صفحه اصلی / اسلایدر / صنایع کوچک گرفتار رکود
صنایع کوچک گرفتار رکود

تمرکز دولت هم چنان بر روی صنایع بزرگ است

صنایع کوچک گرفتار رکود

کسب و کار- طبق آخرین گزارش ها در حال حاضر بیش از 84 هزار واحد صنعتی در کشور مشغول فعالیت صنعتی و تولیدی هستند که صنایع کوچک 93 درصد آنها را شامل می شود. این آمار اهمیت توجه به صنایع کوچک را چندین برابر می کند در حالی که دولت هنوز بر این باور است که صنایع بزرگ توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، نائب رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به راهکارهای پیشرفت کشور با تاکید بر اینکه توجه به صنایع کوچک اهمیت زیادی دارد، گفت: برای پیشرفت و رسیدن به توسعه اقتصادی لازم است تا نگاه ها و رویکردها به صنایع کوچک عوض شود و توجه بیشتری به صنایع کوچک شود. جلال الدین محمدشکریه با درخواست از دولت در خصوص برقراری امنیت اقتصادی در کشور افزود: دولت باید امنیت اقتصادی را در کشور اجرایی کند تا زحمت نیروی انتظامی و اتاق اصناف در برقراری نظم جامعه و آرام کردن بازار مؤثر واقع شود.

وی با اذعان به اینکه بخش مهمی از اصناف را کارگران تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: یک‌ ششم سرمایه انباشته ‌شده کشور در دست اصناف بوده و یک‌سوم جمیعت اتاق اصناف را کارگران و خانواده آن‌ها تشکیل می‌دهند و این امر نشان‌دهنده امنیت اصناف بوده و هیچ‌گونه رانتی برای استفاده از آن درست نشده است. نائب رئیس اتاق اصناف کشور با اشاره به راهکارهای پیشرفت کشور گفت: اگر می‌بینیم که کشورهایی مانند کره جنوبی، ژاپن، چین تایپه و هنگ‌کنگ به پیشرفت رسیده‌اند دلیلش اهمیت دادن به صنایع کوچک است لذا اگر سعی داریم که کشور رو به‌پیشرفت برود باید نگاه را عوض کرده و به صنایع کوچک توجه ویژه شود.

شکریه یکی از مشکلات صنایع کوچک را دریافت تسهیلات بانکی دانست و بیان کرد: در کشورهای آسیای شرقی وقتی تولیدکنندگان صنایع کوچک برای دریافت وام با سود یک تا دو درصد به یک وثیقه نیاز دارد در صورت نداشتن وثیقه دولت ضامن آن‌ها شده وثیقه می‌گذارد و این مهم‌ترین عامل در پیشرفت کشورهایی مانند چین، ژاپن، کره و هنگ‌کنگ به لحاظ اقتصادی است‌. وی با اذعان به اینکه اقتصاد مقاومتی، اقتصاد تهاجمی است، تصریح کرد: متأسفانه عده‌ای اقتصاد مقاومتی را اقتصادی ریاضتی می‌دانند اما در اقتصاد مقاومتی باید تولید را افزایش و بازار هدف را نشانه گرفت و‌ پول و ارز را وارد کشور کرد تا مشکل اقتصادی و اشتغال حل شود. نائب رئیس اتاق اصناف کشور با تأکید بر لزوم توجه دولت به صنایع کوچک گفت: تمام تمرکز دولت به تشکیل صنایع بزرگ و متوسط بوده و توجهی به صنایع کوچک ندارد زیرا امروز درد کشور بهره‌برداری از داشته‌ها و ظرفیت کشور است و بهترین راه برای استفاده بهینه از ظرفیت کشور توجه به صنایع کوچک است.

عمر صنایع بزرگ تقریبا رو به پایان است

سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

صنایع کوچک و متوسط که تعدادشان در کشور کم هم نیست می توانند  نقطهد اتکای اقتصادی باشند اگر در مسیر فعالیتی که دارند حمایت شوند. عمر صنایع بزرگ تقریبا رو به پایان است و تاریخ انقضای آنها فرا رسیده اما این در حالی است که دولت دست خود را از روید صنایع بزرگ و متوسط برنمی دارد و همواره تاکید دارد که این صنایع هم چنان می توانند در رشد اقتصادی کمک حال باشند. در صورت توجه به صنایع کوچک و متوسط و هموار کردن مسیر فعالیت و توسعه آنها می توان در آینده ای نزدیک با ادغام آنها صنایع بزرگی ایجاد کرد که در رقابت با نمونه های خارجی خود حرفی برای گفتن داشته باشند.

