صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / آفت ایده های تکراری استارت آپی
آفت  ایده های  تکراری استارت آپی

ایده های مشابه و کپی به اکوسیستم استارت آپی آسیب می زند

آفت ایده های تکراری استارت آپی

کسب و کار- امروزه استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای نوپا، فضای جدیدی در اقتصاد کشورها به وجود آورده‌اند. خلق ایده، کارآفرینی، کسب و کارهای متنوع جدید و مبتنی بر فناوری‌های نوآورانه، از ویژگی‌های یک شرکت استارت‌آپی بوده که می‌تواند فرصتی برای رشد هر چه بیشتر در اقتصاد به نسبت بسته کشورهای در حال توسعه ایجاد نماید.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما در حال حاضر شاهد استارت آپ هایی با اسامی مختلف اما با ارائه خدمات یکسان و آشنا برای عموم مردم هستیم. این وضعیت ایده پردازی در جامعه استارت آپی کشور است. کپی برداری از ایده های موفق در سایر کشورها مانع از بروز خلاقیت برای کارآفرینان شده است. کپی کردن ایده ها به دلیل عدم ریسک پذیری در جامعه استارت آپی ایران است. بسیاری از کارآفرینان به دنبال کپی برداری از ایده هایی هستند که در سایر کشورها پیاده سازی شده و بسیار موفق عمل کردند. یکی از دلایل تکراری بودن ایده های استارت آپی آشنانبودن با کسب‌وکارهای نوپا و برخورداری از نگاه محدود و کوچک به این کسبوکارهاست.

البته نبود قانون مالکیت فکری نکته دیگری است که می‌تواند مانع از بروز خلاقیت ها باشد البته برخی از نظریه ها نیز مدعی هستند که وجود این قانون مانع از بروز خلاقیت افراد است. مجتبی عندلیب آذر، کارآفرین و کارشناس استارت آپ در این رابطه می گوید: موج جدید خلق استارت آپ ها  در ایران هر چند دیرهنگام اما بسیار مثبت از تقریبا سه سال پیش به صورتی جدی آغاز شده است.  به نظر می رسد جدا از دامهای رایج تجاری (سرمایه گذاران، بنیانگذاران، تسهیل کنندگان و شتاب دهنده ها، مشاورین، بلاگرها، شرکای تجاری، ارائه کنندگان خدمات و….) بر سر راه این استارت آپ ها که در همه جای دنیا قابل مشاهده هستند، دامهای منحصر به فردی در ایران در کمین استارت آپ ها ایرانی باشد که به منظور جلوگیری از ابتلا استارت آپ های ایرانی به برخی از آز مهمترین آنها اشاره می شود.

به گفته وی، عدم توجه به تولید محصول و کالا باعث ایجاد دور باطل ارائه خدمات تکراری و در نتیجه رویگردانی مشتریان شده و جز هزینه زایی برای مشتریان کمک شایانی نیز به اقتصاد ملی نشود. همچنین تمرکز بر روی اینترنت فرصت روبرو شدن با واقعیتهای ملموس بازار و رو دررو با مشتریان و رقبا را از دست داده و در حباب کسب و کار به حیات خود ادامه دهند. امروز کارشناسان معتقدند که دنیای استارت آپ ها دچار آفت شده است، آفت ایده های تکراری، تقلید بی هدف از آنچه مُد شده است، طراحی نرم افزارهایی که تنها پوسته شان تغییر کرده و …. همه از مولفه هایی است که یک کسب و کار اینترنتی را شروع نشده به پایان می رساند.

ارایه خدمات مشابه به امید درآمدزایی بیشتر

جمشید پرویزیان، مدرس کارآفرینی

باید به این حقیقت باور داشته باشیم که ایده های پولساز در کسب و کارهای نوین و استارت آپی کشور از ایده هایی گرفته شده که در دیگر کشورها به بار نشسته است. البته این بدان معنا نیست که استعدادی در کشور وجود ندارد و نمی توان بر پتانسیل نوآوری ایران تکیه کرد. اما باید به این موضوع به عنوان یک هشدار نگاه کنیم تا در خلق ایده محکوم به تقلید و کپی برداری نشویم. استارت آپ ها امروز در خلق ایده گرفتار دور باطلی از ارایه خدمات شده اند و این بدان معناست که اگر کسب و کاری موفق به درآمدزایی و سودآوری شد به دنبال آن تیمی دیگر در یک جای دیگر تشکیل می شود و سعی در ارایه همان خدمات مشابه به امید درآمدزایی بیشتر می کند. این آفتی است برای استارت آپ ها و کسب و کارهای نوین.

کشور ما کشور ایده خیزی نیست و یکی از دلایل تکراری بودن ایده ها است که ارتباط ما با سایر کشورها در اصطلاح ارتباط بده و بستان نیست. کشورهای دیگر در محیط کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها پروژه های زیادی را در کنار یکدیگر انجام می دهند و هر روز خبری مبنی بر ادغام و خرید و فروش استارت آپ های بزرگ دنیا شنیده می شود. کپی برداری از سایر ایده ها در کشورهای توسعه یافته هم دیده می شود اما زمانی که کپی ایده ها شغل اول و آخر می شود باید احساس خطر کرد. این اتفاق امروز در کشور ما افتاده است و کپی برداری ها شغل اول و آخر بسیاری از استارت آپ ها و کسب و کارهای نوین شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.