صفحه اصلی / اجتماعی / دیوار کج خصوصی‌سازی آموزش عالی
دیوار کج خصوصی‌سازی آموزش عالی

دانشگاه‌های پولی تبدیل به محلی برای خرید و فروش مدرک شده‌اند

دیوار کج خصوصی‌سازی آموزش عالی

کسب و کار-افزایش تعداد دانشگاه‌های پولی و تلاشی که این دانشگاه‌ها برای جذب هر چه بیشتر دانشجو دارند، در حالی باعث افزایش بی‌رویه تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی و تعداد مدارک دانشگاهی فاقد کیفیت شده است که دولت نیز در تلاش است سهم این دانشگاه‌ها را با افزایش نرخ آن از هشت درصد به ۳۰ درصد، افزایش دهد. حسن روحانی در سخنرانی خود در دانشگاه تهران تأکید کرد که باید دانشگاه را به بخش خصوصی نزدیک کرد و البته این مقوله در راستای اهداف دولت برای خصوصی‌سازی در بخش‌های مختلف بوده است. هر چند خصوصی‌سازی آموزش عالی از این منظر که هزینه‌های دولت کاهش پیدا کند و سطح کیفی مراکز آموزشی ارتقا پیدا کند، اهمیت دارد. اما مسئله این است که با وجود جولان دانشگاه‌های پولی و تجربه ناموفق برخی از مراکز آموزشی خصوصی، چه تضمینی برای تحقق اهداف خصوصی‌سازی در بخش آموزش وجود دارد؟ و از سویی با خصوصی‌سازی آموزش عالی چه تغییراتی در بازار کار روی خواهد داد؟

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، به اعتقاد کارشناسان تجربه خصوصی‌سازی آموزش در کشور درست مثل تجربه خصوصی‌سازی سایر بخش‌ها است و از جمله ویژگی‌های آن عدم حضور بخش خصوصی واقعی و نقش گسترده بخش دولتی و شبه دولتی در آن، نبود رقابت در آن، فقدان نظارت و بی‌توجهی به رعایت چارچوب‌های نظارت و ارزیابی کیفیت و عدم ارتباط با مؤسسات خارجی است که خود به خود روی سطح کیفی آموزش اثرات منفی می‌گذارد و به گفته برخی از کارشناسان از اعتبار نظام آموزش بیش از پیش خواهد کاست. برای مثال کاسبی برخی از دانشگاه‌های پولی به قیمت پذیرش دانشجویانی منجر شده که از منظر صلاحیت‌های علمی فاقد هیچ گونه امتیازی هستند و البته این در حالی است که بر خروجی این دانشگاه‌ها نیز هیچ نظارتی نیست.

بر اساس گزارش‌های موجود، هم‌اکنون خصوصی‌سازی در نظام آموزش عالی ایران آرام و بی سروصدا از طریق گسترش دوره‌هایی که در دانشگاه‌های دولتی، شهریه دریافت می‌کنند (دوره‌‌های شبانه، پیام نور و علمی-کاربردی) در حال افزایش است و بسیاری از دانشگاه های دولتی از این طریق کاسبی می کنند. این در حالیست که چند وقت پیش رئیس جمهور با تصریح به اینکه “دانشگاه نباید محل درآمدزایی باشد و ما مجبور باشیم به‌خاطر کسب درآمد دانشجوی پولی جذب کنیم”، گفت: شأن و منزلت دانشگاه، استاد و دانشجو باید در نظر گرفته شود.

وحید شقاقی، کارشناس اقتصادی

تجربه ناموفق خصوصی‌سازی دانشگاه‌ها

عملا در دنیا دانشگاه‌های مهم و برتر متعلق به بخش خصوصی است. در کشورهای دنیا مثل کشور ما دو نوع دانشگاه دولتی و خصوصی وجود دارد. در دانشگاه‌های خصوصی این کشورها معمولا به این دلیل که دانشجویان هزینه دانشگاه را متقبل می‌شوند، هم کیفیت خدمات دانشگاه و هم سطح علمی دانشگاه نسبت به دانشگاه‌های دولتی بالاست. اما در کشور ما خصوصی‌سازی دانشگاه برعکس عمل کرده است. به طوری که دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی به مراتب کیفیت پایین‌تری نسبت به دانشگاه های دولتی داشته و از نظر علمی نیز سطح بسیار پایینی دارند. علت اساسی این موضوع این است که روند خصوصی‌سازی در بخش آموزش به خوبی انجام نشده است و مثل سایر بخش‌هایی که خصوصی‌سازی در آن نتیجه معکوس داشته است. هدف دانشگاه‌های پولی در کشور عمدتا درآمدزایی با شعار مدرک‌گرایی بوده است. به همین دلیل تبدیل به کاسبی و محلی برای خرید و فروش مدرک شده و عملا به زیان اقتصاد کشور است. مهم‌ترین شرط خصوصی سازی وجود یک فضای سالم و رقابتی در کسب و کار است. در حالی که این دو مولفه در کسب و کار ما مشاهده نمی‌شود و نمود عینی آن را در نظام آموزشی کشور که خصوصی سازی شده می‌شود، دید.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.