صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / جامعه علمی کشور باید رشد علمی درون‌زا را حفظ و تقویت کند

وزیر علوم در دانشگاه لرستان:

جامعه علمی کشور باید رشد علمی درون‌زا را حفظ و تقویت کند

کسب و کار نیوز - دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: بسیاری از دستاوردهای علمی کشور مرهون حمایت از جوانان بوده است و جامعه علمی کشور باید رشد علمی درون‌زا را حفظ و تقویت کند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از دانشگاه لرستان، دکتر منصور غلامی در سفر یک روزه خود به استان لرستان، ضمن افتتاح چند پروژه عمرانی و زیرساختی در دانشگاه لرستان، پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) با حضور در جمع اعضای شورا و هیئت ممیزه این دانشگاه اظهار داشت: حضور پرشکوه مردم کشورمان در اربعین حسینی یک مشارکت کم‌نظیر و قابل تحسین است.
وی افزود: قبل از انقلاب اسلامی در بسیاری از حوزه‌ها کارشناسان خارجی حضور داشتند، اما امروز به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی نیاز به کارشناس خارجی نداریم و این یک دستاورد بزرگ در حوزه تربیت نیروی انسانی کشور است.
وزیر علوم با بیان اینکه امروزه از نظر رشد علمی رتبه‌های ۱۵ و ۱۶ را در سطح کشورهای جهان داریم و این یکی از افتخارات بزرگ ایران اسلامی است، تصریح کرد: در زمینه رشد علمی کشور، مدل و الگوی نظام آموزش عالی براساس آموزه‌های دینی را اجرا کرده‌ایم و در سطح جهان هم موفق بوده‌ایم.
دکتر غلامی با اشاره به اینکه باید تولید ثروت برآمده از فناوری‌ها را تقویت کنیم و فناوری‌ها نیز باید در جهت رفع مشکلات باشند، عنوان کرد: ۴۳ پارک علم و فناوری و ۱۹۸ مرکز رشد واحدهای فناور در کشور مشغول فعالیت هستند و این امر یک حرکت خوب علمی است و باید با جدیت تداوم داشته باشد.
به گفته وی، مسیر رشد علمی ملی و بین‌المللی را باید تقویت کرد و تلاش بی‌وقفه نمود تا شاخص‌های علمی کشور بیش از پیش رشد پیدا کنند.
وزیر علوم افزود: در سیل اخیر کشور دانشگاه‌های کشور ورود پیدا کردند که مبتنی بر شناسایی راهکارهای علمی به‌ویژه در خوزستان بود که حجم مشکلات سیل را کاهش داد.
وی در ادامه سخنان خود بیان داشت: در بحث حوادث طبیعی دیگری همچون زلزله‌ها نیز دانشگاه‌های کشور براساس مدیریت علمی ورود پیدا کرده‌اند تا بر مبنای تقویت اقدامات پیشگیرانه، خطرات کاهش یابند. همچنین در بحث توسعه صنایع نفتی نیز دانشگاه‌ها ورود پیدا کرده‌اند.
دکتر غلامی با بیان اینکه تحریم از یک طرف تهدید است ولی از طرف دیگر یک فرصت برای استفاده هرچه بهتر از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی جامعه دانشگاهی کشور است، گفت: در شرایط تحریم، باید مشارکت دانشگاهیان و فناوران برای رفع مشکلات را افزایش داد و حمایت کرد.
وی افزود: در کشور باید شبکه‌های علمی بزرگ ایجاد کنیم تا فعالیت‌ها اثرگذارتر شوند؛ این‌گونه طرح‌ها نیز براساس ساماندهی دانشگاه‌ها در جهت پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های درونی استان‌هاست.
به گفته وزیر علوم، این طرح براساس مدیریت مشترک و تجمیع و ادغام علمی خواهند بود و تلاش این است در سال ۱۳۹۹ اجرایی شوند.
وی خاطرنشان کرد: گروه اخلاق علمی در راستای مبارزه با تقلب‌ها در حوزه نظام آموزش شکل گرفته است و تقویت خواهد شد، زیرا رسالت ما دفاع از حیثیت علمی کشور است؛ در این زمینه باید سازوکارهای نظارتی را تقویت کنیم.
وزیر علوم در این رابطه تاکید کرد: اساتید راهنمای پایان نامه‌های دانشجویان باید بیشترین دقت نظر را در بحث تخلفات علمی داشته باشند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره با تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص امیدآفرینی در میان دانشجویان تصریح کرد: دانشگاه‌های کشور باید مرکز ایجاد و تقویت امید در میان دانشجویان باشند و در شرایط خطیر کنونی نباید دانشجویان و جوانان را نسبت به آینده ناامید کرد.
دکتر غلامی در خاتمه اظهار داست: شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را باید تقویت کنیم؛ نظام دانشگاهی نباید صرفاً بر مبنای سطح‌بندی باشد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.