در حال حاضر یکی از مشکلات و ناتوانی های حاکم بر اقتصاد کشور عدم توجه به بازار سرمایه و نبود برنامه ریزی روی این بازار است که منجر به اتکای بیش از حد ساختار مالی کشور به منابع بانکی و بازار پول شده است. سال هاست که در سایر کشورهای جهان تامین مالی بنگاه ها از طریق بازار شرکت های کوچک و متوسط در فرابورس یکی از روش های مناسب برای رفع مشکلات مالی واحدهای تولیدی است که در ایران به این روش ها توجهی نشده است.

توانایی های بنگاههای کوچک و متوسط در شرایط تحریم نیز بسیار بهتر از صنایع بزرگ است. اثراتی که امروز تحریم ها بر روی صنایع بزرگ داشته اند به هیچ عنوان قابل مقایسه با صنایع کوچک نیست و به همین دلیل فضا برای توسعه و رشد بنگاههای کوچک فراهم تر است. هم چنین با وجود تمام مشکلات، بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط این توانایی را دارند تا عملکرد مناسبی داشته و از ظرفیت کشورهای همسایه برای صادرات استفاده کنند چراکه نقل و انتقال پول به این کشورها بدون مشکل انجام می شود.

ضرورت برندسازی در صنایع کوچک 

وحید شقاقی، اقتصاددان

در صنایع کوچک و متوسط به دلیل عدم توجهی که تا به امروز وجود داشته ظرفیت های بسیاری برای بهره برداری دارند که می تواند نجات اقتصادی را در بر داشته باشد. امروز تحرک در میان صنایع و بنگاه های کوچ و متوسط باید بیشتر شود و حمایت های دولتی از آنها نیز افزایش پیدا کند. ظرفیت هایی که در صنایع بزرگ وجود داشته بخش بزرگی از آن استفاده شده و باید اقتصاد برای بهره وری از صنایع و بنگاههای کوچک و متوسط آماده شود. البته توسعه بنگاه های کوچک و متوسط فراهم شدن زیرساخت ها و شرایط لازم اقتصادی را نیاز دارد و مادامیکه نگاه دولت به سمت صنایع بزرگ باشد نمی توان برای تحقق استفاده از ظرفیت صنایع کوچک گامی برداشت.

در حال حاضر بیشتر کشورهای دنیا توانسته اند از طریق بنگاه های کوچک و متوسط به بیش از ۶۰ درصد اشتغال دست پیدا کنند در حالی که در ایران تمام تمرکز بر روی بنگاههای بزرگ است. دولت باید تسهیلاتی را برای نقش آفرینی این بنگاهها در رشد اقتصادی فراهم کند تا نتیجه آن در آیندهای نزدیک قابل مشاهده باشد. ظرفیت نهفته ای که در این کسب و کارها وجود دارد در شرایط نابسامان اقتصادی کلید حل مشکلات بیکاری و تولید داخلی خواهد بود. امروز اولویت اول در اقتصاد اشتغال محسوب می شود که این موضوع در بنگاه های کوچک و متوسط سریع تر شکل می گیرد بنابراین دولت  باید با برنامه ریزی هوشمندانه در این زمینه از تشکل‌ها برای توسعه بنگاه ‌های زودبازده کوچک و متوسط و تدوین راهبرد بلند مدت در بخش صنعت بهره گیرد.

اما برای توسعه و نقش آفرینی این بنگاه ها در اقتصاد کشور باید تسهیلاتی فراهم شود و ضررت دارد اعتبارات مورد نیاز رشد و بازگشت به چرخه تولید این کسب و کارها نیز فراهم شود. بنابراین دولت می تواند اعتباراتی را از صندوق توسعه ملی به این بخش اختصاص دهد تا ظرفیت بالای این بنگاه ها به اقتصاد کشور تزریق شود. نکته دیگری که در این رابطه مطرح می شود ضرورت برندسازی برای این صنایع و بنگاههاست. صنایع کوچک به دلیل فعالیت ناچیزی که دارند هنوز به توان برندسازی نرسیده اند و اگر حمایت ها در مسیر درست انجام شود و دولت بتواند نگاه مثبتی به این کسب و کارها داشته باشد باید برندسازی صورت بگیرد تا این صنایع از رکود عمیقی که در آن فرو رفته اند خارج شوند. برندسازی و ایجاد آن در حوزه بنگاه های کوچک و متوسط تاثیر زیادی بر روند فروش محصولات خواهد گذاشت و  یکی از وظایف دولت برای حمایت از این صنایع، تقویت آنان از راه تزریق نقدینگی به شمار می رود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.