفیت و دانش استفاده شود. چابک سازی بنگاه های اقتصادی در گرو جذب نخبگان و ممانعت از مهاجرت آنهاست. برای اینکه جلوی مهاجرت این افراد را به خارج از کشور بگیریم باید فضای کسب و کار را برای ورود آنها آماده کنیم. مدتی که این افراد برای یافتن شغل مرتبط صرف می کنند و بروکراسی هایی که برای این استخدام ها گذاشته ایم جرقه مهاجرت را در ذهن نخبگان روشن می کند.
در کشور فارغ‌التحصیلان، استادان و نخبگان زیادی داریم و نباید بگذاریم آنها بدون شغل بمانند و باید از آنها استفاده کرد. متاسفانه ما نخبگان و فارغ التحصیلان خود را به بنگاه‌های تولیدی دنیا می فرستیم و هیچ استفاده ای از دانش بالای آنها که دنیا متقاضی آن است نمی کنیم. تجارت بدون اتکا به دانش و علم لازم، بی فایده است و نتیجه نمی‌دهد.همچنین معتقدیم به دلیل ارتباط تشکل‌های تخصصی و بخش خصوصی با صنایع و بنگاه‌ها، واگذاری بخشی از فرآیند آموزش نیروی کار می‌تواند به شناسایی مزیت‌ها و فرصت‌های شغلی و ارتباط مهارت‌آموزان با صنایع و بنگاه‌ها کمک کند.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.