صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تکنولوژی تولید موبایل نداریم
تکنولوژی تولید موبایل نداریم

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری و موبایل: شرایط به گونه‌ای نیست که بتوان تولید تلفن‌ همراه را کلید زد

تکنولوژی تولید موبایل نداریم

کسب و کار- تنها یک درصد گوشی مورد نیاز کشور در داخل مرزها ساخته می‌شود. به گفته پیمان الماسی، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان آمار تولید گوشی‌های داخلی به ۲۰۰ هزار عدد در سال می‌رسد که این سهم یک درصدی را از کل نیاز بازار تلفن همراه کشور شامل می شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، سال های زیادی از اولین اظهارنظرها در رابطه با تولید موبایل ایرانی با همان موبایل ملی گذشته و تا به امروز به رغم اظهارنظرهای مکرر دیگر، هنوز از راه اندازی خط تولید گوشی موبایل ایرانی خبری نیست. طی هفته های گذشته وزیر ارتباطات صحبت های امیدوارکننده ای در رابطه با تولید موبایل ایرانی داشت و از به بازار آمدن یک موبایل ایرانی قدرتمند در آینده نزدیک داده و اعلام کرد که قیمت تمام شده آن ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود. رقمی که البته پیش‌تر مقرر شده بود تا یک و نیم میلیون تومان باشد. وزیر ارتباطات هم چنین اذعان دارد که با کارخانه سازنده این گوشی صحبت‌هایی کرده و اشکالات اولیه آن برطرف شده است. به گفته او حتی آخرین نسخه تلفن همراه برای او ارسال شده که راضی کننده بوده و مدل مشابه آن در برندهای خارجی بالای ۶ میلیون تومان قیمت دارد.

اما رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری و موبایل در این رابطه گفت: فعلاً برنامه‌ای برای تولید موبایل در داخل کشور نداریم. درستی درباره تولید موبایل در داخل کشور نیز گفت: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای نیست که بتوانیم متناسب با نیاز بازار، تولید تلفن‌های همراه ایرانی را کلید بزنیم. با اشاره به بهتر شدن تعادل عرضه و تقاضا در بازار تلفن همراه اظهار کرد‌: در حال حاضر هیچ مشکلی برای واردات نداریم و خوشبختانه همانطور که در ماه‌های اخیر شاهد بهبود نسبی شرایط در بسیاری از بخش‌ها و برقراری تعادل عرضه و تقاضا بودیم، اطمینان داریم که هرچه جلوتر رویم وضعیت بهتر خواهد شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری و موبایل در خصوص آینده قیمت موبایل گفت: نکته قابل توجه آن است که قیمت موبایل در بازار تابع نرخ ارز و دلار است ولی در حال حاضر که بازار موبایل در شرایط رکود است، قیمت‌های فعلی قیمت‌های نرمالی است. وی در پاسخ به قطع واردات محصولات لوازم صوتی و تصویری کره‌ای بعد از بازگشت تحریم‌ها گفت: ما در حوزه لوازم صوتی و تصویری به مشکلی نخواهیم خورد و در ماه‌های آینده میزان تولیدات داخلی لوازم صوتی و تصویری بخصوص تلویزیون جوابگوی نیاز بازار خواهد بود.

واردات تکنولوژی ساخت موبایل به کشور

علی کوهیار، کارشناس فناوری اطلاعات

در رابطه با تولید داخلی موبایل صحبت ها ی زیادی شده و حتی در یک بازه زمانی از راه اندازی خط تولید گوشی های ایرانی در جنوب کشور خبر دادند که تولید اصولا نمی توانست تمام ایرانی باشد. در حال حاضر بلوغ تکنولوژی در ایران به اندازه ای نرسیده است که بتوانیم گوشی کاملا ایرانی تولید کنیم. گوشی هایی هم که در آن بازه زمانی با نام گوشی ایرانی وارد بازار شد با واردات قطعات چینی به کشور مونتاژ آن در ایران انجام می شد. کیفیت همان گوش های مونتاژ شده نیز اصلا مناسب نبود چراکه اصلا تکنولوژی آن در کشور وجود ندارد.

در رابطه با تحقق تولید گوشی کاملا ایرانی باید ساز و کار و زیرساخت آن فراهم شود و این کالا اصولا کالایی نیست که بتوان به راحتی آن را در کشور تولید کرد. البته که تولید گوشی ایرانی و ورود آن به بازار با قیمت مناسب می تواند مردم را تا حدودی از این آشفتگی ها و گرانی های بازار موبایل نجات دهد اما راه بسیار طولانی برای تحقق این هدف وجود دارد. امروز در بازار موبایل دیگر کمتر کسی می تواند برای خرید گوشی و یا گوشی های پرچمداری که تا سالهای گذشته خرید آن به هر حال آسانتر بود، اقدام کند.

نرخ ارز برای بازار گوشی تلفن همراه بسیار گران تمام شد و هم مصرف کننده و هم تولیدکننده ضرر و زیان دیدند. لازم است برای نجات بازار موبایل و بازگرداندن قدرت خرید مردم به جای صحبت های تکراری در رابطه با تولید گوشی به فکر سر و سامان دادن به اوضاع بازار موبایل بود و در کنار آن می توان به واردات تکنولوژی ساخت موبایل نیز فکر کرد. این در حالی است که تعرفه های واردات نیز می توانند تا حدودی کشور را برای تولید داخلی آماده کنند. اگر بتوان تعرفه‌های واردات تلفن همراه را به ۲۰ درصد افزایش داد، می‌توان امیدوار بود که تولید داخلی رونق بگیرد. ورود سرمایه‌گذاران خارجی نیز یکی دیگر از مواردی است که وزارت صمت باید آن را پیگیری کند تا با دست خالی به سوی تولید موبایل نرویم.

 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.