صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / گفتگو با بنیان‌گذار «باسلام»، تنها استارت‌آپ ایرانی راه‌یافته به جیتکس ۲۰۱۹
گفتگو با بنیان‌گذار «باسلام»، تنها استارت‌آپ ایرانی راه‌یافته به جیتکس ۲۰۱۹

گفتگو با بنیان‌گذار «باسلام»، تنها استارت‌آپ ایرانی راه‌یافته به جیتکس ۲۰۱۹

چندی پیش از استارت‌آپی سخن به میان آمد که تنها نامزد ایرانی راه‌یافته به مرحله‌ نهایی مسابقه سوپرنوا در بخش «Gitex Future Stars» در جیتکس 2019 بود.

مینا حسینی

به گزارش کسب و کار نیوز، نام این استارت‌آپ «باسلام، بازار آنلاین کسب‌وکارهای خانگی و محلی» است. «باسلام» پرچم ایران را در فینال رقابت‌های جیتکس بالا برد. «باسلام»، پلتفرم خرید از تولیدکننده‌ ایرانی است. تولیدکنندگان می‌توانند در این بستر غرفه رایگان بسازند و محصولات خود را به خریداران عرضه کنند. در این بازار آنلاین می‌توان محصولات خوراکی خانگی، صنایع دستی و بسیاری دیگر از تولیدات ایرانی را پیدا و خریداری کرد. با شعار «یک بازار اجتماعی»، باسلام بستری فراهم کرده که کسب و کارهای خانگی و محلی بتوانند محصولاتی مثل مواد غذایی، پوشاک، لوازم خانگی، صنایع دستی یا حتی محصولات فرهنگی ساخته دست خود را در سراسر ایران به فروش برسانند. بدین شکل که به هر کسب و کار، یک غرفه مجازی داده می‌شود و بابت هر فروش درصد اندکی از هزینه به «باسلام» می‌رسد. در این راستا با محمدرضا آقایا، بنیان‌گذار و  سجاد عساکره، یکی از هم بنیان‌گذاران «باسلام» گفتگویی داشتیم که آن را در ذیل می‌خوانید.

چه شد که «باسلام» را ایجاد کردید؟
من در خانواده‌ای بزرگ شدم که درگیر با کشاورزی و تولید بود و رشته پدرم اقتصاد کشاورزی بود و به همین دلیل از نزدیک آشنا بودم که اصلی‌ترین و چالش کشاورزی و تولیدکننده نداشتن دسترسی به خریدار و بازار است. از طرفی مشتریان دسترسی به محصول مرغوب که تولیدکننده و بازار آن مشخص باشد، ندارند. از طرفی کشور ما یکی از کشورهایی است که درصد بالایی از اشتغال، درگیر کسب‌وکارهای کوچک و غیرصنعتی است.

در مورد تیم «باسلام»، بنیان‌گذاران و هم‌بنیان‌گذاران توضیح دهید.
«باسلام» در مسیری که طی کرده، فراز و فرود زیادی داشت. ما با ایده‌ای کاملا متفاوت از «باسلامی» که اکنون وجود دارد، شروع کردیم. به دلایلی شیرازه تیم گسست و در حال حاضر بنده بنیان‌گذار و آقایان یاسر محدثی، مسعود توکلی‌زاده، سجاد عساکره، احمد عادلی و علی‌محمد قاسمی هم‌بنیان‌گذاران آن هستند.

«باسلام» بر چه بسترهایی فعال است؟
در حال حاضر «باسلام» سایت و اپلیکیشن دارد. سایت آن basalam. com است که در آن مشتریان می‌توانند محصولات خود را از تولیدکننده خریداری کنند و هم تولیدکنندگان می‌توانند از طریق آن، غرفه مجازی خود را راه‌اندازی و محصولات خود را مستقیم عرضه ‌کنند. در مورد اپلیکیشن هم لازم است اشاره شود وقتی «باسلام» را در کافه‌بازار یا گوگل‌پلی جستجو کنید، دو اپلیکیشن، یکی مخصوص خرید و دیگری مربوط به تولیدکنندگان را می‌بینید که می‌توانند در این اپلیکیشن به اصطلاح غرفه‌داری کنند. کسی که محصول دارد، می‌تواند محصول خود را از طریق آن اپلیکیشن مدیریت کند.

آیا تاکنون از تسهیلات خاصی استفاده کرده‌اید؟
زمانی که عضو پارک علم و فناوری بودیم، از تسهیلات ۳۰ میلیونی آن بهره گرفتیم. همچنین دو وام ۱۰ میلیونی از بانک ملت با نرخ بهره بالا گرفتیم. پس از آن از صندوق امید دو وام ۱۵ میلیونی دریافت کردیم.

در این مسیر چه بازخوردهایی از مشتریان گرفته‌اید؟ چه شد که غرفه‌داران بر بستر سایت یا مشتریان از «باسلام» استقبال بیشتری کردند؟
ما از ابتدای کار قدم به قدم کار را پیش می‌بردیم و دقیقا براساس بازخورد مشتریان نقشه‌راه را چیدیم. خیلی از انسان‌ها دوست دارند بتوانند از تولید‌کننده نهایی کالاهای مورد نیاز خود را اعم از سوغات، صنایع دستی و محصولات خانگی خریداری کنند. ما از همان ابتدای کار به‌سراغ یک‌سری کسب‌وکارها رفتیم و به آنها آموزش‌هایی را دادیم مبنی بر اینکه چگونه محصول خود را عرضه کنند. در ابتدا خود به سراغ آنها می‌رفتیم و به‌تدریج کسب‌وکارها استقبال کردند و این جریان شکل گرفت که آنها خود به «باسلام» آمدند تا امروز که بیش از ۴۷۰۰ کسب‌وکار در «باسلام» مستقرند. این کسب‌وکارها از سراسر ایران و از حدود ۳۸۰ نقطه جغرافیایی در کشور توانسته‌اند از ۹۸۰ نقطه جغرافیایی برای خود مشتری پیدا کنند. تعداد محصولات عرضه‌شده در حال حاضر در «باسلام» به بیش ۷۰ هزار محصول می‌رسد.

