به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از رویداد۲۴، هرچند بر اساس قانون خودروسازان و شرکتهای بیمهای ملزم به صدور بیمه نامه شخص ثالث به همراه فروش خودرو هستند اما با این حال برخی از کارشناسان این حوزه معتقدند که باید حق انتخاب این بیمه به خریداران و مصرفکنندگان داده شود تا بر اساس سلیقه نسبت به انتخاب بهترین بیمه نامه اقدام شود.
نیما لطفی، مدیر خودرویی بیمه آرمان، با بیان این که همچنان دو شرکت خودروساز به شرکتهای بیمهای بدهکار هستند، میگوید: اما با توجه به اقدامات انجام شده از سوی بیمه مرکزی و سندیکای بیمه گران، این بدهی کاهش یافته و بخش زیادی از آنها تسویه شده اما همچنان بدهی خودروسازان به شرکتهای بیمهای وجود دارد.
وی با اشاره به الزام خودروسازان مبنی بر تحویل خودرو به همراه بیمه شخص ثالث اظهار میکند: برهمین اساس شرکتهای بیمهای موظف هستند براساس قانون نسبت به صدور بیمه نامه اقدام کنند، استفادهکننده از این بیمه نامه ها، خودروساز نیست و بیمهگذار و خریدار خودرو نیز مقصر نیست که حق بیمه را در زمان خرید پرداخت کرده اما قابلیت استفاده از آن را نداشته باشد.
لطفی تصریح میکند: قبل ازهم اندیشی و کمک بیمه مرکزی به موضوع بدهی خودروسازان به شرکتهای بیمه ای، این بدهی دوساله و حتی سه ساله بود و حتی پیگیری سالانه نیز در زمینه تسویه بدهیها به سرانجام نمیرسید و بار تعهدی که شرکتهای بیمهای به وجود میاوردند در کنار سهم بهداشت، اداره مالیات و صندوق بیمه مرکزی که از این موضوع دریافت میکردند در عمل سرمایه شرکتهای بیمه تحت تاثیر قرار گرفته و فشار مالی بالایی به این شرکتها تحمیل شد.
مدیر خودرویی بیمه آرمان ادامه میدهد: از دو ماه گذشته با اقدامات انجام شده از سوی بانک مرکزی وتغییر وتحولات انجام شده در شرکتهای خودروسازی رویکرد به تسویه بدهیهای گذشته تغییر یافت و بدهی جاری خودروسازان شاهد نظم در پرداخت ماهیانه بود.
وی در پاسخ به این که آیا با این شرایط شرکتهای بیمهای تمایلی برای همکاری با خودروسازان دارند، ادامه میدهد: حتی با وجود بدهیهای گذشته شرکتهای بیمهای تمایل به همکاری با خودروسازان دارند چرا که پرتقوی کم ریسکی بوده و بازار خودرو نیز بازار بزرگی است اما در چند سال گذشته عملیات مالی مثبتی برای شرکتهای بیمهای به شمار نرفته و بار مالی و اثر منفی بر روی صورتهای مالی شرکتهای بیمهای داشته است که در این شرایط سهامدار و افراد ذینفع متضرر میشدند و این امر باعث شد شرکتهای بیمهای کمی در این زمینه عقب نشینی کنند اما به لحاظ فنی تمایل بالایی برای همکاری با خودروسازان وجود دارد.
لطفی با بیان این که خسارت ثابتی در بحث خودروسازان وجود دارد و رقم پیشبینی شدهای در این زمینه وجود دارد، میافزاید: همزمان با کاهش میزان تولید، صدور حق بیمه نامه نیز با اشکالاتی همراه میشود و آمار خسارت بالاتر میرود زیرا فراوانی ندارد و در این شرایط خسارتها افزایش مییابد اما هم اکنون با افزایش تولید و انجام تعهدات خودروسازان و همچنین تکمیل خودروهای ناقص و و بازگشت به شرایط دو سال قبل، تیراژ بیمه نامهای نیز افزایش قابل توجهی شده داشته به طوری که خسارتها را پوشش میدهد.
مدیر خودرویی بیمه آرمان در پایان با تاکید بر این که از دید فنی صدوراین بیمه نامه باید برعهده مردم باشد، تصریح میکند: اگر راهکاری در نظر گرفته شود و خرید بیمه بر عهده مردم باشد، شرکتهای بیمهای با آرامش بیشتری فعالیت خواهند کرد.
وی پیشنهاد میکند که خودروساز خودرو را با بیمه نامهای یک ماهه تحویل خریدار دهد و بعد از آن خریدار نسبت به انتخاب بیمه نامه اقدام کند که در صورت تحقق این امر، هم صنعت بیمه از شرایط فعلی خارج میشود و هم خریدار خودرو به انتخاب خود نسبت به صدور بیمه نامه اقدام میکند، این در حالیست که درحالحاضر در پرداخت خسارت شرکتهای بیمه دچار خسارت شدید میشوند.
این فعال در زمینه بیمه خودرو با اشاره به مخالفت خودروسازان با این پیشنهاد میگوید: اگر به حق مصرفکننده توجه کنیم بیمه نامه مقطعی و کوتاه مدت میتواند شرایط بهتری برای خریدار باشد، البته مشکلی که در این زمینه وجود دارد اینست که خودرو بلافاصله پس از تولید بهدست مصرفکننده نمیرسد واین احتمال وجود دارد که در مدت محدود صدور بیمه نامه، خودرو در دست واسطهها و یا نمایندگام مجاز خودروسازان بچرخد بر این اساس لازم است دستورالعملی کلی از سوی نهادهای ناظر تعریف و اجرایی شود تا صدور بیمه نامه از اختیار خودروساز خارج و در اختیار مصرف کنده قرار گیرد.