صفحه اصلی / اسلایدر / نرخ بیکاری تابستان ۱۰٫۵ درصد اعلام شد
نرخ بیکاری تابستان ۱۰٫۵ درصد اعلام شد

با تغییر سن ورود به بازار کار از 10 به 15 سال

نرخ بیکاری تابستان ۱۰٫۵ درصد اعلام شد

کسب و کار نیوز - اطلاعات منتشر شده از وضعیت بازار کار در تابستان امسال نشان می‌دهد نرخ بیکاری در این فصل با 1.8 درصد کاهش نسبت به فصل مشابه سال قبل به 10.5 درصد رسیده است. در این دوره، مرکز آمار ایران سن ورود به بازار کار از ۱۰ سال به ۱۵ سال تغییر داده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان سال ۱۳۹۸ منتشر شد. بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۱۰, ۵ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال ۱۳۹۷، ۱, ۸ درصد کاهش یافته است.

در تابستان ۱۳۹۸، به میزان ۴۴, ۹ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ۱۳۹۷) ۰, ۲ درصد افزایش داشته است.

جمعیت شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر در این فصل ۲۴ میلیون و ۷۵۱ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۸۴۴ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در تابستان ۱۳۹۸، بخش خدمات با ۴۹, ۱ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۲, ۰ درصد و کشاورزی با ۱۹, ۰ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله حاکی از آن است که ۲۶, ۱ درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان ۱۳۹۸ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ۱۳۹۷) ۱.۱ درصد کاهش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله نیز نشان می‌دهد که در تابستان ۱۳۹۸، ۱۷, ۹ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به تابستان ۱۳۹۷، به میزان ۲.۰ درصد کاهش یافته است.

بررسی سهم اشتغال ناقص جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که در تابستان ۱۳۹۸، ۸, ۸ درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیر کاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ۴۰.۷ درصد از شاغلین ۱۵ ساله و بیش‌تر، ۴۹ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

طبق اعلام مرکز آمار ایران، بر اساس بررسی‌های به‌عمل‌آمده، به دلیل تحولات اجتماعی صورت گرفته در زمینه سن ورود به بازار کار در سال‌های اخیر در کشورهای مختلف حداقل سن ۱۵ سال، برای بررسی شاخص‌های کلیدی بازار کار در نظر گرفته شده است که به دلیل تحولات مشابه در کشورمان، ازاین‌پس شاخص‌های عمده بازار کار کشور بر اساس جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر محاسبه و ارائه می‌شود.

بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیش‌تر در فصل تابستان نیز نشان می‌دهد که ۱۰, ۴ درصد از جمعیت فعال بیکار بوده‌اند و با نگاهی به نرخ مشارکت اقتصادی این گروه سنی ملاحظه می‌شود که ۴۰.۸ درصد از جمعیت ۱۰ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.