باتوجه به اینکه «باسلام» بازار کسب‌وکارهای خانگی و محلی است، به نظرتان چقدر توانستید در ایجاد و گسترش این کسب‌وکارها اثرگذار باشید؟
نکته جالبی که وجود دارد، این است که خیلی از کسب‌وکارها کار خود را از «باسلام» شروع کردند و یک نفر از دیگران ایده گرفته و از صفر کسب‌وکار خود را از «باسلام» شروع کرده است. نکته دیگر هم این است که کسب‌وکارهای خدماتی در میان این کسب‌وکارها شکل گرفتند. یک غرفه‌دار برای اینکه بتواند یک غرفه خوب در «باسلام» داشته باشد باید بتواند از محصولات خود خوب عکس بگیرد و خوب محتوا تولید کند و یک عنوان و پروفایل خوب برای خود داشته باشد.

«باسلام» تا چه اندازه برای خود و غرفه‌داران سایت درآمدزایی داشته و آیا توانسته است موفق باشد؟
مدل «باسلام» چون مدل بازار است و تبدیل به یک بازار اجتماعی شده؛ یعنی همه می‌توانند به خرید و فروش بپردازند. ما تقریبا از ابتدا به هر کسب‌وکاری هم که وارد می‌شود می‌گوییم که میزان موفقیت شما به ظرفیت کسب‌وکارتان برمی‌گردد. در این بستر کسب‌وکاری داریم که ماهیانه درآمد بالایی دارد و توانسته برای دیگران هم درآمدزایی داشته باشد و کسب‌وکارهایی نیز داریم که درآمد حداقلی دارند.

چه برنامه‌ای برای توسعه استارت‌آپ‌تان دارید؟
در حال حاضر برنامه ما توسعه الگوریتم جذب مشتری، پیدا کردن مشتری، ارتباط با مشتری، پیدا کردن محصول مناسب و ارتباط با آن تولیدکننده است و بعد از آن هم براساس چند موتور رشدی که داریم که یکی موتور رشد دعوت است که از طریق خود کاربران دیگران را دعوت می‌کنند و دیگری موتور رشد سئو و جستجوست. در فصل بعدی برنامه‌های اصلی اسکیل‌آپ «باسلام» را داریم که بتوانیم مدل موفقی در شهری داشته باشیم. نمایشگاه‌های حضوری در شهرهای مختلف برگزار کرده‌‌ایم و دوباره همه این برنامه‌ها را شروع خواهیم کرد.

حوزه فعالیت شما بیشتر در چه شهرهایی است؟
در حال حاضر «باسلام» در همه شهرهای کشور هست. غرفه‌داران از ۳۴۰ نقطه جفرافیایی در کشور هستند و مشتریان از ۹۸۰ نقطه؛ ولی ما از همه روستاها، شهرها و استان‌های کشور غرفه‌دار داریم و بیشترین کسب‌وکارها هم از استان‌های تهران، اصفهان و قم هستند؛ ولی در «باسلام» هر کسب‌وکاری محدوده ارسال خود را مشخص می‌کند.

آیا حمایت‌هایی از سوی سازمان‌های دولتی و منطقه‌ای داشته‌اید؟
ما حمایت‌های معنوی از سازمان‌های دولتی داشتیم؛ اعم از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری. آنها حمایت‌های معنوی برای ما داشته‌اند از جمله معرفی «باسلام» و ما به‌جز وام‌هایی که از صندوق‌های تعریف‌شده گرفته‌ایم، حمایت‌های دیگری نداشته‌ایم.

آیا تاکنون جذب سرمایه‌گذار داشته‌اید؟
تاکنون دو گرنت سرمایه‌گذاری گرفته‌ایم. همچنین دو سرمایه‌گذار جذب کردیم که آماده‌ایم ان‌شاءا… وارد رانت بعدی شویم.

تاکنون چه جوایزی دریافت کرده‌اید؟
در جشنواره وب و موبایل ایران بهترین کسب‌وکار سال ۹۷ در کشور شدیم. به عنوان کسب‌وکار برتر بنیاد آرا برگزیده شدیم که جایزه آن تحت عنوان کسب‌وکارهای اجتماعی است. در جشنواره شیخ بهایی لوح زرین دریافت کردیم. در جشنواره «خیر ماندگار» موفق به دریافت جایزه شدیم. در آیین شکرانه بهره‌وری اشتغال مستقیم ستاد اجرایی جایزه گرفتیم و بسیاری جوایز دیگر.

با توجه به اینکه «باسلام» جزو فینالیست‌های جیتکس ۲۰۱۹ بوده، چشم‌انداز پیشرفت در این استارت‌آپ را چگونه می‌بینید؟
ما می‌خواهیم پیشرو بازار باشیم در آنلاین کردن خرید و فروش محصولات کشاورزان و تولیدکنندگان کوچک و کارآفرین‌های خرد و کسانی که اصلی‌ترین چالش آنها دسترسی نداشتن مستقیم به یک بازار باکیفیت و باارزش است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.