صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش معاملات خانه های قدیمی
افزایش معاملات خانه های قدیمی

«کسب و کار» مجاز شدن دریافت تسهیلات برای خرید خانه های 30 سال ساخت را بررسی می‌کند

افزایش معاملات خانه های قدیمی

کسب و کار نیوز-کاهش بیش از 70 درصدی معاملات بازار مسکن مسئولان را به فکر تجدید نظر در مصوبات این بازار کرده است. به طوری که به منظور تحرک تقاضا در این بازار با پرداخت تسهیلات به خانه‌های 30 سال ساخت موافقت شده است. با توجه به بالا رفتن قیمت مسکن و ناتوانی متقاضیان در خرید واحدهای نو، عمده تقاضای بازار به سمت واحدهای قدیمی ساز و با متراژ پایین است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، سهم عرضه واحدهای مسکونی قدیمی در بازار البته به این دلیل بیشتر شده است که این واحدها به طور میانگین بین ۲۰ تا ۲۵ درصد ارزان‌تر از قیمت متوسط هر مترمربع آپارتمان‌های مسکونی در منطقه مورد نظر هستند.
یکی دیگر از ابزارهای اثربخش برای افزایش تقاضا در بازار مسکن، تسهیل شرایط پرداخت تسهیلات به خریداران است که البته با افت قدرت خرید مردم چنین امری برای دولت به یک ضرورت هم مبدل شده است. از جمله اقداماتی که شرایط را تا حدودی برای بازار تسهیل کرده، پرداخت تسهیلات به واحدهای ۳۰ سال ساخت است.
در همین رابطه مدیر طرح و برنامه بانک‌ مسکن از مجاز شدن دریافت تسهیلات برای خرید خانه‌های ۳۰ سال ساخت از طریق یک مصوبه بانکی خبر داد.
به گفته محمدحسن مرادی، با بخشنامه جدید بانک مسکن املاکی که تا ۳۰ سال قدمت داشته باشند می‌توانند تسهیلات بانکی دریافت کنند که پیش‌تر این میزان تا ۲۰ سال سن قدمت برای بنا بود.
بر این اساس، برای املاکی که در تهران بین ۲۵ تا ۳۰ سال سن دارند، ۴۵ میلیون تومان در حالت انفرادی و در حالت زوجین ۸۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود. همچنین در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در حالت انفرادی ۴۰ میلیون تومان و در حالت زوجین ۷۰ میلیون تومان امکان استفاده وجود دارد. در شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر در حالت انفرادی ۳۵ میلیون تومان و در حالت زوجین ۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.
بر اساس گزارش های موجود، شرط سنی آپارتمان‌ها برای دریافت اوراق تسهیلات مسکن در شرایطی منجر به محدودیت خریداران شده بود که طی پنج سال گذشته خریداران در تهران به تدریج به واحدهای قدیمی‌تر روآورده‌اند. فروش آپارتمان‌های با عمر شش سال به بالا طی پنج سال گذشته از ۴۵ درصد به ۶۰ درصد افزایش یافته است.

مهرماه سال ۱۳۹۳ آپارتمان‌های با عمر بنای شش سال به بالا ۴۴.۷ درصد از کل معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده بودند. این رقم در مهر سال ۱۳۹۴ به ۴۴.۹ درصد رسید. مهرماه ۱۳۹۵ آپارتمان‌های مذکور ۴۸.۳ درصد از کل معاملات را در بر گرفتند.

مهر ۱۳۹۶ واحدهای مسکونی بالای شش سال ۵۳.۸ درصد خرید و فروش را به خود اختصاص دادند. در مهرماه ۱۳۹۷ نیز سهم آپارتمان‌های بالای شش سال از کل مبایعه‌نامه‌های شهر تهران ۵۵.۵ درصد شد. تیرماه ۱۳۹۸ خانه‌های بالای شش سال ساخت ۶۰ درصد از کل معاملات پایتخت را به خود اختصاص دادند.

با وجودی که تعداد قراردادهای خرید و فروش در شهریورماه با ۲۷۸۷ فقره ۷۳ درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته کاهش داشته، حرکت طرف تقاضا به سمت واحدهای قدیمی و کوچک متراژ از نمایه‌های اصلی بازار مسکن در ماه‌های اخیر بوده است. رسیدن تعداد معاملات به کمتر از ۵۰۰۰ فقره در شرایطی که ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار واحد مسکونی در پایتخت وجود دارد به این معناست که معاملات تقریبا قفل شده است. لذا افزایش سقف سن بنا برای دریافت وام ضروری به نظر می‌رسید.

فردین یزدانی، کارشناس بازار مسکن

رونق بازار خانه‌های قدیمی‌ساز

سیاست پرداخت وام به واحدهای قدیمی باعث تحرک و رونق بازار این واحدها می‌شود. اما باید دقت کرد بعضی از این واحدها با متراژ بالاست و ممکن است گرهی از تقاضای اقشار ضعیف که توان خرید این خانه‌ها را ندارند، حل نکند. در حال حاضر بازار مسکن در رکود تورمی به سر می‌برد. هر چند قیمت‌ها نسبت به گذشته پایین آمده است. اما به اندازه‌ای نیست که قدرت خرید متقاضیان را افزایش دهد. از جمله راهکارهایی که دولت برای حل مشکل بازار می‌تواند انجام دهد، اول از همه کاهش قیمت مسکن است. یعنی دولت شرایطی به وجود آورد که بازار به سمت تعادل رفته و عرضه و تقاضا متناسب باشد. مثلا دولت هزینه ساخت مسکن را پایین بیاورد و یا خانه هایی که از طریق طرح های دولتی ساخته شده با قیمت ارزان به دست متقاضیان برسد. از دیگر راهکارها، تقویت توان مالی متقاضیان است که با پرداخت تسهیلات ارزان به متقاضیان فراهم می‌شود. موضوع دیگر پرداخت مشوق به ساخت خانه های با متراژ پایین و مورد تقاضای مردم است که به تبع روی بازار مسکن اثر دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.