صفحه اصلی / اسلایدر / واردات میوه‌های لاکچری با وام های میلیاردی دولتی
واردات میوه‌های لاکچری با وام های میلیاردی دولتی

گل موز سوپر، کاستارد اپل بزرگ و... دانه ای ۱۲۰ هزار تومان به فروش می رسند

واردات میوه‌های لاکچری با وام های میلیاردی دولتی

کسب و کار- به گفته این مقام مسئول در شرایط فعلی که بسیاری از خانوار‌ها توان خرید میوه‌های داخلی با قیمت مناسب را ندارند، اما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مغازه‌های شمال شهر مشاهده می‌کنیم که میوه‌های لاکچری با قیمت‌های سرسام آور در حال عرضه است. این روزها هنگامی که وارد فروشگاههای میوه و هایپرهای میوه فروشی می شویم با برخی نمونه های میوه روبرو می شویم که شاید تا بحال مواردی این چنین را در هیچ جای ایران مشاهده نکرده ایم. نمونه هایی از میوه هایی که قیمت بعضی از آنها به دانه ای 120 هزار تومان و شاید بیشتر هم می رسد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، نام های این میوه ها نیز بسیار نادر است و در کشورهایی تولید می شوند که هر کسی را در رابطه با نحوه ورود آنها به کشور به فکر فرو می برد. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در برخی میوه فروشی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای میوه‌های لاکچری با اسم‌های عجیب و غریب همچون درایان، گلابی قرمز آفریقایی، گل موز سوپر، کاستارد اپل بزرگ، جک بروت کامل با پوست، رد کارنت، گوسیبری، با قیمت‌های بالا خود نمایی می‌کنند و به صورت دانه‌ای به خریدار عرضه می‌شوند. بسیاری از مسئولان امر بر این باورند که با وجود کیفیت بالای این میوه‌ها بعید است که آن‌ها از طریق قاچاق و مسیر‌های کوله بری به ایران آمده باشند از این رو وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر باید پاسخگو باشد که با وجود ممنوعیت واردات، پای این میوه‌ها چطور به مغازه‌ها و فروشگاه‌ها باز شده است.

به گفته کارشناسان، تعداد انگشت شماری واردکننده، میوه‌های لوکس خارجی با وامهای میلیاردی دولتی انواع میوه‌های خارجی را از دلالان وارد کشور می‌کنند و با قیمتهای گزاف به مردم می‌فروشند و در نهایت ضرر و زیان متوجه مصرف کننده خواهد شد.

شرکت‌های خاص میوه های لاکچری را قیمت گذاری می کنند

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران، در واکنش به توزیع میوه‌های لاکچری فرنگی در مغازه‌های شمال شهر، سایت‌های خرید و فروش و فروشگاه‌های زنجیره‌ای اظهار کرد: با وجود شرایط اقلیمی و تنوع تولید در تمامی فصول و جایگاه بالای ایران در تولید محصولات زراعی و باغی جای این سوال مطرح است که چطور سر و کله میوه‌های فرنگی در مغازه‌های سطح شهر پیدا می‌شود. نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران افزود: با وجود شرایط مساعد اقلیمی در برخی از سال‌ها همچون امسال تولید محصولات باغی و جالیزی بیش از نیاز کشور است که این امر زمینه را برای اُفت شدید قیمت در بازار فراهم می‌کند و کار را به جایی می‌رساند که حتی کشاورز و باغ‌دار رغبتی به جمع آوری محصول ندارد که حال توزیع میوه‌های لوکس فرنگی می‌تواند زمینه را برای نابودی تولید داخل فراهم کند. او ادامه داد: علی رغم آنکه هیچ مزیتی در توزیع میوه‌های خارجی با اسم‌های عجیب و غریب نمی‌بینیم، اما هرازگاهی توزیع این میوه‌ها در بازار رنگ و بوی جدی به خود می‌گیرد از این رو انتظار می‌رود دستگاه‌های ذی‌ربط با اعمال نظارت‌های بیشتر در سطح بازار از سودجویی متخلفان جلوگیری کنند تا خدشه‌ای به تولید داخل وارد نشود.

شادلو درباره اینکه امکان قاچاق میوه‌های لاکچری از طریق مسیر‌های کوله بری و… به داخل کشور وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به کیفیت بالای میوه‌های فرنگی می‌توان گفت که این امر به قاچاق مسافری و مسیر‌های کوله بری محدود نیست و تنها این میوه‌ها از طریق حمل و نقل‌های تخصصی از نقاط دور دست به داخل کشور آورده شدند. این قضایا باید توسط مسئولان ذی‌ربط ردیابی شود چرا که در صورت قاچاق این میوه‌ها از طریق مسیر‌های کوله بری کیفیت نباید آنقدر بالا باشد. نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران با اشاره به اینکه قیمت گذاری میوه‌های فرنگی سبک و سیاق خاصی ندارد، گفت: توزیع کنندگان این میوه با قیمت‌های دلخواه اقدام به عرضه در سطح شهر می‌کنند چرا که میوه‌های فرنگی توسط یک گروه منسجم، هماهنگ یا شرکت‌های خاص آورده شده که آن‌ها خود قیمت گذاری و مدیریت کالا بر بازار را بر عهده داند و از آنجا که در تمامی مغازه‌ها این میوه‌ها یافت نمی‌شود از این رو می‌توانند با قیمت‌های دلخواه و مد نظرشان اقدام به توزیع کنند.

کم کاری وزارت کشاورزی در ثبت سفارش میوه های فرنگی

عباس پاپی زاده، نماینده مجلس

به جز نارگیل، آناناس، انبه و موز واردات میوه های فرنگی دیگر به کشور ممنوع است. البته این میوه ها اغلب در فروشگاههای شمال تهران و به صورت دانه ای به فروش می رسند اما همین که به کشور وارد شده اند جای بررسی و پیگیری دارد. محصولات کشاورزی در زمره مهم ترین محصولات کشور هستند که باید در حمایت از کشاورزان قدم های زیادی برداشته شود نه اینکه با این اقدامات سفره کشاورزان را روز به روز کوچک تر کنیم. اینکه چه کسانی واردات این میوه های لاکچری را به کشور برعهده دارند مشخص نیست اما این را می دانیم که وزرات جهاد کشاورزی باید بر نحوه ثبت سفارش و واردات این میوه ها نظارت داشته باشد که امروز عملکرد این سازمان نشانه کم کاری در واردات این میوه ها به کشور است.

البته مواردی نیز جود دارد که نشان می دهد واردات چنین میوه‌هایی معمولا به صورت مافیایی انجام شده است. به رغم اینکه بعضا اعلام می‌شود با اخذ عوارض بیشتر کاری می‌کنیم برای واردکنندگانش صرفه اقتصادی نداشته باشد اما دقیقا این عوارض از خود مردم گرفته می‌شود و دقیقا برای وارد کننده هم صرف می‌کند چراکه قیمت گذاری این میوه ها خارج از عرف معمول است و سود کلانی برای واردکننده و فروشنده دارد. با وجود عرضه میوه‌های لوکس خارجی با قیمت‌های گزاف در پیشخوان مغازه‌ها متاسفانه مسئولان دولتی پاسخی در ان خصوص نمی‌دهند و در زمینه کاهش واردات و کنترل آن اقدامی نمی‌کنند در حالی که طبق قانون واردات این میوه‌ها با اسم‌های عجیب و غریب به کشور ممنوع است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.