صفحه اصلی / اسلایدر / صرافی‌ها دینار نمی فروشند
صرافی‌ها دینار نمی فروشند

«کسب و کار» از کمبود دینار عراقی گزارش می دهد

صرافی‌ها دینار نمی فروشند

کسب و کار نیوز-در حالی تقاضا برای دینار عراق از سمت مردم افزایش پیدا کرده است که برخی از صرافی‌ها آن را به مردم عرضه نمی‌کنند. برخی دیگر نیز به جای عرضه دینار به مردم دلار و یورو می‌دهند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، موضوع تهیه دینار عراقی برای سفر اربعین یکی از مه‌ ترین موضوعاتی است که باید مورد توجه زائران باشد. هر ساله مسئولان برای جلوگیری از مشکلات مسافران در این خصوص توصیه می‌کنند که آنها هر چه زودتر آن را تهیه کرده تا گرفتار سودجویان نشوند.
آنطور که قیمت‌های روز نشان می‌دهد، نرخ فعلی دینار بین ۱۰۵ تا ۱۰۷ تومان است. البته روشن است که احتمال نوسان قیمتی در روزهای منتهی به اربعین وجود دارد. قیمت هر دینار عراقی از ۱۰۰ تومان در ابتدای شهریور ماه به حدود ۱۰۷ تومان در روزهای آخر شهریور رسیده است. به همین خاطر است که بیشتر مقامات دولتی توصیه می کنند خرید دینار را هرچه سریع‌تر انجام دهید.
بر اساس گزارش‌های موجود، در بین صرافی‌ بانک‌ها، صرافی بانک شهر دینار عراق توزیع می‌کند و اغلب صرافی‌ها و صرافی بانک‌ها معادل ۱۰۰ یورو، دلار یا یورو به زائران می‌فروشند.
بانک مرکزی سقف پرداخت ارز به زوار اربعین را معادل ۱۰۰ یورو تعیین کرده است که بر این اساس هر زائر می‌تواند ۱۲۴هزار دینار عراق از صرافی‌ها خریداری کند.

پیگیری از وضعیت بررسی توزیع ارز در سطح صرافی‌ها حاکی از ازدحام جمعیت در مقابل صرافی بانک شهر است. صرافی بانک شهر ۱۰۰ دینار عراق را به نرخ ۱۰۲۰ تومان توزیع می‌کند. اما صرافی‌ بانک ملت و بانک ملی دینار عراق توزیع نمی‌کند.

برخی صرافی‌ها هم دینار عراق را به به قیمت ۱۰۲۰ تومان (۱۰۰ دینار عراق) می‌فروشند اما در تعداد قابل توجهی از صرافی‌های آزاد ارز دینار توزیع نمی‌کنند.

زائران اربعین علاوه بر دینار، از صرافی بانک‌ها و سایر صرافی‌ها می‌توانند معادل ۱۰۰ یورو، دلار یا یورو خریداری کنند.

کامران ندری، کارشناس اقتصادی

بی میلی صرافی‌ها به فروش دینار عراقی

یکی از عوامل کوتاهی صرافی‌ها در فروش دینار عراقی بی‌میلی آنها به فروش این پول است که برای آنها صرفه‌ای ندارد. از آنجایی که دینار عراق فقط در کشور عراق کاربرد دارد و پول پرمصرفی نیست، قیمت بالایی ندارد. به عبارتی حاشیه سود فروش این پول برای صرافی‌ها خیلی کم است. به همین دلیل صرافی‌ها ترجیح می‌دهند به جای دینار، پول پرفروش و پرسودی مثل یورو و دلار را عرضه کنند که بسیار پرکاربرد است و در تمامی کشورها قابل استفاده است. موضوع دیگر ترس از بالا رفتن قیمت دینار است که با محاسبات بانک مرکزی همخوانی نخواهد داشت. با توجه به نظارت بانک مرکزی و ورود بازار ارز، کاهش قیمت‌ها مورد توجه قرار گرفته است. در صورتی که به حجم تقاضای دینار با خوود این پول پاسخ داده شود، قیمت دینار بالا می‌رود و این موضوع مغایر با سیاست‌های بانک مرکزی است. از آنجایی که تامین تقاضای دینار با سیاست‌های بانک مرکزی صورت می‌گیرد، بهتر است این بانک برای تامین بازار این واحد پولی برخی از صرافی‌ها را ملزم به عرضه آن سازد. در غیر این صورت خود صرافی‌ها قادر به انجام این کار نیستند.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.